torsdag 26 maj 2022
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Wingårdhs och Lotus Hotel Group förädlar och förnyar Billingehus
    • Stockholms Hamnar ska stärka utbytet mellan Finland och Sverige
    • Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer
    • Revolutionerande elflygföretag vinner Göteborgs Companipris
  • Platsannonser:
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Besöksverket söker en hotelldirektör (VD) för ICEHOTEL AB
    • Destination Kalmar AB söker en verkställande direktör
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
    • Sommarsatsning skapar nya arbetstillfällen hos SkiStar
    • Lasätter Gård utanför Nyköping söker en engagerad driftchef
    • Sales Manager sökes till Paradox Museum Stockholm
    • Hållbar personal på Skogshem & Wijk – Christoffer Frances: 38 år i tjänst
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2022-04-22 12:18

    Marcus Ståhl bloggar: Rätt budskap till rätt gäst vid rätt tidpunkt

    I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagens teknik skapar helt andra möjligheter att faktiskt lyckas.

    Det var då det…

    Inom gammal marknadsföring i traditionella kanaler tvingades man som marknadsförare att jobba väldigt mycket med breda kanaler. Låt säga att du satte in en annons i Dagens Nyheter, du skulle garanterat nå några stycken som är intresserad av dina produkter och tjänster, dessutom är några få på rätt plats på deras kundresa. Men du träffar också tusentals människor som inte alls är intresserade av ditt erbjudande.

    Vi spolar fram till idag

    Idag däremot har vi som marknadsförare helt andra möjligheter att monitorera våra kampanjer. Det är också så att den moderna konsumenten ställer helt andra krav, idag förväntar vi oss att företag skapar effektiva kampanjer som riktar sig till oss just när vi är intresserade. Till skillnad från den gamla DN-läsaren kan vi nästan bli irriterade när vi får fel annons till oss i digitala kanaler.

    Rätt timing

    Idag blir timing avgörande för huruvida er marknadsföring kommer ge resultat. Det gäller att pricka in den tidpunkten när er potentiella gäst är mottaglig. Det är just när sommarsemestern ska planeras som ni vill dyka upp på deras radar, eller när företaget ska planera sin kommande lunch till lunch-konferens, då är ni där som gubben i lådan med ert trevliga erbjudande.
    Marcus Ståhl bloggar: Rätt budskap till rätt gäst vid rätt tidpunkt
    I bilden har jag försökt visa hur gästens intresse för en viss produkt ökar inför ett köp. Ju närmre köp man kommer desto mer relevant och närvarande vill ni bli i er marknadsföring. Efter att köpet är gjort svalnar intresset snabbt och den som är sen med sitt budskap kommer inte att ha en chans att vinna. Här kan du läsa mer om besöksnäringens kundresa.

    Tips för att lyckas pricka rätt med er marknadsföring

    Skapa en strategi. Den behöver inte vara så avancerad men med en plan är jag övertygad om att ni lyckas bättre med att nå era mål. Dessutom ökar chansen att ni lyckas kommunicera med era potentiella gäster vid rätt tidpunkt.
    Ta fram personas. Att ta fram personas innebär att ni tar fram en fiktiv person ni själva kan forma och ge olika attribut. Exempelvis var bor de? Hur gamla? Vilka behov har de? Vilka digitala kanaler finns de i? Min kollega i bloggandet Marcus Eldh har skrivit ett bra inlägg om  hur man hittar sin favoritgäst. Läs här. 
    Våga välj smala marknadssegment. Att rikta sig mot alla som ska konferera i Sverige är ganska brett. Man har mycket att vinna på att välja smalare segment att rikta sina budskap mot. På det sättet kan ni bli mer spetsiga i era budskap och paketeringar. Istället för att rikta er till alla konfererande företag kanske ni ska välja de inom två timmars radie, med 15-30 anställda, inom tjänstesektorn, med hög lönsamhet, med kvinnliga VD’ar osv. Välj de segment ni helt enkelt är bäst på.

    Modern annonsering

    När ni har gjort förarbetet är det dags att öka er synlighet. Det finns många sätt att rikta sina budskap till rätt målgrupp i dagens digitala landskap. Ett enkelt sätt som ni kan komma igång med är Google Ads, genom att förstå gästens sökbeteende under kundresan kan ni pricka in den perfekta timingen för era annonser. Likaså erbjuder Facebook Ads och många andra verktyg möjligheten att styra annonseringen så att ni minskar svinnet och ökar effekten. Sökmotoroptimering är en annan strategi att lyckas med er timing.

    Boka föreläsning eller coachning!

