-
Marcus Ståhl bloggar: Rätt budskap till rätt gäst vid rätt tidpunkt
I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagens teknik skapar helt andra möjligheter att faktiskt lyckas.Det var då det…
Inom gammal marknadsföring i traditionella kanaler tvingades man som marknadsförare att jobba väldigt mycket med breda kanaler. Låt säga att du satte in en annons i Dagens Nyheter, du skulle garanterat nå några stycken som är intresserad av dina produkter och tjänster, dessutom är några få på rätt plats på deras kundresa. Men du träffar också tusentals människor som inte alls är intresserade av ditt erbjudande.Vi spolar fram till idag
Idag däremot har vi som marknadsförare helt andra möjligheter att monitorera våra kampanjer. Det är också så att den moderna konsumenten ställer helt andra krav, idag förväntar vi oss att företag skapar effektiva kampanjer som riktar sig till oss just när vi är intresserade. Till skillnad från den gamla DN-läsaren kan vi nästan bli irriterade när vi får fel annons till oss i digitala kanaler.Rätt timing
Idag blir timing avgörande för huruvida er marknadsföring kommer ge resultat. Det gäller att pricka in den tidpunkten när er potentiella gäst är mottaglig. Det är just när sommarsemestern ska planeras som ni vill dyka upp på deras radar, eller när företaget ska planera sin kommande lunch till lunch-konferens, då är ni där som gubben i lådan med ert trevliga erbjudande.I bilden har jag försökt visa hur gästens intresse för en viss produkt ökar inför ett köp. Ju närmre köp man kommer desto mer relevant och närvarande vill ni bli i er marknadsföring. Efter att köpet är gjort svalnar intresset snabbt och den som är sen med sitt budskap kommer inte att ha en chans att vinna. Här kan du läsa mer om besöksnäringens kundresa.Tips för att lyckas pricka rätt med er marknadsföring
Skapa en strategi. Den behöver inte vara så avancerad men med en plan är jag övertygad om att ni lyckas bättre med att nå era mål. Dessutom ökar chansen att ni lyckas kommunicera med era potentiella gäster vid rätt tidpunkt.Ta fram personas. Att ta fram personas innebär att ni tar fram en fiktiv person ni själva kan forma och ge olika attribut. Exempelvis var bor de? Hur gamla? Vilka behov har de? Vilka digitala kanaler finns de i? Min kollega i bloggandet Marcus Eldh har skrivit ett bra inlägg om hur man hittar sin favoritgäst. Läs här.Våga välj smala marknadssegment. Att rikta sig mot alla som ska konferera i Sverige är ganska brett. Man har mycket att vinna på att välja smalare segment att rikta sina budskap mot. På det sättet kan ni bli mer spetsiga i era budskap och paketeringar. Istället för att rikta er till alla konfererande företag kanske ni ska välja de inom två timmars radie, med 15-30 anställda, inom tjänstesektorn, med hög lönsamhet, med kvinnliga VD’ar osv. Välj de segment ni helt enkelt är bäst på.Modern annonsering
När ni har gjort förarbetet är det dags att öka er synlighet. Det finns många sätt att rikta sina budskap till rätt målgrupp i dagens digitala landskap. Ett enkelt sätt som ni kan komma igång med är Google Ads, genom att förstå gästens sökbeteende under kundresan kan ni pricka in den perfekta timingen för era annonser. Likaså erbjuder Facebook Ads och många andra verktyg möjligheten att styra annonseringen så att ni minskar svinnet och ökar effekten. Sökmotoroptimering är en annan strategi att lyckas med er timing.Boka föreläsning eller coachning!
I vanlig ordning ger vi 10% av en första bokning till Turismnytt för att stötta Jakob & Co i deras journalistiska arbete. Maila mig på [email protected].- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Unsplash/Annie Spratt
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-