-
Marcus Ståhl bloggar: Rätt budskap till rätt gäst vid rätt tidpunkt
I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagens teknik skapar helt andra möjligheter att faktiskt lyckas.Det var då det…
Inom gammal marknadsföring i traditionella kanaler tvingades man som marknadsförare att jobba väldigt mycket med breda kanaler. Låt säga att du satte in en annons i Dagens Nyheter, du skulle garanterat nå några stycken som är intresserad av dina produkter och tjänster, dessutom är några få på rätt plats på deras kundresa. Men du träffar också tusentals människor som inte alls är intresserade av ditt erbjudande.Vi spolar fram till idag
Idag däremot har vi som marknadsförare helt andra möjligheter att monitorera våra kampanjer. Det är också så att den moderna konsumenten ställer helt andra krav, idag förväntar vi oss att företag skapar effektiva kampanjer som riktar sig till oss just när vi är intresserade. Till skillnad från den gamla DN-läsaren kan vi nästan bli irriterade när vi får fel annons till oss i digitala kanaler.Rätt timing
Idag blir timing avgörande för huruvida er marknadsföring kommer ge resultat. Det gäller att pricka in den tidpunkten när er potentiella gäst är mottaglig. Det är just när sommarsemestern ska planeras som ni vill dyka upp på deras radar, eller när företaget ska planera sin kommande lunch till lunch-konferens, då är ni där som gubben i lådan med ert trevliga erbjudande.I bilden har jag försökt visa hur gästens intresse för en viss produkt ökar inför ett köp. Ju närmre köp man kommer desto mer relevant och närvarande vill ni bli i er marknadsföring. Efter att köpet är gjort svalnar intresset snabbt och den som är sen med sitt budskap kommer inte att ha en chans att vinna. Här kan du läsa mer om besöksnäringens kundresa.Tips för att lyckas pricka rätt med er marknadsföring
Skapa en strategi. Den behöver inte vara så avancerad men med en plan är jag övertygad om att ni lyckas bättre med att nå era mål. Dessutom ökar chansen att ni lyckas kommunicera med era potentiella gäster vid rätt tidpunkt.Ta fram personas. Att ta fram personas innebär att ni tar fram en fiktiv person ni själva kan forma och ge olika attribut. Exempelvis var bor de? Hur gamla? Vilka behov har de? Vilka digitala kanaler finns de i? Min kollega i bloggandet Marcus Eldh har skrivit ett bra inlägg om hur man hittar sin favoritgäst. Läs här.Våga välj smala marknadssegment. Att rikta sig mot alla som ska konferera i Sverige är ganska brett. Man har mycket att vinna på att välja smalare segment att rikta sina budskap mot. På det sättet kan ni bli mer spetsiga i era budskap och paketeringar. Istället för att rikta er till alla konfererande företag kanske ni ska välja de inom två timmars radie, med 15-30 anställda, inom tjänstesektorn, med hög lönsamhet, med kvinnliga VD’ar osv. Välj de segment ni helt enkelt är bäst på.Modern annonsering
När ni har gjort förarbetet är det dags att öka er synlighet. Det finns många sätt att rikta sina budskap till rätt målgrupp i dagens digitala landskap. Ett enkelt sätt som ni kan komma igång med är Google Ads, genom att förstå gästens sökbeteende under kundresan kan ni pricka in den perfekta timingen för era annonser. Likaså erbjuder Facebook Ads och många andra verktyg möjligheten att styra annonseringen så att ni minskar svinnet och ökar effekten. Sökmotoroptimering är en annan strategi att lyckas med er timing.Boka föreläsning eller coachning!
I vanlig ordning ger vi 10% av en första bokning till Turismnytt för att stötta Jakob & Co i deras journalistiska arbete. Maila mig på [email protected].- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Unsplash/Annie Spratt
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-