-
Läs om tre av de nominerade till Stora Turismpriset 2022
Tillväxtverket har information om alla nominerade till Stora Turismpriset 2022. Här ser ni tre av dem som på ett fantastiskt sätt arbetar med att lyfta platsen de verkar på.
Priset delas årligen ut till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen. Stora Turismpriset 2022 delas ut i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan den 30 november på Vasateatern i Stockholm.
Här kan ni läsa om alla nominerade till Stora Turismpriset 2022.
Hälsodestination Svartådalen – Västmanland
Genom att gå samman i ett nätverk har elva företagare i Västmanland satt bygden på kartan som en plats för hälsa, rekreation och återhämtning. Med ett brett perspektiv på hälsa starkt förankrat i lokala värden såsom djur och natur lockar Hälsodestination Svartådalen besökare samtidigt som de skapar en grund för hållbart företagande och en levande landsbygd. Detta är Västmanlands nominerade till Stora Turismpriset 2022.
Allt började med att tre boendeanläggningar hoppade på ett omställningsprojekt i Region Västmanlands regi, finansierat av medel från Tillväxtverket. Med tiden så visade fler företag ett intresse för samarbetet och fler projektmedel söktes för nätverket.
”Vi behöver hjälpas åt för att bygga upp ett intresse och slussa kunder mellan varandra. Ingen av oss har någonsin sett varandra som konkurrenter. Samverkan är något som alltid varit aktuellt så länge jag drivit företag.” Säger Stina Barrsäter som driver B&B på lantgården Fallängetorp och fungerar som samordnare för Hälsodestinationen Svartådalen. ”Hälsa kan vara så mycket och betyder olika saker för olika människor. Ingen av oss har hittat på några nya affärsidéer utan detta är saker vi arbetat med sedan innan och som vi nu satt ihop under samma paraply. Gemenskapen gör oss starkare och det är en viktig framgångsfaktor.”
Platsen, långt från stressiga bilköer och brusande trafik, har en avgörande roll. Svartådalen har en rik natur med bland annat en unik våtmarksmiljö och en känd fågelfauna. Kontakten med djuren, vare sig de är vilda eller tamboskap, är något som flera av företagen i nätverket lyfter fram i sina verksamheter.
Har varit avgörande med stöd utifrån
Totalt satsar nätverket en halv miljon kronor på att profilera sig som hälsodestination. 80 procent finansieras av projektpengar, 20 procent står företagen för själva.
“Det är otroligt tacksamt att det finns stöd att söka, utan det hade Hälsodestination Svartådalen aldrig blivit av. Som småföretagare har man sällan de pengarna att lägga på utveckling. Vi är ett bevis på att satsningar av den här typen gör skillnad.” Säger Stina.
Nätverket valde att ta hjälp av en affärscoach först för att ta fram tydliga beskrivningar av företagens produkter. Sedan gick de vidare och anlitade en lokal marknadsföringsbyrå för att få hjälp med hemsida och annonsering. Utöver detta har nätverket ett stort stöd i Västmanland turism och turismansvariga på Sala kommun.
”Målet är att vi ska bli en väl inarbetad hälsodestination som folk i allmänhet känner till. Vi siktar också på att bli en aktör som man kan vända sig till för att använda sin friskvårdspeng eller friskvård på recept. Men det handlar förstås också om att alla vi företagare i nätverket ska kunna växa och därmed i förlängningen stärka bygden, där vill vi gärna vara en förebild för andra. Kanske kan vi inspirera fler att bilda hälsonätverk på andra håll i landet. Är vi många kan vi hjälpas åt att öka intresset, Sverige är för litet för att konkurrera med varandra.” Avslutar Stina.
Källa: Hotell BorgholmHotell Borgholm – Kalmar län
Med rötterna djupt förankrade i det genuint öländska är Hotell Borgholm en ledande aktör i arbetet med att få fler att upptäcka ön. Genom att bygga vidare på värden som lugn, livskvalitet, småskalighet och hållbarhet vill man locka både besökare och bofasta. Detta är Kalmar läns nominering till Stora Turismpriset 2022.
“Att skapa en attraktiv plats är grunden för att kunna bygga en stabil organisation. Fritiden är lika viktig som arbetstiden.” Säger Christofer Johansson som är VD för Hotell Borgholm. ”Öland är en fantastisk plats, inte bara på sommaren utan även resten av året. Som utomstående ser man ofta andra värden än den som är uppvuxen på en plats eftersom man inte är van eller hemmablind. Här finns exempelvis fantastiska råvaror med vilda örter i naturen.”
Krögaren Christofer Johansson hade varit kökschef på Gotland några år innan han kom till Öland 2016. År 2019 tog Christofer över Hotell Borgholm som har en lång historia som samhällsnav.
Hotellet har gastronomin i fokus
Hotellet gjorde sig även känt för sin gastronomi. Det har fungerat som en plantskola för kockar såsom Tommy Myllymäki och Tom Sjöstedt. Den gastronomiska upplevelsen med öländska råvaror och smaker är något som Christofer Johansson ville bygga vidare på.
“För oss var det viktigt att gynna det lokala näringslivet men också för att skapa en trovärdighet i att upplevelsen är väl förankrad i platsen. I Sverige tar vi mycket inspiration och influenser från andra kulturer när det gäller mat och smaker vilket är både spännande och kreativt, men jag tror att det är viktigt med det lokala för att locka folk utifrån. Därför är vår produkt tydligt öländsk, de som kommer hit ska uppleva Öland. Vi vill också vara en förebild för andra när det gäller hållbarhet, miljöfrågor och lokala råvaror.” Säger Christofer Johansson.
