torsdag 21 januari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige
    • Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group
    • Persontågens punktlighet för 2020 blev 93,5 procent
  • Platsannonser:
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Affärsutvecklare med inriktning besöksmålsutveckling sökes
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Hitta fjälljobb (eller personal) på Arbetsförmedlingens digitala mässa
    • Svenskt Friluftsliv söker en projektledare och en kommunikatör
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Besoksnaringens kundresa
    2020-09-27 19:00

    Marcus Ståhl: Från dröm till fotoalbum-Här är besöksnäringens kundresa

    Den senaste tiden har jag funderat en hel del över besöksnäringens kundresa och hur den egentligen ser ut. Jag har läst och funderat en hel del och nu har jag även skrivit ett blogginlägg om det. Hur ser egentligen gästens beslutsprocess och kundresa ut? Hela vägen från dröm till fotoalbum.
    Semester är ett väldigt positivt laddat ord och när den än infaller på året så är det vår största högtid på året. Men semestern börjat långt innan… Varje semesterresa börja med en dröm om att få uppleva något annat än sin vardag. Och upplevelsen från resan bär man med sig långt efter i form av minnen och kanske (i bästa fall) ett fotoalbum.
    Inom marknadsföring och försäljning pratar man ofta om kundresa eller säljtratt. Här följer gästens kundresa så som jag upplever att den ser ut. Skicka gärna ett mail eller en kommentar om ni tycker att jag missat något.
    När jag föreläser brukar jag beskriva Besöksnäringens kundresa i fem steg och i varje steg finns möjlighet för olika kanaler att påverka gästens beslut eller upplevelse.
    1. Drömsteget

    Innan gästens ens vet var hen vill bli gäst så har hen en dröm. Vare sig det är en dröm om att få uppleva den bästa adrenalinkicken i världen, se ett vackert vattenfall, dricka vin på en mysig taverna så börjar kundresan med en dröm. I denna fas kan exempelvis hasghtaggar på sociala medier, snygga (och autentiska) bilder samt sökmotorer nämnas som några kanaler som har stor potential att påverka kundresan.
    1. Planering

    När gästen väl beslutat sig för att resa går vi in i nästa steg. De har kanske valt ”Sverige” som resmål, eller beslutat att det är en ”vandringsresa” som står på agendan. De har fortfarande inte bokat boende, resa eller aktiviteter så vi har alla möjligheter att påverka. Några kanaler som är viktiga i detta skede är exempelvis Sökmotoroptimering, som jag skrivit om tidigare så kan ni egentligen inte få för mycket innehåll på er hemsida (så länge det är bra och användbart för gästen). Andra sätt att påverka i Planeringssteget är reseberättelser och recensioner som ofta är en del av gästens research. Även Google Adwords är en viktig kanal.
    1. Bokning

    I en tid när allt fler vill boka sin resa online och ”slippa” ringa/maila är det viktigt att ni erbjuder en enkel och smidig bokningsprocess online. Några saker som kan påverka bokningsprocessen:
    1. Visa tydliga priser
    2. Använd knappar på er hemsida för att uppmuntra besökaren att boka
    3. Tydliga paket med texter, bilder, punktlistor
    4. Våga vara ”säljig”; ”Boka nu för bästa pris”
    5. Extra viktigt i tider av pandemi att vara tydlig med era boknings-/avbokningsregler
    1. På platsupplevelse

    Nu gäller det verkligen att ert platsvarumärke, er hemsida, sociala medier mm talar samma språk. Det skulle vi säga är en av besöksnäringens stora utmaningar. I den enklaste formen gäller det att era hotellrum ser ut som på bilderna, att restaurangen ser ut och upplevs som på hemsidan osv. Men det handlar också om värdskap, ett bra värdskap är det som tar gästen från ”nöjd” till ”kan rekommendera till vänner och bekanta”. För att förbereda gästen kan ett nyhetsbrev med restips vara en uppskattad service. En hygienfaktor är att se till att öppettider mm är uppdaterat på Google My Business (och andra plattformar där det finns. Fundera också på om det finns digitala kanaler som kan förstärka gästens upplevelse, exempelvis hitta kartor och löptips via Strava eller egna appar? Ett annat exempel där en digital kanal förstärker gästupplevelsen är de digitala guidade byvandringar som vi skapat i Destination Vemdalen. De gjorde vi dessutom i en app som erbjuds gratis både för oss som skapare av guidningar samt gratis för gästen som vill gå promenaden. Läs mer om guidningarna här: https://www.vemdalen.se/upptack/byvandringar-i-klovsjo-vemdalen/
    1. Minnen i ett fotoalbum

    Resan är avslutad och gästen är hemma i sin gråa vardag igen. Nu har du alla möjligheter att skapa en långsiktig relation som förhoppningsvis lockar gästen att återvända och dessutom rekommendera er till andra i sitt umgänge. Behåll dialogen med hjälp av nyhetsbrev och sociala medier.
    För en ännu mer utförlig version med tips och trix klicka er vidare och läs min fördjupning om besöksnäringens kundresa. 
    Maila mig gärna om ni har tankar eller idéer kring detta:)
    Tack för att ni läst och hoppas att det gav er lite nya idéer:)

    Intresserad av att boka en föreläsning eller workshop?

    Skulle ni vara intresserade av att boka en workshop eller föreläsning om just Besöksnäringens Kundresa? Om ni bokar mig och uppger att ni läst om det här på Turismnytt får Turismnytt 15% av kostnaden (exkl ev reseersättning). På det sättet hjälper ni till att skapa kvalitetsjournalistik om besöksnäringen.
    Här kan ni läsa mer om Marcus
    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Fjällbyrån
    • Tweet
  • Nöjesparkerna
    2021-01-20 17:33

    Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren

    Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.

  • hybridmöten
    2021-01-20 17:04

    Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

    Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.

  • Leisure Pass Group
    2021-01-20 16:22

    Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group

    Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.

  • punktlighet
    2021-01-19 19:30

    Persontågens punktlighet för 2020 blev 93,5 procent

    År 2020 anlände 897 059 planerade persontåg till sin slutstation i rätt tid, vilket innebär en punktlighet för helåret på 93,5 procent.

  • Visita
    2021-01-19 15:48

    Visita – Förlängt alkoholstopp är näringsfientligt

    Regeringens alkoholstopp är i praktiken ett näringsförbud som slår ensidigt mot en bransch och måste upphöra enligt Visita.

  • Destination Gotland
    2021-01-18 17:18

    Ny VD för Destination Gotland – Marcus Risberg

    Marcus Risberg har utsetts till ny VD för Destination Gotland. Han efterträder Christer Bruzelius som går i pension.

  • Padel ersatte konferenser i Åre när coronakrisen slog till
    2021-01-17 11:09

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021

    Om förlängda och utökade stöd, kreativa initiativ och en del flyg med mera

  • Air Leap
    2021-01-16 14:26

    2020 var ett starkt år för Air Leap trots pandemin

    Trots en skakig marknad har flygbolaget Air Leap klarat sig bra under 2020. Marknadschef, Emelie Ahlin ger svar på året som varit.

  • Tallink Grupp
    2021-01-15 19:10

    Tallink Grupp utser Ats Joorits till ny VD för Tallink Silja AB

    Tallink Grupp har meddelat att man utsett Ats Joorits till ny VD för rederiets svenska dotterbolag Tallink Silja AB.

  • Bergslagen
    2021-01-15 18:16

    Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen

    När pandemin bröt ut omkullkastades planer i Bergslagen. Men genom en nytänkande kampanj blev sommaren trots allt en besökssuccé.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • Utlysning – Stärka affärs- och produktutveckling inom destinationer

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Visit Stockholm – Avstamp 2021 – det nya nuläget och framtidsbedömningar
      2021-01-21
      • Digitalt
      • https://professionals.visitstockholm.com/sv/
    • Tre kvällar om fiske-och naturturism – En del av förstudieprojektet Naturturism Rönne å och Ringsjöarna
      2021-01-25
      • Digitalt
      • www.engelholm.se/5.75fd7f721765a8d576612f1.html
    • Event in Skåne – Hur rustar vi eventbranschen för framtiden?
      2021-01-26
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/hur-rustar-vi-oss-for-framtidens-event-och-moten-webinar-prisutdelning-av-arets
    • BFUF – Hur skapar vi digitala upplevelser på en plats?
      2021-01-29
      • Digitalt
      • bfuf.se/projekt/vaga-ta-steget-mot-interaktiva-platsforankrade-upplevelser/
    • #TFTSWEDEN Digital
      2021-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.invajo.com/event/visitsweden/tftswedendigital.2
    • Så skapar du digitala guider som engagerar
      2021-02-03
      • Digitalt
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-webinarserie-upplevelser-i-mobilen
    • Hållbar besöksnäring bortom Corona – Östra Mellansverige
      2021-02-04
      • Digitalt
      • www.stua.se
    • Hållbarhet vid evenemang, Tema Mångfald & inkludering
      2021-02-16
      • Digitalt
      • greentime.se/kurser-seminarier/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-01-15 16:43

      Regeringen kom till slut med förlängda och utökade stöd

      På tisdagen kom regeringen äntligen med utökningar och förlängningar av både korttidspermitteringen, omställnings...

    • 2021-01-17 11:09

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021

      Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...

    • 2021-01-14 15:39

      Besöksmaterial om nationalparker ger en problematisk bild av människa och natur

      Pandemin har fått många svenskar att bege sig ut i skog och mark och inte minst nationalparkerna har varit välbes...

    • 2021-01-15 18:16

      Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen

      Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omku...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet