-
Marcus Ståhl bloggar – Har du koll på nya Google Analytics 4?
Ni som följt min blogg vet att statistik och databaserade insikter ligger mig varmt om hjärtat. Därför vill jag berätta kort om Google Analytics 4 som det nu är hög tid att starta upp.Om du har Google Universal Analytics igång samlar du redan in data men Google har meddelat att man kommer att stänga ner Universal analytics sommaren 2023. Google Analytics 4 är den nya standarden och något man manuellt måste aktivera för att du ska fortsätta samla in data. För oss som är verksamma i besöksnäringen är det önskvärt att kunna jämföra datan med fjolåret, det är tyvärr inte möjligt nu då du inte får in någon historisk data i GA4, men det är därför viktigt att du startar igång så fort som möjligt.Anledningen till att arbeta med analys är många. Det är när datan kan omvandlas till insikter som det blir riktigt intressant. Det är alltså inte när du startat upp Google Analytics som du är klar, det är då resan börjar. Med nya insikter om era gäster/kunder är jag säker på att ni har bättre förutsättningar att utveckla ert företag i rätt riktning. Kom ihåg att vara lyhörda för gästens behov och feedback.Data kan också komma från andra håll. Kanske har ni bokningssystem, wifi-data, sociala medier och andra källor som kan ge er en mer insiktsfull bild av era potentiella kunder.Nytt sätt att samla in och analysera data
För dig som arbetat med Universal analytics är det en del nytt, nästan allt faktiskt. Universal Analytics byggde i stor utsräckning på sidvisningar medan GA4 bygger på event, det är ett nytt sätt att mäta och du kan också få ut ännu mer data exempelvis mäta scroll och klick på ett enklare sätt.Det som är utmaningen för de flesta företagare och marknadsförare jag träffar är dock inte att de har för lite data. De har redan mer än de hinner analysera. Mitt tips för att välja nyckeltal är att börja med att sätta era mål. När ni har satt tydliga mål blir det mycket lättare att hitta relevanta KPI’er (nyckeltal) som ni kan följa och som indikerar att ni är på väg åt rätt håll.Jag rekommenderar också att lägga en plan för hur du ska använda datan. Ett förslag är att ni sätter av tid, 30-60 minuter per månad för att analysera datan. Sen skulle jag rekommendera att ni med någon form av kontinuitet också delar information/insikter med ledningsgrupp eller kollegor.GDPR
Det har skett en hel del förändringar av de lagar och regler som gäller för oss marknadsförare. GDPR och Shrems II är några exempel. Det är viktigt att du som marknadsförare har koll på vad som gäller och att du respekterar användarnas integritet. Det kan vara extra viktigt att kolla upp innan ni aktiverar den nya funktionen Google Signaler som finns i Google Analytics 4.Vi på Fjällbyrån har tagit fram en grundkurs för dig som är verksam inom besöksnäringen och vill komma igång med dataanalys och Google Analytics 4. Som en bonus ingår en instruktionsfilm för Google Ads och en om Google Search Console som är ett kul och användbart verktyg för dig som vill arbeta strategiskt med sökmotoroptmering. Läs mer om kursen i dataanalys och Google Analytics 4 (Pssst. Det går även bra för destinationsbolag/offentliga aktörer att köpa licenser för flera företag 😉 )Vill du inte gå kursen rekommenderar jag att du ändå Googlar runt och sätter dig in i Google Analytics 4 alternativt ber er webbyrå om hjälp att sätta upp allt. Läs även Googles egen info.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Kenneth Grym
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Sandra Wisén ny projektledare för Eskilstuna Convention Bureau
Den 1 november 2024 tillträdde Sandra Wisén tjänsten som projektledare för möten på Eskilstuna Convention Bureau.
-
Elite Hotels och Svenska Dryckesmässor presenterar två nya mässor i Norrköping
I ett samarbete med Svenska Dryckesmässor arrangerar Elite Hotels "Vin i Norrköping" och "Dryck och Destillat Norrköping".
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen är en av Sveriges snabbast växande näringar. Trots det så är den närmast osynlig i Trafikverkets infrastrukturplanering.
-
Eskilstuna – följ Sofies exempel och hyr ut boende under evenemang
Inför Folk och Kultur 2025 uppmanas nu invånare i Eskilstuna att hyra ut boenden för att möta det stora behovet av logi i februari.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Mest i kategorierna Destination, Evenemang och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Gröna Lund avslöjar att det kommer en ny attraktion 2025 - supergungan ”Pumpen”. Dessutom kommer Gnuttarna att flytta in i parken.
-
Elite Hotel Frost i Kiruna öppnar våren 2025
Elite Hotels of Sweden meddelar att deras nya hotell i Kiruna, som öppnar 2025, kommer att heta Elite Hotel Frost.
-
Alla årets vinnare av SLAO utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper til...
-
Skistar vinner pris för världens första fossilfria skidanläggning
SkiStar vinner branschorganisationen SLAO:s första Hållbarhetspris. Detta för sitt banbrytande p...
-
Vinterköping och öppnad anmälan till Vinterstjärnan i Norrköping
I år är det premiär för Vinterköping! I det nya paraplykonceptet samlar och utvecklar Upplev Norrköping...
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Även nästa sommar kommer Kalmarbor och besökare att få uppleva en stor rockfestival i Kalmarsundsparken. Lördagen...
-
-
Gästbloggare
-