-
Så lockar du fler av dina favoritgäster
Glöm målgrupper och marknader. Du kan bli mycket vassare än så!
Hur kan du locka fler gäster? Här är mina bästa tips.
Okej, du som är turismföretagare, här kommer två viktiga frågor…
Fråga 1: Vilka gäster brukar komma till dig?
Fråga 2: Vilka gäster skulle du allra helst vilja kommer till dig?
Det är två heeeelt olika frågor. Typisk gäst och önskad gäst.
Du kanske svarar:
Alla är välkomna till mig, vi har något för alla.
Låter ju bra att du håller dörren öppen för så många som möjligt. Att ingen ska känna sig utesluten. Så länge du inte är fullbokad året runt så är du bara glad om någon kommer, vem som helst, bara de betalar? Men är det verkligen bästa sättet? Det låter bra och solidariskt att ha öppet för alla, men nu ska jag krångla till det lite.
Idag ska vi istället titta på din mest typiska gäst och vi ska hitta din drömkund.
Glöm målgrupper och marknader. Du kan bli mycket vassare än så.
Det här är en nyttig övning. Det kan ge dig en tydligare riktning för hela din marknadskommunikation. Dessutom kan du med fördel använda dig av det här när du skapar nya produkter. Vassare produkter.
Där någon känner sig väldigt träffad. Du ska få se. Testa det här…
1) Beskriv din mest typiska gäst
Fundera på vilka som brukar komma till dig. Lev dig in i deras situation. Vilka är dom? Var bor dom och vad jobbar de med? Varför väljer de att komma till dig? Och vad har de för förväntningar?
Det kallas att skapa en persona. Att illustrera en typ av gäst med en påhittad person. Persona.
Du kanske har olika typer av gäster.
- En familj med tonåringar från Holland som är helt insöade på paddling och sjyssta tältplatser, tycker Sverige är dyrt och älskar choklad.
- Eller ett ungt par från Berlin som reser med bil genom Sverige för första gången och stannar varje gång de ser en ren. De måste ju dubbelkolla så att det inte var en älg.
Börja med att beskriva en av de typiska gästerna ordentligt. Sedan kan du göra flera. Men börja med en.
Tips: När du beskriver kunden, fokusera på den person som faktiskt gör själva bokningen, tex mamman i familjen eller killen i paret. Det är ju dem du vänder dig till.
2) Beskriv din mest önskade gäst
Det här är din favoritgäst, som alltid är supernöjd och lämnar femstjärniga omdömen på TripAdvisor. Som delar dina inlägg på Facebook och som rekommenderar dig till sina jobbarkompisar. Vem är din favoritgäst? Beskriv den typ av gäst som du allra helst skulle vilja ha fler av. Önskad kund.
Om du lyckas förstå dem och sätta dig in i deras situation så kommer du att kunna attrahera fler av samma sort.
3) Fundera på hur du ska nå ut till de här kunderna
Genom att beskriva dina typiska och önskade gäster så får du en större förståelse för hur du kan attrahera fler av samma sorts gäster. Det gör också att du lättare kan tillgodose deras behov och önskemål.
Det här gör att du kan:
- Anpassa innehållet i dina produkter för just de gästerna
- Anpassa texter, bilder och annat säljmaterial för att attrahera just de gästerna
- Fokusera på de marknads- och säljkanaler som dina personas använder
Fundera på vad varje persona efterfrågar, varför de egentligen kommer till dig, vad de värderar, vad de har för förväntningar och hur du ska överträffa deras förväntningar.
Fundera på hur du kan skapa en produkt som de älskar. Det blir mer intressant om du vågar grotta ner dig i detaljer:
- Vill de bo på vandrarhem eller finaste sviten med bubbel?
- Paraply eller regnkläder?
- Middag med vinpaket eller grillkorv vid lägerelden?
- Oppigårds i bastun eller morgonyoga på klipporna?
- Snickers eller hembakt?
- Ja, du fattar
Tänk själv, skulle du vilja köpa nåt som är gjort för att passa alla? Eller vill du hellre ha nåt som är klockrent för dig själv?
Ju mer klockrent och nischad produkt, desto större chans att du klickar på boka-knappen.
Det här med personas kan värdefulla insikter som kan göra att du anpassar dina produkter till rätt kunder.
En annan fördel är att du kan välja att använda de kommunikationskanaler och försäljningskanaler som du tror att dina personas använder.
WildSweden’s favoritgäst, ett exempel
Min favoritgäst är… Kvinna, 55+, boende i Storbritannien, intresserad av resor och natur. Har ett kontorsjobb, längtar och sparar till nästa semester. Kan tänka sig att resa med eller utan sin man. Har åkt på flera olika safaris i Afrika, Asien eller Latinamerika. Är medlem i RSPB och den lokala fågelklubben. Prenumererar på BBC Wildlife Magazine. Inspireras av att uppleva delar av världen där hennes vänner aldrig har varit. Vill lära sig mer om naturen och ekosystemet, förstå samband och gärna känna sig involverad i destinationen, fascineras av kultur, äta vällagad mat och bli vän med guiderna. Har aldrig varit i Skandinavien och tycker att det känns som en spännande destination. Känner sig äventyrlig men vill gärna bo bekvämt och vill inte prova bastu eller längdskidor och försöker att äta mindre kött och mer grönt.
Så vad ska du göra nu?
Ta fram papper och penna…
Vilken är din mest typiska gäst och vilken är din mest önskade gäst? Börja anteckna. Rita en figur. Ge hen ett namn. Ju mer specifikt desto roligare blir det. Det är bara en övning.
Sedan kan du se över dina produkter. Hur kan du anpassa dem?
Utveckla nya produkter som dina önskade gäster kommer vilja köpa.
Och anpassa din marknadskommunikation och säljkanaler för att attrahera de här gästerna.
- Text: Marcus Eldh
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Fjällmaraton Sälen är fullbokat – växande intresse för löpning
Intresset för fjällträning och löpning fortsätter att växa och lockar många kvinnor. Fjällmaraton Sälen är redan ...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-