-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela 81 procent av världens internationella resenärer vill ta del av det inhemska köket under sin resa. Detta enligt en sammanställning av resetrender som Visit Sweden gjort för 2024.
”Måltidskultur och mat är viktigt för de som intresserar sig för att besöka Sverige och måltidsupplevelsen fungerar ofta som en brygga till besökarens upplevelse av kultur och traditioner.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson.
Ser stor potential i att marknadsföra svenska måltidsupplevelser
Kulinariska upplevelser kommer på tredje plats i Visit Swedens sammanställning av globala trender, med nya affärsmöjligheter för svensk besöksnäring, där både hantverk och historien bakom samt mat kopplat till traditioner ryms.
De internationella resenärerna är intresserade av matens och råvarornas ursprung, hantverket och historien bakom, matkulturarvet samt traditionella måltider.
”Vi på Visit Sweden ser stor potential i att marknadsföra svenska måltidsupplevelser för att öka attraktionen för Sverige som resmål. Med förstärkt koordinering mellan till exempel råvaruproducenter, måltidskreatörer, destinationsutvecklare och företag i turistbranschen skulle marknadsföringen bli ännu tydligare och ännu starkare.” Säger Susanne.
Turism är idag en av Sveriges viktigaste exportnäringar
Den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or, där Sverige ofta ligger i topp, är ett exempel på aktivitet som skapar attraktion och intresse för Sverige och svenska måltider, i konkurrens från andra traditionellt sett måltidsstarka länder som exempelvis Italien, Frankrike och Spanien.
Turism är idag en av Sveriges viktigaste exportnäringar. Den bidrar lika mycket till svenskt exportvärde som järn- och stål eller pappersindustrin. Turism sysselsätter dessutom många tiotusentals fler personer än stål och pappersindustrierna gör tillsammans.
Måltidstrender som Visit Sweden fångat upp i sin trendspaning:
◆ Virtuella måltidsupplevelser på uppgång: 46% av de internationella resenärerna är nyfikna på att testa måltidsupplevelser som på olika sätt förstärks med hjälp av Virtual Reality (VR) eller Augmented Reality (AR).
◆ Restauranger blir hotell: Måltidsturismen förväntas fortsätta växa och bl.a ’foodies’ vill kunna planera hela resan kring mat och måltider. Detta öppnar upp för restauranger att addera boende till sitt erbjudande.
◆ Utomhusmatlagning: Ger (kanske framför allt för stadsbor) möjlighet till måltidsupplevelser att dela med familj och vänner.
Om Visit Swedens globala trendspaning:
Visit Sweden scannar av och sammanställer med jämna mellanrum trender som presenteras av en rad olika aktörer runt om i världen. Det blir då möjligt att se större mönster och återkommande ämnen eller beteenden.
Läs Visit Swedens senaste trendspaning här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Tina Stafrén/Imagebank Sweden
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
-
Gästbloggare
-