-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Evenemang och kultur driver efterfrågan under lågsäsong
Efterfrågan ökade under andra halvan av januari och kompenserade för en svag start. Den svaga inledningen beror delvis på starka jämförelsetal från JVM i ishockey 2024. Liknande mönster märks jämfört med januari 2023 då Göteborg hade VM i handboll. Detta bekräftar idrottsevenemangens betydelse för att driva efterfrågan under lågsäsong.
Att hotellefterfrågan ligger på en liknande nivå som förra året bekräftar destinationens starka dragningskraft tack vare ett levande kulturliv på många scener. My Dog på Svenska Mässan och Göteborg Film Festival.
Januari är generellt en svag månad för besöksnäringen jämfört med andra lågsäsongsmånader. Då gäller det att skapa incitament för besökare att välja destinationen. Högst beläggningsgrad i januari de senaste tio åren noterades 2020 då Göteborg stod värd för EM i handboll. Beläggningen nådde då i snitt 65 procent och hotellpriserna ökade med 8 procent jämfört med året innan. Detta enligt data från Benchmarking Alliance.
Högst beläggning bland svenska storstäder
Göteborg hade högre hotellbeläggning under januari än Stockholm och Malmö, enligt data från Benchmarking Alliance. Medan snittpriset för hotellrum sjönk i de andra storstäderna har det i Göteborg legat kvar på ungefär samma nivå som för ett år sedan, och som i januari 2020. Detta har bidragit till att Göteborg inte uppvisar samma nedgång i RevPAR som de andra svenska storstäderna. De senaste årens utmanande ekonomiska läge påverkar dock näringens lönsamhet.
I Köpenhamn, Oslo och Helsingfors märks en motsatt trend med betydligt starkare ökning av både efterfrågan och hotellpriser under januari. I Köpenhamn bidrar ett brett utbud av evenemang och festivaler, som attraherar även internationella besökare, tillsammans med en ökad satsning på nya flyglinjer till den positiva utvecklingen.
Bokningsläget
Bokningsläget under februari till april ligger nära förra årets nivå. Det påverkas av ytterligare kapacitetsökning med Clarion Hotel Karlatornet i höstas som tillförde 300 nya rum.
Inför maj och juni 2025 märks ett betydligt starkare bokningstryck. Drivet av evenemang såsom Göteborgsvarvet, Ullevikonserter. Samt ses en stark efterfrågan under helgerna. För juli är bokningsläget hittills i linje med förra året. Medan september visar ett betydligt bättre bokningsläge. Tack vare flera större möten samt Bokmässan.
Positiv inställning till fler turister i Göteborgsregionen
Invånarna spelar en stor roll som destinationens mest autentiska ambassadörer. De bidrar till att skapa en unik atmosfär och är en viktig målgrupp för den lokala besöksnäringen. En positiv inställning bland invånarna är dessutom central för en hållbar destinationsutveckling.
I höstas gjorde Göteborg & Co en undersökning bland invånare i regionen som visar hög nöjdhet med destinationens utbud. Mat, natur och evenemang väcker störst intresse, men även sevärdheter lockar många. Yngre och barnfamiljer dras i till attraktioner, medan kultur intresserar äldre och ekonomiskt starka grupper. Sju av tio anser att Göteborgsregionen har en varm och välkomnande atmosfär.
Undersökningen visar att invånarna har en generellt positiv inställning till fler turister. Drygt en tredjedel anser att det finns utrymme för fler besökare, medan endast 6 procent har en negativ inställning. Detta speglar en bred acceptans för turismens roll och dess bidrag till regionens utveckling.
En oväntad insikt var att över en tredjedel av invånarna har bott på hotell i regionen under perioden augusti–oktober. Detta var något vanligare bland yngre. Många nya hotell med unika koncept samt fördelaktiga priser har sannolikt bidragit.
Insiktsmaterial
Destinationen tipsar även om nytt insiktsmaterial i Visit Swedens kunskapsbank. Fördjupade analyser av omvärldstrender, svenskars semesterplaner och målgruppsinsikter för nio olika marknader.
◆ Trendspaningar inför 2025.
◆ Svenskars resande nu och 6 månader framåt.
◆ Visit Swedens målgruppsanalys för nio marknader.Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Invånarundersökning Göteborg & Co, oktober 2024. Drygt 1000 intervjuer i representativ webbpanel bland invånare i Göteborgsregionen, 18-75 år.
◈ Hotel Market Update Annordia January 2025.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året
Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum i Tanum in till Bronze Age Festival. Besökare från hela världen tar del av vår historia.
-
Världspremiär för Benke Rydmans scenshow baserad på Aviciis musik
Den 29 augusti är det premiär för Benke Rydmans nya scenshow Lonely Together på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.
-
Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
Intresset för skidresor är fortsatt hög inför vintersäsongen. Nu rekryterar SkiStar tusentals för att hitta nya stjärnor till sina team.
-
Branäs summerar en lyckad sommar 2025
Med lyckade event, populära sommarnyheter och ett strålande väder har allt fler upptäckt destinationen Branäs i sommar.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Juli bjöd på fint väder och en hög snittbeläggning på hotell.
-
First Camp stärker närvaron i Värmland – förvärvar Sommarviksgruppen
First Camp stärker sin närvaro i Värmland genom att förvärva de tre populära destinationerna i Sommarviksgruppen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 32 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Erika Lanner ny biträdande museichef och publik chef till Postmuseum
Postmuseum har rekryterat Erika Lanner som ny biträdande museichef och publik chef. Särskilt fokus ligger på besöksupplevelsen.
-
Mat- och skaldjursvecka i Strömstad
När höstmörkret börjar sänka sig över norra Bohuslän i oktober bjuder Strömstad in till en Mat- och skaldjursvecka.
-
Nämdöskärgården – Sveriges senaste nationalpark
I september invigs ett nytt skyddat naturområde i Östersjön när Nämdöskärgården blir landets första marina nationalpark på ostkusten
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Utblick måltidsturism – Bianca i Kulinariska Trøndelag
Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 32 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Trädgårdsdagarna återvänder till Sofiero – elva dagar inspiration
Den 14–24 augusti är det åter dags för Trädgårdsdagarna på Sofiero slott och slottsträdgård. Det...
-
Fem misstag på 23 år med WildSweden, och vad jag lärt mig
När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som ...
-
-
Gästbloggare
-