-
Marcus Ståhl – Reflektioner från Sommarhalland
Jag är mitt uppe i en Sverigesemester och vill dela med mig av lite reflektioner (och några restips). Just nu kryllar landet av upptäckslusta, människor som vidgar sina vyer, njuter av naturen och samlar minnen. Under min egen semester har jag än så länge haft förmånen att hänga i Halland, platsen som Selma Lagerlöf glömde, som Visit Sweden beskriver som ”a coastal haven for foodies and nature lovers alike”, och som jag själv kvalificerar som ”sommaridyll med extra allt”.
Att jag väljer just begreppet ”extra allt” är mycket tack vare att begreppet ofta används för mat (korv som är så gott 🙂 ) och jag upplever att Falkenberg och Halland har en väldigt aktiv och levande matscen. Men också för att lilla Halland faktiskt har ett brett utbud av aktiviteter, natur och sevärda platser.
Här är några reflektioner från sommarhalland
Människor med hjärta för det de gör
Det är människorna bakom företagen och destinationerna som gör dem speciella. Det gör sån skillnad när man besöker en plats, som exempelvis Strömma Farmlodge där man redan vid ankomst förstår att det här drivs av folk som älskar den här platsen och brinner för sitt arbete. Den passionen speglas i deras engagemang och skapar en riktigt bra gästupplevelse.
Autenticitet i besöksnäringen
Jag har nämnt det förr och jag måste göra det igen. Det är tydligt att dagens resenärer söker äkta upplevelser som är framtagna av riktiga människor. Det mest autentiska jag upplevt hittills fick jag häromdagen när vi fick chans att uppleva Stedsans in the Woods. Mette och Flemming som driver stället har verkligen skapat en helt unik upplevelse där man som gäst kommer därifrån, inte bara utvilad och mätt i magen, utan med nya perspektiv och inspiration. Hela upplevelsen är så gott som 100% cirkulär, nästan utan elförbrukning, inget avloppssystem eller waste water, Maten lagas utomhus. En helt naturlig upplevelse. Att skapa den typen av unika platser kräver ett stort mått av både passion jävla anamma.
Stedsans är en magisk skogsretreat i Hallands skogar, ett koncept som fler kan inspireras av. De stänger till hösten så du har inte lång tid på dig att uppleva denna unika plats, och skulle du vilja köpa verksamheten är den till salu:) Läs mer på hemsidan här.
Google Företagsprofil
Under resan har jag också sett hur viktig en väl underhållen Google företagsprofil är. Många gånger sökte jag information om öppettider, recensioner och bilder på platser jag ville besöka direkt via Google. En uppdaterad och engagerande företagsprofil kan vara avgörande för att locka fler besökare och göra det lättare för dem att hitta rätt information. Här är några tips för att optimera din profil:
◆ Uppdatera regelbundet med aktuella bilder och information.
◆ Svara på recensioner för att visa att du bryr dig om dina besökare.
◆ Använd funktioner som frågor och svar för att hantera vanliga frågor.Värdskap – Nyckeln till nöjda gäster
För att en gäst ska bli riktigt nöjd räcker det inte att leverera en ok upplevelse. Gästens förväntningar måste överträffas. Ett exempel i dess enklaste form är gatuköket Strandens Gatukök som ligger nere på Skrea Strand i Falkenberg. Den lilla kiosken har ny ägare och sällan har jag träffat en så peppig och trevlig kioskägare. Den här killen är supertrevlig och hans falafel går inte heller av för hackor! Kan varmt rekommendera ett besök! Det han gör är inget alldeles unikt men ack så viktigt, han ser sin gäst och bryr sig, han pratade även med barnen i sällskapet och han levererade med ett leende och god mat.
Destinationsorganisationer – Samarbete för framgång
En annan viktig insikt är vikten av destinationsorganisationer och samarbeten mellan olika aktörer inom besöksnäringen. Genom att arbeta tillsammans kan man skapa starkare och mer attraktiva destinationer och varumärken som drar nytta av varandras styrkor och skapar en helhet för gästen. Tack vare Sveriges destinationsbolag skapas digitala plattformar som paketerar helheten, event skapas, utveckling av lokal infrastruktur, digitala kampanjer och inte minst en plattform för samverkan. Så är du ett företag som ens tangerar besöksnäring så vill jag rekommendera att gå med i er lokala destinationsorganisation. Heja er!
Extra tack för all utveckling som destinationsorganisationer bidrar till i det allmänna rummet, konstutställningar, lekplatser, vandrings- och cykelleder mm.
Tillsammans kan vi skapa ett mer hållbart Sverige
Jag ser fram emot att fortsätta utforska vårt fantastiska land och kanske kommer det fler insikter, reflektioner och tips om jag får feeling 🙂 Tillsammans kan vi skapa ett starkare och mer hållbart Sverige som skapar lokal attraktionskraft och livskvalitet men samtidigt lockar gäster från när och fjärran.
Just nu ska vi ha lite ledigt på Fjällbyrån men hör gärna av dig om du vill snacka mer om platsutveckling och marknadsföring!
Somriga hälsingar,
Marcus[email protected]
0708252544
www.fjallbyran.seObs. Ingen av företagen som nämns är kunder eller har sponsrat innehållet.
Här kan ni läsa fler av Marcus blogginlägg på Turismnytt.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
-
Gästbloggare
-