-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Juli – stabilt väder och hög snittbeläggning
I juli hade Göteborg högst snittbeläggning på hotell bland nordiska storstäder. Sommaren bjöd på stabilt väder som skapade bra förutsättningar för besöksnäringen. Med undantag av ett kraftigt åskoväder som tillfälligt pausade Gothia Cup och påverkade centrala Göteborg.
Forskning visar att extrem nederbörd väntas öka i varmare klimat, något som ökar behovet av vädersäkring. I övriga Europa noterades extremvärme, trafikstörningar och fortsatt högt besökstryck.
Efterfrågan ökade brett under juli
Göteborgs hotellmarknad hade en bra utveckling under juli. RevPar stärktes jämfört med förra året, drivet av både ökad efterfrågan generellt och högre hotellpriser. Särskilt i samband med Ullevikonserter.
AC/DC-konserten hade störst effekt på prisutvecklingen. Snittpriset för hotellrum översteg 2 700 kronor vid den första konserten, vilket motsvarar en ökning på 128 procent. Beläggningen låg nära maxkapacitet.
Även Gothia Cup och Darin-konserten bidrog tydligt till den ökande efterfrågan. Hotellen var i princip fullbelagda i samband med evenemangen. Utvecklingen understryker evenemangens strategiska betydelse för destinationen.
Snittpriset är lägre än 2023. Då priserna drevs upp av Metallica- och Bruce Springsteen-konserterna i juni, samt Coldplay i juli.
Ett bra bokningsläge inför hösten
Under månadens första tio dagar ökade antalet sålda hotellrum med 9 procent jämfört med samma period 2024. AC/DC-konserten 1 augusti på Ullevi bidrog till markant högre hotellpriser, vilket väntas höja månadens totala snittpris. Det totala bokningsläget är däremot svagare än i fjol. Då Veteran-VM i friidrott lockade många internationella besökare.
September och oktober ser ut att bli starka konferensmånader, vilket också märks i förbättrat bokningsläge. Preliminära siffror från Benchmarking Alliance visar att över 70 procent av hotellrummen redan är bokade inför höstens största konferens, EAIE om internationell högre utbildning, den 9–12 september. Konferensen väntas få över 7 000 deltagare.
Förra året hade Bokmässan rekordstora besöksvolymer. Bokningsläget tyder på att samma nivå kan nås även i år. Även höstlovet ser lovande ut, med fler bokade rum i nuläget än vid samma tidpunkt i fjol. Även om volymerna fortfarande är relativt låga.
Första halvåret slår nytt gästnattsrekord
Både antalet gästnätter på hotell, stugor och vandrarhem samt rumsnätter (sålda hotellrum) fortsätter att utvecklas starkt i Göteborgsregionen. Med en tillväxt på +8 respektive +6 procent under första halvåret jämfört med samma period 2024. I juni ökade både gästnätter och rumsnätter med 9 procent. Detta betyder att Göteborg redan slår sitt gästnattsrekord.
Tillväxten drivs främst av internationella besökare. Den internationella gästnattstillväxten under första halvåret uppgick till cirka +12 procent, vilket är dubbelt så högt som den svenska (+6 procent). I juni ökade de utländska övernattningarna med cirka 30 procent. Nästan alla prioriterade utlandsmarknader visar en positiv utveckling. Norska och danska övernattningar fortsätter växa, trots en starkare svensk och svag norsk krona.
Google-sökningar kopplade till resor indikerar dessutom ett periodvis starkare intresse för Göteborg från Norge under juli jämfört med i fjol.
Ökad efterfrågan på privatuthyrning
Nya data visar att gästnätter via privatuthyrning, som Airbnb, ökade med 5 procent i Göteborg under 2024. Det är klart mer än ökningen på 1,3 procent för kommersiella boenden (hotell, stugor, vandrarhem). I Stockholms län och Malmö kommun var gästnattstillväxten inom privatuthyrning mycket stark i fjol (+27 respektive +22 procent). Sannolikt drivet delvis av evenemang som Taylor Swift konserter och Eurovision.
Utvecklingen pekar generellt på en uppåtgående trend. I takt med ökad internationell efterfrågan stärks även privatuthyrningens position som alternativ till kommersiella boende. Även om regler kring uthyrning och beskattning hindrar utbudet i viss mån. Siffrorna gäller för Göteborg och Partille, vilket begränsar jämförbarheten med storstadsregionerna.
Källor och merläsning:
◆ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal och bokningsläge för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◆ Tillväxtverket – Gästnätter. Obs. Förändringar på marknadsnivå har justerats på grund av tidigare rapporteringsfel hos vissa hotell.
◆ Google trends.
◆ Eurostat – Guest nights spent at short-stay accommodation offered via collaborative economy platforms.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Klara Hammerth/Göteborg & Co
-
First Camp stärker närvaron i Värmland – förvärvar Sommarviksgruppen
First Camp stärker sin närvaro i Värmland genom att förvärva de tre populära destinationerna i Sommarviksgruppen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 32 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Erika Lanner ny biträdande museichef och publik chef till Postmuseum
Postmuseum har rekryterat Erika Lanner som ny biträdande museichef och publik chef. Särskilt fokus ligger på besöksupplevelsen.
-
Mat- och skaldjursvecka i Strömstad
När höstmörkret börjar sänka sig över norra Bohuslän i oktober bjuder Strömstad in till en Mat- och skaldjursvecka.
-
Nämdöskärgården – Sveriges senaste nationalpark
I september invigs ett nytt skyddat naturområde i Östersjön när Nämdöskärgården blir landets första marina nationalpark på ostkusten
-
Destination Gotland – stabilt sommarresande under juni och juli
Resandet med Destination Gotland låg stabilt under juni och juli. Totalt reste omkring 674 000 personer under de två sommarmånaderna.
-
SM i rugby avgörs i Kalmar på Södra utmarken
Den 23–24 augusti samlas Sveriges bästa rugbylag i Kalmar. Då avgörs Sweden Rugby 7s 2025.
-
Utblick måltidsturism – Bianca i Kulinariska Trøndelag
Bianca Brandon-Cox gästbloggar om sin upplevelse i Norge och hur vårt grannland arbetar med och marknadsför måltidsturism.
-
Trädgårdsdagarna återvänder till Sofiero – elva dagar inspiration
Den 14–24 augusti är det åter dags för Trädgårdsdagarna på Sofiero slott och slottsträdgård. Ett av sommarens uppskattade evenemang.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 31 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Vad är egentligen skillnaden på annonsering i sociala medier och på sökmotorer?
Som marknadsförare är den största utmaningen att våga välja bort. Det är för att du bara kan lägga pengar på en b...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 31 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Utblick måltidsturism – Bianca i Kulinariska Trøndelag
Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra ...
-
Fem misstag på 23 år med WildSweden, och vad jag lärt mig
När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som ...
-
-
Gästbloggare
-