-
Så lockar du fler av dina favoritgäster
Glöm målgrupper och marknader. Du kan bli mycket vassare än så!
Hur kan du locka fler gäster? Här är mina bästa tips.
Okej, du som är turismföretagare, här kommer två viktiga frågor…
Fråga 1: Vilka gäster brukar komma till dig?
Fråga 2: Vilka gäster skulle du allra helst vilja kommer till dig?
Det är två heeeelt olika frågor. Typisk gäst och önskad gäst.
Du kanske svarar:
Alla är välkomna till mig, vi har något för alla.
Låter ju bra att du håller dörren öppen för så många som möjligt. Att ingen ska känna sig utesluten. Så länge du inte är fullbokad året runt så är du bara glad om någon kommer, vem som helst, bara de betalar? Men är det verkligen bästa sättet? Det låter bra och solidariskt att ha öppet för alla, men nu ska jag krångla till det lite.
Idag ska vi istället titta på din mest typiska gäst och vi ska hitta din drömkund.
Glöm målgrupper och marknader. Du kan bli mycket vassare än så.
Det här är en nyttig övning. Det kan ge dig en tydligare riktning för hela din marknadskommunikation. Dessutom kan du med fördel använda dig av det här när du skapar nya produkter. Vassare produkter.
Där någon känner sig väldigt träffad. Du ska få se. Testa det här…
1) Beskriv din mest typiska gäst
Fundera på vilka som brukar komma till dig. Lev dig in i deras situation. Vilka är dom? Var bor dom och vad jobbar de med? Varför väljer de att komma till dig? Och vad har de för förväntningar?
Det kallas att skapa en persona. Att illustrera en typ av gäst med en påhittad person. Persona.
Du kanske har olika typer av gäster.
- En familj med tonåringar från Holland som är helt insöade på paddling och sjyssta tältplatser, tycker Sverige är dyrt och älskar choklad.
- Eller ett ungt par från Berlin som reser med bil genom Sverige för första gången och stannar varje gång de ser en ren. De måste ju dubbelkolla så att det inte var en älg.
Börja med att beskriva en av de typiska gästerna ordentligt. Sedan kan du göra flera. Men börja med en.
Tips: När du beskriver kunden, fokusera på den person som faktiskt gör själva bokningen, tex mamman i familjen eller killen i paret. Det är ju dem du vänder dig till.
2) Beskriv din mest önskade gäst
Det här är din favoritgäst, som alltid är supernöjd och lämnar femstjärniga omdömen på TripAdvisor. Som delar dina inlägg på Facebook och som rekommenderar dig till sina jobbarkompisar. Vem är din favoritgäst? Beskriv den typ av gäst som du allra helst skulle vilja ha fler av. Önskad kund.
Om du lyckas förstå dem och sätta dig in i deras situation så kommer du att kunna attrahera fler av samma sort.
3) Fundera på hur du ska nå ut till de här kunderna
Genom att beskriva dina typiska och önskade gäster så får du en större förståelse för hur du kan attrahera fler av samma sorts gäster. Det gör också att du lättare kan tillgodose deras behov och önskemål.
Det här gör att du kan:
- Anpassa innehållet i dina produkter för just de gästerna
- Anpassa texter, bilder och annat säljmaterial för att attrahera just de gästerna
- Fokusera på de marknads- och säljkanaler som dina personas använder
Fundera på vad varje persona efterfrågar, varför de egentligen kommer till dig, vad de värderar, vad de har för förväntningar och hur du ska överträffa deras förväntningar.
Fundera på hur du kan skapa en produkt som de älskar. Det blir mer intressant om du vågar grotta ner dig i detaljer:
- Vill de bo på vandrarhem eller finaste sviten med bubbel?
- Paraply eller regnkläder?
- Middag med vinpaket eller grillkorv vid lägerelden?
- Oppigårds i bastun eller morgonyoga på klipporna?
- Snickers eller hembakt?
- Ja, du fattar
Tänk själv, skulle du vilja köpa nåt som är gjort för att passa alla? Eller vill du hellre ha nåt som är klockrent för dig själv?
Ju mer klockrent och nischad produkt, desto större chans att du klickar på boka-knappen.
Det här med personas kan värdefulla insikter som kan göra att du anpassar dina produkter till rätt kunder.
En annan fördel är att du kan välja att använda de kommunikationskanaler och försäljningskanaler som du tror att dina personas använder.
WildSweden’s favoritgäst, ett exempel
Min favoritgäst är… Kvinna, 55+, boende i Storbritannien, intresserad av resor och natur. Har ett kontorsjobb, längtar och sparar till nästa semester. Kan tänka sig att resa med eller utan sin man. Har åkt på flera olika safaris i Afrika, Asien eller Latinamerika. Är medlem i RSPB och den lokala fågelklubben. Prenumererar på BBC Wildlife Magazine. Inspireras av att uppleva delar av världen där hennes vänner aldrig har varit. Vill lära sig mer om naturen och ekosystemet, förstå samband och gärna känna sig involverad i destinationen, fascineras av kultur, äta vällagad mat och bli vän med guiderna. Har aldrig varit i Skandinavien och tycker att det känns som en spännande destination. Känner sig äventyrlig men vill gärna bo bekvämt och vill inte prova bastu eller längdskidor och försöker att äta mindre kött och mer grönt.
Så vad ska du göra nu?
Ta fram papper och penna…
Vilken är din mest typiska gäst och vilken är din mest önskade gäst? Börja anteckna. Rita en figur. Ge hen ett namn. Ju mer specifikt desto roligare blir det. Det är bara en övning.
Sedan kan du se över dina produkter. Hur kan du anpassa dem?
Utveckla nya produkter som dina önskade gäster kommer vilja köpa.
Och anpassa din marknadskommunikation och säljkanaler för att attrahera de här gästerna.
- Text: Marcus Eldh
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-