-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Efterfrågan är stark just nu
September visar tydligt hur stark efterfrågan i Göteborg är. I september ökade hotellbeläggningen från 70 till 78 procent jämfört med samma månad i fjol. Det motsvarar en ökning av efterfrågan på 11 procent (antal sålda rum).
Även intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) steg, och det med hela 21 procent. I jämförelse stod rumsintäkterna i stort sett still i Stockholm (+1 procent) och ökade bara 4 procent i Malmö, enligt data från Benchmarking Alliance.
Den positiva utvecklingen syns hos både större och mindre hotell. Det är störst skillnad för mindre hotell som generellt har en lägre prisnivå och har haft den största procentuella ökningen i intäkter per rum.
Utrymme att öka beläggningen på vardagar
Under september hölls flera evenemang, konferenser och mässor som drev upp göteborgssiffrorna. Särskilt värt att nämna är utbildningskonferensen EAIE 2025, som hade mer än 7 000 deltagare från över 100 länder. Även hinderbanemästerskapet OCR-VM, tennislandskampen Davis Cup och Bokmässan lockade många besökare.
Vardagarna gick starkt i september, men hittills i år är det helgerna som ökar mest. Detta visar att det fortfarande finns utrymme att öka beläggningen på vardagar. Speciellt när trycket är lägre under perioder som vinter och vår.
Hösten ser lovande ut efter en stark sommar
I höst är bokningsläget riktigt bra, där helgerna ser särskilt lovande ut. Det är fler rum bokade i oktober nu jämfört med samma tid förra året, även efterfrågan under höstlovet ser bättre ut. På tio år har gästnätterna i Göteborgsregionen fördubblats under höstlovet, medan ökningen i Stockholmsregionen varit endast 54 procent.
Tendensen med fler bokningar på söndagar fortsätter att hålla i sig och förväntas fortsätta öka kommande månader. VM-kvalmatchen mot Kosovo den 13 oktober märks redan av i bokningsläget.
En försiktig optimism inom besöksnäringen
Inför november ser det något bättre ut på helgerna, men något färre rum är bokade på vardagar än så länge. I december är bokningsläget lite starkare överlag, men det finns fortfarande mycket utrymme kvar att öka ännu mer.
Tips! Ta gärna del av höstens destinationsbarometer. Den visar på en försiktig optimism inom Göteborgs besöksnäring – framtidstron är stark, och många räknar med fler besökare under hösten 2025. Däremot är förväntningarna på lönsamheten fortsatt återhållsamma.
Göteborg lockar fler från utlandet
Gästnätterna fortsätter att öka i Göteborgsregionen och är starkast bland storstadsregionerna. Sedan 2019 har gästnätterna ökat nästan tre gånger så mycket som i Stockholm. Det är en utveckling alla som verkar i destinationen Göteborg är med och driver varje dag.
Mellan januari och augusti 2025 ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med nästan 7 procent jämfört med i fjol. Och det är de utländska besökarna som ökar mest, hittills i år med cirka 10 procent. Samtidigt som de svenska gästnätterna ökade med ungefär 5 procent.
Står starkt som destination
Sommaren 2025 var stark och gästnätterna ökade med 5 procent jämfört med förra året och 17 procent jämfört med sommaren 2019. I Stockholmsregionen är motsvarande ökning 4 procent jämfört med sommaren innan pandemin. Nästan alla prioriterade utlandsmarknader slår rekord i Göteborgsregionen, där Norge och Danmark ökade med cirka 9 procent under sommaren.
Prognosen för 2025 pekar mot cirka 6 miljoner gästnätter. Det bekräftar att Göteborg står starkt som destination. Verksamheterna i staden är en viktig del av framgången.
Fler vill resa men plånboken styr valen
Intresset för utlandsresor ökar bland svenskar, samtidigt vill svenskarna fortsatt semestra inom landet även de kommande månaderna. Hushållens ekonomi ser något ljusare ut, men priskänsligheten är fortfarande hög. Många väljer billigare boenden, transporter och aktiviteter.
Resebesluten tas sent och bokningsbeteendet är fortsatt försiktigt där flexibilitet är en viktig faktor. Många väntar med att bestämma resmål och boende och vill kunna ändra sina planer vid behov. Fler väljer också att resa utanför högsäsong, då det både är lugnare och mer prisvärt. Detta indikerar Visit Swedens senaste temperaturmätning bland svenskar.
Turismen i Europa förändras i grunden. Klimatförändringar, demografiska skiften och nya resvanor påverkar hur, när och varför människor reser. För besöksnäringen räcker det inte längre att planera för det närmaste kvartalet. Det gäller att vara beredd på flera möjliga framtider och agera utifrån det.

Källor och merläsning:
◆ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal och bokningsläge för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◆ Tillväxtverket – Gästnätter. Obs. Förändringar på marknadsnivå har justerats på grund av tidigare rapporteringsfel hos vissa hotell.
◆ Svenskars resande nu och 6 månader framåt | Visit Sweden.
◆ Radical Retail Volume 1 | Nexer.
◆ Möteskalender Göteborg & Co.
◆ Evenemangskalender Göteborg & Co.
◆ Destinationsbarometern.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Klara Hammerth
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-