-
Marcus Ståhl bloggar: Så mycket data och så liten möjlighet att förstå
Fem myror är fortfarande fler än fyra elefanter och äpplen och päron är inte samma frukt. Nu när vi rett ut det tänkte jag resonera lite om det här med data.RadbrytningHela samhället översvämmas av data och statistik. Företag vill ta insiktsfulla beslut utifrån data, konsumenter förväntar sig att företagen kan sina siffror, och vi översköljs nästan dagligen av rapporter och diagram. I takt med att allt mer digitaliseras blir också allt mer mätbart. Och resultaten kan du dessutom få i realtid. Men datan har inget eget syfte om den inte lär oss något eller hjälper oss att fatta kloka beslut.RadbrytningInte minst i besöksnäringen är vi duktiga på att samla data, gästnätter, förbipasserande, bokningar, biljettförsäljning, antalet resenärer, kundnöjdhet, antalet besökare på hemsidan, antalet sidvisningar, klick från kampanjer, följare, likes osv. Mängden data är för många övermäktig. Jag är övertygad om att det blir allt viktigare att samla in data, men inte bara att samla in utan också att sålla! Först efter att du har gjort en rejäl sållning är du redo för nästa steg.RadbrytningNär du sållat och valt dina prioriterade nyckeltal är det viktigt att du är långsiktig och löpande följer upp resultaten. Det är först när du kan sätta siffrorna i paritet till varandra som det blir intressant, huruvida en hemsida har haft 100 000 eller 300 000 besökare är intetsägande. Men du kanske kan jämföra med fjolårets data och dessutom koppla siffran till antalet bokningar under samma period. Ett annat exempel skulle kunna vara hur ert NKI (Nöjd Kund Index) följer antalet återkommande gäster, då börjar det bli intressant på riktigt. Då kanske ni till och med kan skapa ett internt index som kan bli nyckeltalens nyckeltal för er verksamhet.RadbrytningJag upplever att det är lätt hänt att man drar för stora växlar av datan man får in, men lika ofta möter jag att man inte fattar några datadrivna beslut över huvud taget. Antingen har man inte gjort någon analys, eller så är man osäker på om datan verkligen säger det man tror. Ofta behöver data verifieras och ”krossköras” mot andra datapunkter för att få trender och slutsatser bekräftade.RadbrytningFör besöksnäringens jättar är inte dataanalys någon nyhet men för många livsstilsföretagare i besöksnäringen är det här rena rövarspråket. Men borde det egentligen inte vara ännu lättare för det lilla bolaget att samla, analysera och anpassa sig till nya insikter?Fem steg för att komma igång
Jag har en löpartröja där det står ”Eat, Sleep, Run, Repeat”. Jag rekommenderar er att istället jobba efter fem enkla steg för att komma igång med dataanalys och ett systematiskt förbättringsarbete.- MÄT: Först och främst måste ni sätta era nyckeltal och komma igång med mätning. Mätt inte för mycket utan välj ut några viktiga nyckeltal.
- SKAPA: Göra verkstad och genomföra den aktivitet som ni vill mäta
- UTVÄRDERA: Det är lätt hänt att man prioriterar bort utvärderingen men den är väldigt viktigt om ni vill utvecklas. Har du någonsin hört om en OS-deltagare som inte utvärderar sina tävlingar?
- DRA LÄRDOM: Jag vågar garantera att om du kommer igång och utvärderar så kommer du också att lära dig.
- FÖRBÄTTRA & REPETERA: Nu har du nya insikter och kan förbättra din verksamhet, ett litet steg i taget.
De här stegen kan ni antingen välja att applicera på hela er verksamhet, er försäljning eller kanske ”bara” er hemsida med hjälp av ex Google Analytics. Modellen tycker jag funkar för det mesta.Om Fjällbyrån
Fjällbyrån jobbar med digitalisering och affärsutveckling för besöksnäringen. Hör gärna av dig och berätta om era utmaningar eller vad du tyckte om blogginlägget. Här kan du läsa mer om Fjällbyrån.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Umanoide on Unsplash
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-