-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Hösten är här med kongresser och mässor. Det fina vädret lockade extra många gäster till hotellen på helgerna. Efterfrågan på storstadsresor bland svenskar är också fortsatt stark.
Hög helgbeläggning och musikhösten tar fart
Det blev som en fortsättning på sommaren under september i Göteborg med strålande väder. Det ledde till fler belagda rum än samma månad förra året. Hittills i år har det varit fler gästnätter än rekordåret 2023.
På helgerna var efterfrågan starkast i Göteborg bland nordiska storstäder, vilket visar att det främst var privatresenärerna som drev utvecklingen. Helgbeläggningen var över 80 procent. Sista septemberveckan är alltid en säker vinnare med Bokmässan som dragplåster.
Musiken tar plats på flera scener nu i oktober. Liseberg, Pustervik, Konserthuset, World of Volvo och flera andras program visar att oktober blir höstens mest intensiva konsertmånad. Månaden bjuder dessutom på en galahelg för att uppmärksamma GöteborgsOperans 30-årsjubileum.
Bokningsläget indikerar en stark höst
Hotellbokningarna under helgerna fram till mitten av november ligger i nivå med förra året, och höstlovshelgerna ser lovande ut. Liseberg satsar dessutom mer på Halloween med både Kaninlandet och Spelhuset. Sammantaget förväntar staden sig en snittbeläggning under hösten motsvarande fjolårets.
Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) på destinationsnivå är som väntat fortsatt lägre än förra året. Vilket främst beror på lägre hotellpriser. De mindre hotellen har sänkt priserna mer än de större, vilket har resulterat i ett större tapp i deras RevPAR. Detta kan delvis bero på att fler mindre hotell riktar sig till en mer priskänslig kundgrupp. På en konkurrensutsatt lokal marknad är de också mer reaktiva än de större hotellen.
Marknadsdynamiken påverkas troligtvis även av konkurrensen från privatuthyrning via Airbnb och liknande plattformar.
Vad internationella besökare vill veta
Göteborg & Co contact centre på turistbyrån hanterar frågor från internationella besökare via chatt, mejl, telefon och sociala mediekanaler. Även om en del frågor i september redan handlar om jul- och luciaevenemang, är skärgården och sightseeing/guidade turer på engelska alltid aktuella ämnen.
Vanliga frågor rör stadens ”must-see”-attraktioner, men även frågor om specifika besöksmål såsom Haga och Feskekôrka. En del vill också ha tips på dagsutflykter särskilt till skärgården, men även utanför Göteborg och till Bohuskusten. Dessutom undrar besökarna om kollektivtrafik och souvenirer. Samt var man kan hitta typisk svensk mat och fika.
Trots utmaningar siktar vi mot ljusare tider
Efterfrågan på storstadsresor bland svenskar är fortsatt stark, och räntesänkningar kan ge konsumtionen ett lyft nu när inflationen verkar vara under kontroll. Stämningsläget har gradvis förbättrats bland hushållen, vilket märks i att snittnotorna hos lokala krogar och restauranger sakta börjar stiga.
Risker kvarstår; hushållen är fortsatt priskänsliga, valutaläget osäkert och bokningar sker med kort varsel. Mer stabila ekonomiska utsikter kan dock främja efterfrågan inom Göteborgs besöksnäring. Återhämtningen inom det internationella affärssegmentet kan också ge ett uppsving för städer där affärsresenärer utgör en viktig målgrupp.
Fakta augusti & september:
◆ Antal belagda hotellrum i Göteborg ökade 2 procent i september, och ligger hittills i år (jan-sept) på samma nivå som förra året, enligt Benchmarking Alliance.
◆ Hotellefterfrågan på helgerna steg med 9 procent i Göteborg, jämfört med 3 procent i Stockholm under september.
◆ Airbnb och liknande boenden ökade både snittpris och vistelselängd under Q2 jämfört med förra året. Vilket tyder på högre efterfrågan. Datatillgängligheten är dock begränsad.
◆ I augusti ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med 13 procent tack vare Veteran VM. Vilket överträffar både Stockholm (+5 procent) och Malmö (+1 procent). Osäkerhet i statistiken gör dock att marknadsredovisningen är inte helt tillförlitligt. I Göteborgsregionens kommuner som inte påverkas av den nuvarande osäkerheten (exkl. Göteborg och Mölndal) steg utländska övernattningar med 50 procent under augusti.
◆ Sommaren visade en ökning av gästnätter på 1,4 procent i destinationens hotell, stugor och vandrarhem. Gästnätterna på camping minskade något. Dock visade tyska gästnätter stark utveckling på camping (+15 procent jmf 2023).
◆ Totalt sett ökade gästnätter i Göteborgsregionen med 1 procent under perioden januari-augusti jämfört med rekordåret 2023.

Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024.
◈ Hotel Market Update Annordia September 2024.
◈ Svenskars resande nu och 6 månader framåt.
◈ CityDNA-Lighthouse Short-Term Rentals Dashboard | Q2 2024.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-