-
Marcus Ståhl bloggar: Rätt budskap till rätt gäst vid rätt tidpunkt
I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagens teknik skapar helt andra möjligheter att faktiskt lyckas.Det var då det…
Inom gammal marknadsföring i traditionella kanaler tvingades man som marknadsförare att jobba väldigt mycket med breda kanaler. Låt säga att du satte in en annons i Dagens Nyheter, du skulle garanterat nå några stycken som är intresserad av dina produkter och tjänster, dessutom är några få på rätt plats på deras kundresa. Men du träffar också tusentals människor som inte alls är intresserade av ditt erbjudande.Vi spolar fram till idag
Idag däremot har vi som marknadsförare helt andra möjligheter att monitorera våra kampanjer. Det är också så att den moderna konsumenten ställer helt andra krav, idag förväntar vi oss att företag skapar effektiva kampanjer som riktar sig till oss just när vi är intresserade. Till skillnad från den gamla DN-läsaren kan vi nästan bli irriterade när vi får fel annons till oss i digitala kanaler.Rätt timing
Idag blir timing avgörande för huruvida er marknadsföring kommer ge resultat. Det gäller att pricka in den tidpunkten när er potentiella gäst är mottaglig. Det är just när sommarsemestern ska planeras som ni vill dyka upp på deras radar, eller när företaget ska planera sin kommande lunch till lunch-konferens, då är ni där som gubben i lådan med ert trevliga erbjudande.I bilden har jag försökt visa hur gästens intresse för en viss produkt ökar inför ett köp. Ju närmre köp man kommer desto mer relevant och närvarande vill ni bli i er marknadsföring. Efter att köpet är gjort svalnar intresset snabbt och den som är sen med sitt budskap kommer inte att ha en chans att vinna. Här kan du läsa mer om besöksnäringens kundresa.Tips för att lyckas pricka rätt med er marknadsföring
Skapa en strategi. Den behöver inte vara så avancerad men med en plan är jag övertygad om att ni lyckas bättre med att nå era mål. Dessutom ökar chansen att ni lyckas kommunicera med era potentiella gäster vid rätt tidpunkt.Ta fram personas. Att ta fram personas innebär att ni tar fram en fiktiv person ni själva kan forma och ge olika attribut. Exempelvis var bor de? Hur gamla? Vilka behov har de? Vilka digitala kanaler finns de i? Min kollega i bloggandet Marcus Eldh har skrivit ett bra inlägg om hur man hittar sin favoritgäst. Läs här.Våga välj smala marknadssegment. Att rikta sig mot alla som ska konferera i Sverige är ganska brett. Man har mycket att vinna på att välja smalare segment att rikta sina budskap mot. På det sättet kan ni bli mer spetsiga i era budskap och paketeringar. Istället för att rikta er till alla konfererande företag kanske ni ska välja de inom två timmars radie, med 15-30 anställda, inom tjänstesektorn, med hög lönsamhet, med kvinnliga VD’ar osv. Välj de segment ni helt enkelt är bäst på.Modern annonsering
När ni har gjort förarbetet är det dags att öka er synlighet. Det finns många sätt att rikta sina budskap till rätt målgrupp i dagens digitala landskap. Ett enkelt sätt som ni kan komma igång med är Google Ads, genom att förstå gästens sökbeteende under kundresan kan ni pricka in den perfekta timingen för era annonser. Likaså erbjuder Facebook Ads och många andra verktyg möjligheten att styra annonseringen så att ni minskar svinnet och ökar effekten. Sökmotoroptimering är en annan strategi att lyckas med er timing.Boka föreläsning eller coachning!
I vanlig ordning ger vi 10% av en första bokning till Turismnytt för att stötta Jakob & Co i deras journalistiska arbete. Maila mig på Marcus@fjallbyran.se.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Unsplash/Annie Spratt
-
Wingårdhs och Lotus Hotel Group förädlar och förnyar Billingehus
Nu pågår ett omfattande arbete i att väcka liv i Billingehus. Det ska åter bli en destination värd att ta omvägar för.
-
Stockholms Hamnar ska stärka utbytet mellan Finland och Sverige
Stockholms Hamnar tillsammans med Visit Stockholm tar initiativ till att fördjupa relationen med Finland genom ett nytt projekt.
-
Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer
I veckan anordnades Swedish Workshop i Falun. Under två dagar möttes internationella researrangörer och svensk besöksnäring.
-
Revolutionerande elflygföretag vinner Göteborgs Companipris
Årets vinnare av Göteborgs Companipris är det banbrytande elflygföretaget Heart Aerospace som vill revolutionera branschen.
-
Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa
Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner för svenskarna och det påverkar semestern. Det visar en ny undersökning.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022
Den här veckan med en undersökning som visar att svenskarna kommer att lägga mer pengar på semestern men avstår utlandsresan
-
Cykla i Filmlandskapet Småland vinnare av Årets Turismpris 2022
Carina Engqvist och Carina Eldåker, grundare av Cykla i Filmlandskapet Småland, fick ta emot Årets turismpris 2022.
-
Lakritsfabriken utvecklar sin destination med guidade turer
Under sommaren kommer Lakritsfabriken arrangera flera guidade turer där odling, matlagning och skörd av lakrits kommer vara i fokus.
-
Projektet Stärka världsarv ska bidra till en hållbar turismutveckling
2019-2021 genomfördes projektet Stärka världsarv i Falun. Projektet är avslutat och nu finns en sammanfattning av det tillgänglig.
-
Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022
Pippi skapar magi och bjuder på en cirkusmusikal den 1 juli 2022. Då är det äntligen dags för föreställningen Pippi på Cirkus.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Intervju med Fredrik Reinfeldt om hans nya roll som ordförande för Visita
Fredrik Reinfeldt övertog ordförandeskapet i Visita på årsstämman i början av maj. Vi skrev om a...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022
En av de intressantaste och mest anmärkningsvärda nyheterna den här veckan är kanske undersökningen som visar att...
-
Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022
Pippi, Prusseluskan, Kling och Klang, Tommy och Annika skapar magi och bjuder på en riktig sprakande cirkusmusika...
-
Vår Gård tar hem titeln Årets Konferensanläggning 2022
Årets vinnare i kategorin Årets Konferensanläggning gick till Vår Gård Saltsjöbaden som stod mot...
-
-
Gästbloggare
-