-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela 81 procent av världens internationella resenärer vill ta del av det inhemska köket under sin resa. Detta enligt en sammanställning av resetrender som Visit Sweden gjort för 2024.
”Måltidskultur och mat är viktigt för de som intresserar sig för att besöka Sverige och måltidsupplevelsen fungerar ofta som en brygga till besökarens upplevelse av kultur och traditioner.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson.
Ser stor potential i att marknadsföra svenska måltidsupplevelser
Kulinariska upplevelser kommer på tredje plats i Visit Swedens sammanställning av globala trender, med nya affärsmöjligheter för svensk besöksnäring, där både hantverk och historien bakom samt mat kopplat till traditioner ryms.
De internationella resenärerna är intresserade av matens och råvarornas ursprung, hantverket och historien bakom, matkulturarvet samt traditionella måltider.
”Vi på Visit Sweden ser stor potential i att marknadsföra svenska måltidsupplevelser för att öka attraktionen för Sverige som resmål. Med förstärkt koordinering mellan till exempel råvaruproducenter, måltidskreatörer, destinationsutvecklare och företag i turistbranschen skulle marknadsföringen bli ännu tydligare och ännu starkare.” Säger Susanne.
Turism är idag en av Sveriges viktigaste exportnäringar
Den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or, där Sverige ofta ligger i topp, är ett exempel på aktivitet som skapar attraktion och intresse för Sverige och svenska måltider, i konkurrens från andra traditionellt sett måltidsstarka länder som exempelvis Italien, Frankrike och Spanien.
Turism är idag en av Sveriges viktigaste exportnäringar. Den bidrar lika mycket till svenskt exportvärde som järn- och stål eller pappersindustrin. Turism sysselsätter dessutom många tiotusentals fler personer än stål och pappersindustrierna gör tillsammans.
Måltidstrender som Visit Sweden fångat upp i sin trendspaning:
◆ Virtuella måltidsupplevelser på uppgång: 46% av de internationella resenärerna är nyfikna på att testa måltidsupplevelser som på olika sätt förstärks med hjälp av Virtual Reality (VR) eller Augmented Reality (AR).
◆ Restauranger blir hotell: Måltidsturismen förväntas fortsätta växa och bl.a ’foodies’ vill kunna planera hela resan kring mat och måltider. Detta öppnar upp för restauranger att addera boende till sitt erbjudande.
◆ Utomhusmatlagning: Ger (kanske framför allt för stadsbor) möjlighet till måltidsupplevelser att dela med familj och vänner.
Om Visit Swedens globala trendspaning:
Visit Sweden scannar av och sammanställer med jämna mellanrum trender som presenteras av en rad olika aktörer runt om i världen. Det blir då möjligt att se större mönster och återkommande ämnen eller beteenden.
Läs Visit Swedens senaste trendspaning här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Tina Stafrén/Imagebank Sweden
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend var Coolcation. Efterfrågan av destinationer och platser med svalare kli...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan, en idrottsfest som invigs tisdag den 24 juni och som kommer att prägla ...
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. P...
-
-
Gästbloggare
-