-
Marcus Ståhl bloggar – Har du koll på nya Google Analytics 4?
Ni som följt min blogg vet att statistik och databaserade insikter ligger mig varmt om hjärtat. Därför vill jag berätta kort om Google Analytics 4 som det nu är hög tid att starta upp.Om du har Google Universal Analytics igång samlar du redan in data men Google har meddelat att man kommer att stänga ner Universal analytics sommaren 2023. Google Analytics 4 är den nya standarden och något man manuellt måste aktivera för att du ska fortsätta samla in data. För oss som är verksamma i besöksnäringen är det önskvärt att kunna jämföra datan med fjolåret, det är tyvärr inte möjligt nu då du inte får in någon historisk data i GA4, men det är därför viktigt att du startar igång så fort som möjligt.Anledningen till att arbeta med analys är många. Det är när datan kan omvandlas till insikter som det blir riktigt intressant. Det är alltså inte när du startat upp Google Analytics som du är klar, det är då resan börjar. Med nya insikter om era gäster/kunder är jag säker på att ni har bättre förutsättningar att utveckla ert företag i rätt riktning. Kom ihåg att vara lyhörda för gästens behov och feedback.Data kan också komma från andra håll. Kanske har ni bokningssystem, wifi-data, sociala medier och andra källor som kan ge er en mer insiktsfull bild av era potentiella kunder.Nytt sätt att samla in och analysera data
För dig som arbetat med Universal analytics är det en del nytt, nästan allt faktiskt. Universal Analytics byggde i stor utsräckning på sidvisningar medan GA4 bygger på event, det är ett nytt sätt att mäta och du kan också få ut ännu mer data exempelvis mäta scroll och klick på ett enklare sätt.Det som är utmaningen för de flesta företagare och marknadsförare jag träffar är dock inte att de har för lite data. De har redan mer än de hinner analysera. Mitt tips för att välja nyckeltal är att börja med att sätta era mål. När ni har satt tydliga mål blir det mycket lättare att hitta relevanta KPI’er (nyckeltal) som ni kan följa och som indikerar att ni är på väg åt rätt håll.Jag rekommenderar också att lägga en plan för hur du ska använda datan. Ett förslag är att ni sätter av tid, 30-60 minuter per månad för att analysera datan. Sen skulle jag rekommendera att ni med någon form av kontinuitet också delar information/insikter med ledningsgrupp eller kollegor.GDPR
Det har skett en hel del förändringar av de lagar och regler som gäller för oss marknadsförare. GDPR och Shrems II är några exempel. Det är viktigt att du som marknadsförare har koll på vad som gäller och att du respekterar användarnas integritet. Det kan vara extra viktigt att kolla upp innan ni aktiverar den nya funktionen Google Signaler som finns i Google Analytics 4.Vi på Fjällbyrån har tagit fram en grundkurs för dig som är verksam inom besöksnäringen och vill komma igång med dataanalys och Google Analytics 4. Som en bonus ingår en instruktionsfilm för Google Ads och en om Google Search Console som är ett kul och användbart verktyg för dig som vill arbeta strategiskt med sökmotoroptmering. Läs mer om kursen i dataanalys och Google Analytics 4 (Pssst. Det går även bra för destinationsbolag/offentliga aktörer att köpa licenser för flera företag 😉 )Vill du inte gå kursen rekommenderar jag att du ändå Googlar runt och sätter dig in i Google Analytics 4 alternativt ber er webbyrå om hjälp att sätta upp allt. Läs även Googles egen info.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Kenneth Grym
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-