-
Marcus Ståhl bloggar: Så mycket data och så liten möjlighet att förstå
Fem myror är fortfarande fler än fyra elefanter och äpplen och päron är inte samma frukt. Nu när vi rett ut det tänkte jag resonera lite om det här med data.RadbrytningHela samhället översvämmas av data och statistik. Företag vill ta insiktsfulla beslut utifrån data, konsumenter förväntar sig att företagen kan sina siffror, och vi översköljs nästan dagligen av rapporter och diagram. I takt med att allt mer digitaliseras blir också allt mer mätbart. Och resultaten kan du dessutom få i realtid. Men datan har inget eget syfte om den inte lär oss något eller hjälper oss att fatta kloka beslut.RadbrytningInte minst i besöksnäringen är vi duktiga på att samla data, gästnätter, förbipasserande, bokningar, biljettförsäljning, antalet resenärer, kundnöjdhet, antalet besökare på hemsidan, antalet sidvisningar, klick från kampanjer, följare, likes osv. Mängden data är för många övermäktig. Jag är övertygad om att det blir allt viktigare att samla in data, men inte bara att samla in utan också att sålla! Först efter att du har gjort en rejäl sållning är du redo för nästa steg.RadbrytningNär du sållat och valt dina prioriterade nyckeltal är det viktigt att du är långsiktig och löpande följer upp resultaten. Det är först när du kan sätta siffrorna i paritet till varandra som det blir intressant, huruvida en hemsida har haft 100 000 eller 300 000 besökare är intetsägande. Men du kanske kan jämföra med fjolårets data och dessutom koppla siffran till antalet bokningar under samma period. Ett annat exempel skulle kunna vara hur ert NKI (Nöjd Kund Index) följer antalet återkommande gäster, då börjar det bli intressant på riktigt. Då kanske ni till och med kan skapa ett internt index som kan bli nyckeltalens nyckeltal för er verksamhet.RadbrytningJag upplever att det är lätt hänt att man drar för stora växlar av datan man får in, men lika ofta möter jag att man inte fattar några datadrivna beslut över huvud taget. Antingen har man inte gjort någon analys, eller så är man osäker på om datan verkligen säger det man tror. Ofta behöver data verifieras och ”krossköras” mot andra datapunkter för att få trender och slutsatser bekräftade.RadbrytningFör besöksnäringens jättar är inte dataanalys någon nyhet men för många livsstilsföretagare i besöksnäringen är det här rena rövarspråket. Men borde det egentligen inte vara ännu lättare för det lilla bolaget att samla, analysera och anpassa sig till nya insikter?Fem steg för att komma igång
Jag har en löpartröja där det står ”Eat, Sleep, Run, Repeat”. Jag rekommenderar er att istället jobba efter fem enkla steg för att komma igång med dataanalys och ett systematiskt förbättringsarbete.- MÄT: Först och främst måste ni sätta era nyckeltal och komma igång med mätning. Mätt inte för mycket utan välj ut några viktiga nyckeltal.
- SKAPA: Göra verkstad och genomföra den aktivitet som ni vill mäta
- UTVÄRDERA: Det är lätt hänt att man prioriterar bort utvärderingen men den är väldigt viktigt om ni vill utvecklas. Har du någonsin hört om en OS-deltagare som inte utvärderar sina tävlingar?
- DRA LÄRDOM: Jag vågar garantera att om du kommer igång och utvärderar så kommer du också att lära dig.
- FÖRBÄTTRA & REPETERA: Nu har du nya insikter och kan förbättra din verksamhet, ett litet steg i taget.
De här stegen kan ni antingen välja att applicera på hela er verksamhet, er försäljning eller kanske ”bara” er hemsida med hjälp av ex Google Analytics. Modellen tycker jag funkar för det mesta.Om Fjällbyrån
Fjällbyrån jobbar med digitalisering och affärsutveckling för besöksnäringen. Hör gärna av dig och berätta om era utmaningar eller vad du tyckte om blogginlägget. Här kan du läsa mer om Fjällbyrån.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Umanoide on Unsplash
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-