-
Så lockar du fler av dina favoritgäster
Glöm målgrupper och marknader. Du kan bli mycket vassare än så!
Hur kan du locka fler gäster? Här är mina bästa tips.
Okej, du som är turismföretagare, här kommer två viktiga frågor…
Fråga 1: Vilka gäster brukar komma till dig?
Fråga 2: Vilka gäster skulle du allra helst vilja kommer till dig?
Det är två heeeelt olika frågor. Typisk gäst och önskad gäst.
Du kanske svarar:
Alla är välkomna till mig, vi har något för alla.
Låter ju bra att du håller dörren öppen för så många som möjligt. Att ingen ska känna sig utesluten. Så länge du inte är fullbokad året runt så är du bara glad om någon kommer, vem som helst, bara de betalar? Men är det verkligen bästa sättet? Det låter bra och solidariskt att ha öppet för alla, men nu ska jag krångla till det lite.
Idag ska vi istället titta på din mest typiska gäst och vi ska hitta din drömkund.
Glöm målgrupper och marknader. Du kan bli mycket vassare än så.
Det här är en nyttig övning. Det kan ge dig en tydligare riktning för hela din marknadskommunikation. Dessutom kan du med fördel använda dig av det här när du skapar nya produkter. Vassare produkter.
Där någon känner sig väldigt träffad. Du ska få se. Testa det här…
1) Beskriv din mest typiska gäst
Fundera på vilka som brukar komma till dig. Lev dig in i deras situation. Vilka är dom? Var bor dom och vad jobbar de med? Varför väljer de att komma till dig? Och vad har de för förväntningar?
Det kallas att skapa en persona. Att illustrera en typ av gäst med en påhittad person. Persona.
Du kanske har olika typer av gäster.
- En familj med tonåringar från Holland som är helt insöade på paddling och sjyssta tältplatser, tycker Sverige är dyrt och älskar choklad.
- Eller ett ungt par från Berlin som reser med bil genom Sverige för första gången och stannar varje gång de ser en ren. De måste ju dubbelkolla så att det inte var en älg.
Börja med att beskriva en av de typiska gästerna ordentligt. Sedan kan du göra flera. Men börja med en.
Tips: När du beskriver kunden, fokusera på den person som faktiskt gör själva bokningen, tex mamman i familjen eller killen i paret. Det är ju dem du vänder dig till.
2) Beskriv din mest önskade gäst
Det här är din favoritgäst, som alltid är supernöjd och lämnar femstjärniga omdömen på TripAdvisor. Som delar dina inlägg på Facebook och som rekommenderar dig till sina jobbarkompisar. Vem är din favoritgäst? Beskriv den typ av gäst som du allra helst skulle vilja ha fler av. Önskad kund.
Om du lyckas förstå dem och sätta dig in i deras situation så kommer du att kunna attrahera fler av samma sort.
3) Fundera på hur du ska nå ut till de här kunderna
Genom att beskriva dina typiska och önskade gäster så får du en större förståelse för hur du kan attrahera fler av samma sorts gäster. Det gör också att du lättare kan tillgodose deras behov och önskemål.
Det här gör att du kan:
- Anpassa innehållet i dina produkter för just de gästerna
- Anpassa texter, bilder och annat säljmaterial för att attrahera just de gästerna
- Fokusera på de marknads- och säljkanaler som dina personas använder
Fundera på vad varje persona efterfrågar, varför de egentligen kommer till dig, vad de värderar, vad de har för förväntningar och hur du ska överträffa deras förväntningar.
Fundera på hur du kan skapa en produkt som de älskar. Det blir mer intressant om du vågar grotta ner dig i detaljer:
- Vill de bo på vandrarhem eller finaste sviten med bubbel?
- Paraply eller regnkläder?
- Middag med vinpaket eller grillkorv vid lägerelden?
- Oppigårds i bastun eller morgonyoga på klipporna?
- Snickers eller hembakt?
- Ja, du fattar
Tänk själv, skulle du vilja köpa nåt som är gjort för att passa alla? Eller vill du hellre ha nåt som är klockrent för dig själv?
Ju mer klockrent och nischad produkt, desto större chans att du klickar på boka-knappen.
Det här med personas kan värdefulla insikter som kan göra att du anpassar dina produkter till rätt kunder.
En annan fördel är att du kan välja att använda de kommunikationskanaler och försäljningskanaler som du tror att dina personas använder.
WildSweden’s favoritgäst, ett exempel
Min favoritgäst är… Kvinna, 55+, boende i Storbritannien, intresserad av resor och natur. Har ett kontorsjobb, längtar och sparar till nästa semester. Kan tänka sig att resa med eller utan sin man. Har åkt på flera olika safaris i Afrika, Asien eller Latinamerika. Är medlem i RSPB och den lokala fågelklubben. Prenumererar på BBC Wildlife Magazine. Inspireras av att uppleva delar av världen där hennes vänner aldrig har varit. Vill lära sig mer om naturen och ekosystemet, förstå samband och gärna känna sig involverad i destinationen, fascineras av kultur, äta vällagad mat och bli vän med guiderna. Har aldrig varit i Skandinavien och tycker att det känns som en spännande destination. Känner sig äventyrlig men vill gärna bo bekvämt och vill inte prova bastu eller längdskidor och försöker att äta mindre kött och mer grönt.
Så vad ska du göra nu?
Ta fram papper och penna…
Vilken är din mest typiska gäst och vilken är din mest önskade gäst? Börja anteckna. Rita en figur. Ge hen ett namn. Ju mer specifikt desto roligare blir det. Det är bara en övning.
Sedan kan du se över dina produkter. Hur kan du anpassa dem?
Utveckla nya produkter som dina önskade gäster kommer vilja köpa.
Och anpassa din marknadskommunikation och säljkanaler för att attrahera de här gästerna.
- Text: Marcus Eldh
-
SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.
-
Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.
-
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.
-
Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.
-
En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året
Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.
-
Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026
Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...
-
-
Gästbloggare
-