Det finns ett starkt engagemang
Hotell Borgholm har valt att inta en drivande roll i att utveckla Öland som plats och destination. Christofer Johansson är engagerad i bland annat regionens livsmedelsstrategi och rådet för destinationsutveckling.
“Det handlar om att titta på vilka förutsättningar som behövs för att bo och arbeta här men också om att se till att det finns intressanta och attraktiva aktiviteter utanför arbetet. Det är vägen till långsiktig och hållbar framgång. Där är vi i en position att vi kan vara med och påverka, att vår röst betyder något i det lokala sammanhanget.” Säger Christofer.
Många tidigare medarbetare på hotellet har gått vidare och startat egna verksamheter på Öland.
“Det är fantastiskt roligt! Vår målsättning är att fortsätta vara en plantskola och ge medarbetarna rätt förutsättningar att utvecklas, skapa en känsla av att det var här hos oss som de lärde sig mest. Man får inte vara småsint, det gäller att se vilken betydelse det har i ett större sammanhang.” Säger Christofer Johansson, vars ambition är att bygga en nationell samverkan med krogar över hela Sverige där kockar kan utvecklas genom mentorskap.
Källa: Destination JärvsöDestination Järvsö – Gävleborg
Intresset för utveckling och viljan att samverka är grundmurad hos invånarna i Järvsö. Genom att ta vara på det lokala engagemanget har Destination Järvsö lyckats bygga en attraktiv plats dit människor söker sig, trivs och stannar. Fokus ligger på hållbarhet och besöksnäringen är ett av de viktigaste verktygen för framgång. Detta är Gävleborgs nominering till Stora Turismpriset 2022.
Området kring Järvsö har en rik historia. Ett exempel är hotellanläggningen Järvsöbaden som startade som kurort för över hundra år sedan. På 1980-talet tillkom vildmarksparken Järvzoo. Människor satsade på besöksnäringen för att skapa en attraktiv landsbygd som folk kunde fortsätta verka och bo i.
“Engagemanget för bygden verkar nästan finnas inbyggt i människors DNA. Näringslivet här består till stor del av små och medelstora företag som ofta är familjeägda, man har hela tiden hjärtat med sig och förstår vikten av att samverka och hjälpas åt samtidigt som man välkomnar både nya idéer och personer. Det är magiskt att se det engagemanget när man kommer hit som utomstående.” Säger Amanda Sandahl som är destinationschef och själv är inflyttad från Stockholm.
Samverkan lyfter bygden
En av Destination Järvsös främsta resurser är kontinuerlig samverkan med både privata, civila och offentliga aktörer. Exempelvis Blomstergruppen med representanter från bland annat hembygdsföreningarna, kyrkan och Järvsörådet.
“Tillsammans definierar vi vilka mål vi ska jobba mot på kort och på lång sikt. Vi väljer att prata om att blomstra istället för växa, vi vill att det ska finnas hållbarhet och balans i allt vi gör. Målet är att relationen invånare-turist ska vara en-en, med det menar vi att för varje turistbädd som skapas ska vi också få en till invånare.” Förklarar Amanda.
Järvsörådet i sin tur är en sammanslutning av representanter från föreningar, näringsliv och byaråd. I trakten är sockenstämman och byaråd en viktig del av det lokala inflytandet. Järvsörådet fungerar som ett slags idéforum med 21 representanter som väljs årligen.
Destination Järvsös huvudfokus är att vara drivande i projekt som är för stora för en enskild aktör. Finansieringen sker genom medel från bland annat Tillväxtverket, Jordbruksverket, Leader och Region Gävleborg. Destinationsbolaget är ett aktiebolag där all vinst används till utvecklingsprojekt. Samtidigt är de pengar som kommer in genom medlemsavgifter öronmärkta för marknadsföring.
Globalt certifierat hållbarhetsarbete
Hållbarhet är centralt för hela Destinationens arbete. 2021 blev de, tillsammans med Ljusdals kommun, först i Norden med att bli certifierade via Earth Check enligt Global Sustainable Tourism Council, FN:s råd för hållbar besöksnäring.
“Under 2017 bestämde Destination Järvsö att arbeta mot att bli GSTC-certifierade. Det har inte varit lätt men det har varit rätt. Det är väldigt många parametrar att titta på och vi blir granskade av en extern part årligen. Det har gett oss en struktur att arbeta efter och insikter kring hur långt vi har kommit. Det har också gett oss kunskap och värdefulla verktyg för att gå vidare i vårt arbete med att nå de globala målen i Agenda 2030.” Avslutar Amanda.
Närmast jobbar Destination Järvsö på att förfina och marknadsföra de satsningar som gjorts de senaste åren. Långsiktigt vill man öka inflyttningen genom att stötta utvecklingen av olika samhällsfunktioner.
- Text: Tillväxtverket & Isa Mörk
- Foto: Hälsodestination Svartådalen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer
-
Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.
-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.
-
Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare
Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.
-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.
-
Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné
Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023
Mest om Boende, Museer och Evenemang. Fortfarande en vecka efter, men snart ikapp ;-)
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023
Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...
-
Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare
Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i ny skrud i mars. Samtidi...
-
-
Gästbloggare
-