-
Livrustkammaren är stockholmarnas favoritmuseum 2022
Den 24 februari delades priset ut till Livrustkammaren efter att ha utsetts till stockholmarnas favoritmuseum 2022. Förstapriset gavs i konkurrens med 37 av Stockholms största museer och konsthallar.
“Det känns otroligt roligt att Livrustkammaren har blivit stockholmarnas favoritmuseum 2022. De senaste årens pandemi har visat betydelsen av att vara ett museum på många olika sätt. När vi tvingats hålla museet stängt har vi i stället erbjudit en mängd digitala aktiviteter, inte minst i sociala medier där vårt arbete är mycket uppmärksammat. Jag tror att det har spelat roll. Men vi har också märkt att stockholmarna har valt att komma till oss fysiskt. Eftersom vi är ett museum med fri entré vill vi vara ett museum att besöka om och om igen.” Säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren.
Blir medvetna om sina styrkor och svagheter
Tävlingen är gjord av företaget Evimetrix och grundar sig på 1 500 slumpmässigt valda stockholmare som uttalat sig om sina relationer och omdömen om sina museibesök.
“Genom den här undersökningsrapporten får museerna möjlighet att se hur Stockholmarna värderar dem jämfört med deras kollegor i länet. De blir också medvetna om sina styrkor och svagheter. På så sätt kan de utveckla sin verksamhet och göra besökarna ännu nöjdare med sin upplevelse.” säger Evimetrix VD, Alf Brydolf-Berg.
Det är första gången på prispallen
På de övriga platserna bland de mest omtyckta museerna hos stockholmarna kom Prins Eugens Waldemarsudde som nummer två och Naturhistoriska riksmuseet på plats nummer tre. Det är värt att notera att både Livrustkammaren och Naturhistoriska riksmuseet hade premiär på prispallen.
“Inte överraskande är det i år hanteringen av covid-19 som är den allra viktigaste aspekten för att museibesökaren ska bli nöjd med sitt besök. Under icke-pandemiår har det tidigare varit utställningarna som varit viktigast och utställningarna kommer på andra plats i år.” Säger Peter Wissing som ansvarar för undersökningen på Evimetrix. “Men det räcker inte. Man måste också ha en trivsam miljö och den sociala medienärvaron behöver vara bra också.”
De museum som är bäst på det som skapar nöjda besökare är:
♦ Hanteringen av covid-19 – Medelhavsmuseet
♦ Utställningar – Nationalmuseum
♦ Trivsam miljö – Prins Eugens Waldemarsudde
♦ Sociala medier – LivrustkammarenTotalt diplomerades 13 museer i 8 kategorier.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes mellan vecka 2 och 4, 2022, i Userneeds internetpanel.
Cirka 2 000 respondenter har tagit del av inbjudan och drygt 1 500 har besvarat enkäten. Alla har fått uttala sig om hur ofta man besöker vart och ett av de 37 undersökta museerna och de man besöker har man sedan fått fördjupande frågor om.
Totalt säger sig stockholmaren ha besökt 5,8 olika museer under de tre senaste åren. Mätningen täcker in allmänheten, över 18 år som är bosatta i Stockholms län.
- Text: Livrustkammaren
- Foto: Erik Lernestål, Statens historiska museer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-