-
Livrustkammaren är stockholmarnas favoritmuseum 2022
Den 24 februari delades priset ut till Livrustkammaren efter att ha utsetts till stockholmarnas favoritmuseum 2022. Förstapriset gavs i konkurrens med 37 av Stockholms största museer och konsthallar.
“Det känns otroligt roligt att Livrustkammaren har blivit stockholmarnas favoritmuseum 2022. De senaste årens pandemi har visat betydelsen av att vara ett museum på många olika sätt. När vi tvingats hålla museet stängt har vi i stället erbjudit en mängd digitala aktiviteter, inte minst i sociala medier där vårt arbete är mycket uppmärksammat. Jag tror att det har spelat roll. Men vi har också märkt att stockholmarna har valt att komma till oss fysiskt. Eftersom vi är ett museum med fri entré vill vi vara ett museum att besöka om och om igen.” Säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren.
Blir medvetna om sina styrkor och svagheter
Tävlingen är gjord av företaget Evimetrix och grundar sig på 1 500 slumpmässigt valda stockholmare som uttalat sig om sina relationer och omdömen om sina museibesök.
“Genom den här undersökningsrapporten får museerna möjlighet att se hur Stockholmarna värderar dem jämfört med deras kollegor i länet. De blir också medvetna om sina styrkor och svagheter. På så sätt kan de utveckla sin verksamhet och göra besökarna ännu nöjdare med sin upplevelse.” säger Evimetrix VD, Alf Brydolf-Berg.
Det är första gången på prispallen
På de övriga platserna bland de mest omtyckta museerna hos stockholmarna kom Prins Eugens Waldemarsudde som nummer två och Naturhistoriska riksmuseet på plats nummer tre. Det är värt att notera att både Livrustkammaren och Naturhistoriska riksmuseet hade premiär på prispallen.
“Inte överraskande är det i år hanteringen av covid-19 som är den allra viktigaste aspekten för att museibesökaren ska bli nöjd med sitt besök. Under icke-pandemiår har det tidigare varit utställningarna som varit viktigast och utställningarna kommer på andra plats i år.” Säger Peter Wissing som ansvarar för undersökningen på Evimetrix. “Men det räcker inte. Man måste också ha en trivsam miljö och den sociala medienärvaron behöver vara bra också.”
De museum som är bäst på det som skapar nöjda besökare är:
♦ Hanteringen av covid-19 – Medelhavsmuseet
♦ Utställningar – Nationalmuseum
♦ Trivsam miljö – Prins Eugens Waldemarsudde
♦ Sociala medier – LivrustkammarenTotalt diplomerades 13 museer i 8 kategorier.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes mellan vecka 2 och 4, 2022, i Userneeds internetpanel.
Cirka 2 000 respondenter har tagit del av inbjudan och drygt 1 500 har besvarat enkäten. Alla har fått uttala sig om hur ofta man besöker vart och ett av de 37 undersökta museerna och de man besöker har man sedan fått fördjupande frågor om.
Totalt säger sig stockholmaren ha besökt 5,8 olika museer under de tre senaste åren. Mätningen täcker in allmänheten, över 18 år som är bosatta i Stockholms län.
- Text: Livrustkammaren
- Foto: Erik Lernestål, Statens historiska museer
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-