    I vanlig ordning ger vi 10% av en första bokning till Turismnytt för att stötta Jakob & Co i deras journalistiska arbete. Maila mig på Marcus@fjallbyran.se.
    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Unsplash/Annie Spratt
    • Tweet
  • Billingehus
    2022-05-25 18:48

    Wingårdhs och Lotus Hotel Group förädlar och förnyar Billingehus

    Nu pågår ett omfattande arbete i att väcka liv i Billingehus. Det ska åter bli en destination värd att ta omvägar för.

  • Stockholms Hamnar
    2022-05-25 18:20

    Stockholms Hamnar ska stärka utbytet mellan Finland och Sverige

    Stockholms Hamnar tillsammans med Visit Stockholm tar initiativ till att fördjupa relationen med Finland genom ett nytt projekt.

  • Swedish Workshop
    2022-05-24 17:02

    Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer

    I veckan anordnades Swedish Workshop i Falun. Under två dagar möttes internationella researrangörer och svensk besöksnäring.

  • Göteborgs Companipris
    2022-05-24 16:43

    Revolutionerande elflygföretag vinner Göteborgs Companipris

    Årets vinnare av Göteborgs Companipris är det banbrytande elflygföretaget Heart Aerospace som vill revolutionera branschen.

  • semestern
    2022-05-24 16:28

    Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa

    Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner för svenskarna och det påverkar semestern. Det visar en ny undersökning.

  • Rapport om svensk besöksnäring från Gold of Lapland
    2022-05-23 02:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022

    Den här veckan med en undersökning som visar att svenskarna kommer att lägga mer pengar på semestern men avstår utlandsresan

  • Årets Turismpris 2022
    2022-05-20 17:33

    Cykla i Filmlandskapet Småland vinnare av Årets Turismpris 2022

    Carina Engqvist och Carina Eldåker, grundare av Cykla i Filmlandskapet Småland, fick ta emot Årets turismpris 2022.

  • Lakritsfabriken
    2022-05-20 17:18

    Lakritsfabriken utvecklar sin destination med guidade turer

    Under sommaren kommer Lakritsfabriken arrangera flera guidade turer där odling, matlagning och skörd av lakrits kommer vara i fokus.

  • Stärka världsarv
    2022-05-19 18:15

    Projektet Stärka världsarv ska bidra till en hållbar turismutveckling

    2019-2021 genomfördes projektet Stärka världsarv i Falun. Projektet är avslutat och nu finns en sammanfattning av det tillgänglig.

  • Pippi på Cirkus
    2022-05-19 17:47

    Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022

    Pippi skapar magi och bjuder på en cirkusmusikal den 1 juli 2022. Då är det äntligen dags för föreställningen Pippi på Cirkus.

  • Veckans profil

    Fredrik Reinfeldt

    Fredrik Reinfeldt

    Ordförande för Visita

    Fredrik Reinfeldt har tagit över ordförandeskapet i Visita. Turismnytt har intervjuat honom om hur han ser på olika besöksnäringsfrågor.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Välkommen till Tillväxtverkets och Visit Swedens webbinarium om hållbara transporter den 2 juni

    • Ekonomiska läget i besöksnäringen 2021-kvartal 4

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, april 2022

    • Dra nytta av Visit Swedens senaste kampanj Cover Sweden

    • Hur tänker internationella researrangörer om hållbarhet?

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Placebranders Day 2022
      2022-05-31
      • Skellefteå
      • placebrander.se/placebranders-day-2022/
    • Tillsammans ökar vi takten för en hållbar turism – fokus hållbara transporter (Tillväxtverket/Visit Sweden)
      2022-06-02
      • Digitalt
    • Östra Mellansveriges kunskapsdag för en hållbar besöksnäring (save the date)
      2022-10-27
      • Uppsala
      • www.destinationsutveckling.com/events/ostra-mellansveriges-kunskapsdag/
    • Turistrådsdagen Västsverige (save the date)
      2022-11-10
      • Göteborg
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2022-05-20 16:16

      Intervju med Fredrik Reinfeldt om hans nya roll som ordförande för Visita

      Fredrik Reinfeldt övertog ordförandeskapet i Visita på årsstämman i början av maj. Vi skrev om a...

    • 2022-05-23 02:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022

      En av de intressantaste och mest anmärkningsvärda nyheterna den här veckan är kanske undersökningen som visar att...

    • 2022-05-19 17:47

      Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022

      Pippi, Prusseluskan, Kling och Klang, Tommy och Annika skapar magi och bjuder på en riktig sprakande cirkusmusika...

    • 2022-05-17 16:11

      Vår Gård tar hem titeln Årets Konferensanläggning 2022

      Årets vinnare i kategorin Årets Konferensanläggning gick till Vår Gård Saltsjöbaden som stod mot...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Förväntningarna på resandet skruvas ned inför sommaren. Det är krigsroligheter i världen och hushållen riskerar minskade budgetar till följd...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagen...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2022 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet