-
Marcus Ståhl: Från dröm till fotoalbum-Här är besöksnäringens kundresa
Den senaste tiden har jag funderat en hel del över besöksnäringens kundresa och hur den egentligen ser ut. Jag har läst och funderat en hel del och nu har jag även skrivit ett blogginlägg om det. Hur ser egentligen gästens beslutsprocess och kundresa ut? Hela vägen från dröm till fotoalbum.Semester är ett väldigt positivt laddat ord och när den än infaller på året så är det vår största högtid på året. Men semestern börjat långt innan… Varje semesterresa börja med en dröm om att få uppleva något annat än sin vardag. Och upplevelsen från resan bär man med sig långt efter i form av minnen och kanske (i bästa fall) ett fotoalbum.Inom marknadsföring och försäljning pratar man ofta om kundresa eller säljtratt. Här följer gästens kundresa så som jag upplever att den ser ut. Skicka gärna ett mail eller en kommentar om ni tycker att jag missat något.När jag föreläser brukar jag beskriva Besöksnäringens kundresa i fem steg och i varje steg finns möjlighet för olika kanaler att påverka gästens beslut eller upplevelse.-
Drömsteget
Innan gästens ens vet var hen vill bli gäst så har hen en dröm. Vare sig det är en dröm om att få uppleva den bästa adrenalinkicken i världen, se ett vackert vattenfall, dricka vin på en mysig taverna så börjar kundresan med en dröm. I denna fas kan exempelvis hasghtaggar på sociala medier, snygga (och autentiska) bilder samt sökmotorer nämnas som några kanaler som har stor potential att påverka kundresan.-
Planering
När gästen väl beslutat sig för att resa går vi in i nästa steg. De har kanske valt ”Sverige” som resmål, eller beslutat att det är en ”vandringsresa” som står på agendan. De har fortfarande inte bokat boende, resa eller aktiviteter så vi har alla möjligheter att påverka. Några kanaler som är viktiga i detta skede är exempelvis Sökmotoroptimering, som jag skrivit om tidigare så kan ni egentligen inte få för mycket innehåll på er hemsida (så länge det är bra och användbart för gästen). Andra sätt att påverka i Planeringssteget är reseberättelser och recensioner som ofta är en del av gästens research. Även Google Adwords är en viktig kanal.-
Bokning
I en tid när allt fler vill boka sin resa online och ”slippa” ringa/maila är det viktigt att ni erbjuder en enkel och smidig bokningsprocess online. Några saker som kan påverka bokningsprocessen:- Visa tydliga priser
- Använd knappar på er hemsida för att uppmuntra besökaren att boka
- Tydliga paket med texter, bilder, punktlistor
- Våga vara ”säljig”; ”Boka nu för bästa pris”
- Extra viktigt i tider av pandemi att vara tydlig med era boknings-/avbokningsregler
-
På platsupplevelse
Nu gäller det verkligen att ert platsvarumärke, er hemsida, sociala medier mm talar samma språk. Det skulle vi säga är en av besöksnäringens stora utmaningar. I den enklaste formen gäller det att era hotellrum ser ut som på bilderna, att restaurangen ser ut och upplevs som på hemsidan osv. Men det handlar också om värdskap, ett bra värdskap är det som tar gästen från ”nöjd” till ”kan rekommendera till vänner och bekanta”. För att förbereda gästen kan ett nyhetsbrev med restips vara en uppskattad service. En hygienfaktor är att se till att öppettider mm är uppdaterat på Google My Business (och andra plattformar där det finns. Fundera också på om det finns digitala kanaler som kan förstärka gästens upplevelse, exempelvis hitta kartor och löptips via Strava eller egna appar? Ett annat exempel där en digital kanal förstärker gästupplevelsen är de digitala guidade byvandringar som vi skapat i Destination Vemdalen. De gjorde vi dessutom i en app som erbjuds gratis både för oss som skapare av guidningar samt gratis för gästen som vill gå promenaden. Läs mer om guidningarna här: https://www.vemdalen.se/upptack/byvandringar-i-klovsjo-vemdalen/-
Minnen i ett fotoalbum
Resan är avslutad och gästen är hemma i sin gråa vardag igen. Nu har du alla möjligheter att skapa en långsiktig relation som förhoppningsvis lockar gästen att återvända och dessutom rekommendera er till andra i sitt umgänge. Behåll dialogen med hjälp av nyhetsbrev och sociala medier.För en ännu mer utförlig version med tips och trix klicka er vidare och läs min fördjupning om besöksnäringens kundresa.Maila mig gärna om ni har tankar eller idéer kring detta:)Tack för att ni läst och hoppas att det gav er lite nya idéer:)Intresserad av att boka en föreläsning eller workshop?
Skulle ni vara intresserade av att boka en workshop eller föreläsning om just Besöksnäringens Kundresa? Om ni bokar mig och uppger att ni läst om det här på Turismnytt får Turismnytt 15% av kostnaden (exkl ev reseersättning). På det sättet hjälper ni till att skapa kvalitetsjournalistik om besöksnäringen.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-