-
Marcus Ståhl bloggar – Har du koll på nya Google Analytics 4?
Ni som följt min blogg vet att statistik och databaserade insikter ligger mig varmt om hjärtat. Därför vill jag berätta kort om Google Analytics 4 som det nu är hög tid att starta upp.Om du har Google Universal Analytics igång samlar du redan in data men Google har meddelat att man kommer att stänga ner Universal analytics sommaren 2023. Google Analytics 4 är den nya standarden och något man manuellt måste aktivera för att du ska fortsätta samla in data. För oss som är verksamma i besöksnäringen är det önskvärt att kunna jämföra datan med fjolåret, det är tyvärr inte möjligt nu då du inte får in någon historisk data i GA4, men det är därför viktigt att du startar igång så fort som möjligt.Anledningen till att arbeta med analys är många. Det är när datan kan omvandlas till insikter som det blir riktigt intressant. Det är alltså inte när du startat upp Google Analytics som du är klar, det är då resan börjar. Med nya insikter om era gäster/kunder är jag säker på att ni har bättre förutsättningar att utveckla ert företag i rätt riktning. Kom ihåg att vara lyhörda för gästens behov och feedback.Data kan också komma från andra håll. Kanske har ni bokningssystem, wifi-data, sociala medier och andra källor som kan ge er en mer insiktsfull bild av era potentiella kunder.Nytt sätt att samla in och analysera data
För dig som arbetat med Universal analytics är det en del nytt, nästan allt faktiskt. Universal Analytics byggde i stor utsräckning på sidvisningar medan GA4 bygger på event, det är ett nytt sätt att mäta och du kan också få ut ännu mer data exempelvis mäta scroll och klick på ett enklare sätt.Det som är utmaningen för de flesta företagare och marknadsförare jag träffar är dock inte att de har för lite data. De har redan mer än de hinner analysera. Mitt tips för att välja nyckeltal är att börja med att sätta era mål. När ni har satt tydliga mål blir det mycket lättare att hitta relevanta KPI’er (nyckeltal) som ni kan följa och som indikerar att ni är på väg åt rätt håll.Jag rekommenderar också att lägga en plan för hur du ska använda datan. Ett förslag är att ni sätter av tid, 30-60 minuter per månad för att analysera datan. Sen skulle jag rekommendera att ni med någon form av kontinuitet också delar information/insikter med ledningsgrupp eller kollegor.GDPR
Det har skett en hel del förändringar av de lagar och regler som gäller för oss marknadsförare. GDPR och Shrems II är några exempel. Det är viktigt att du som marknadsförare har koll på vad som gäller och att du respekterar användarnas integritet. Det kan vara extra viktigt att kolla upp innan ni aktiverar den nya funktionen Google Signaler som finns i Google Analytics 4.Vi på Fjällbyrån har tagit fram en grundkurs för dig som är verksam inom besöksnäringen och vill komma igång med dataanalys och Google Analytics 4. Som en bonus ingår en instruktionsfilm för Google Ads och en om Google Search Console som är ett kul och användbart verktyg för dig som vill arbeta strategiskt med sökmotoroptmering. Läs mer om kursen i dataanalys och Google Analytics 4 (Pssst. Det går även bra för destinationsbolag/offentliga aktörer att köpa licenser för flera företag 😉 )Vill du inte gå kursen rekommenderar jag att du ändå Googlar runt och sätter dig in i Google Analytics 4 alternativt ber er webbyrå om hjälp att sätta upp allt. Läs även Googles egen info.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Kenneth Grym
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-