-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Jag fick härom veckan möjlighet att vara med i ett av Visit Swedens seminarier (som ni hittar här). Temat var ”Så kommunicerar du ditt hållbarhetsarbete”. För dig som inte har kikat på seminariet kommer här en sammanfattning och några tips.
Generellt upplever jag att ni som jobbar i besöksnäringen är väldigt duktiga på att arbeta hållbart. Både vid val av leverantörer och hushållning av resurser men också hur ni bidar till lokala samhällen och utvecklar attraktiva platser för både boende och besökare.
Ska jag börja med Sökmotoroptimering?
Många tror att SEO (sökmotoroptimering) är nyckeln, men när det kommer till hållbarhet är det kanske inte alltid prioriterat. SEO handlar om att optimera sin webbplats för att matcha ett sökbeteende. Men om det inte finns en efterfrågan på specifika hållbarhetsrelaterade söktermer, kan affärsnyttan vara begränsad. Det är ex 20 000 som söker på ordet ”hotell” i Sverige varje månad, men bara 10 som söker på ”hållbara hotell”. Det finns alltså ingen större affärsnytta att optimera sin hemsida för den typen av söktermer som marknaden ser ut nu.
Om man lyckas göra sitt hållbarhetsarbete till något unikt som lyfts av branschpress och olika kanaler kan det dock skapa ett värde och indirekt påverka SEO-effekten. Men generellt sett är det inte där jag skulle börja.
När det kommer till webben, hur ska jag kommunicera hållbarhet där?
Jag tycker både att hållbarhet ska synas på startsidan och ha en egen sida med mer detaljerad information angående ert hållbarhetsarbete. Om ni till exempel är en restaurang kan hållbarhetsinformationen inkluderas på menyn eller om ni är ett hotell kan den finnas på rumssidan. Hållbarhet bör vara närvarande överallt där det passar in i er verksamhet och kommunikation.
Finns det en social mediekanal som är bättre lämpad för att prata om hållbarhet?
Precis som på webben bör hållbarhet synas lite överallt på sociala medier, från själva kanalerna till fysiska platser som er matsal och receptionsdisk. Alltså inte bara skapa ett inlägg en gång som handlar om hållbarhet, låt istället hållbarhet bli något ni nämner då och då men ur olika perspektiv och med olika vinklar.
Finns det några generella tips för den som vill komma igång?
◆ Starta processen internt och var transparenta med era åtgärder. Om ni lyckas få med er kollegorna har ni ökat chansen att lyckas.
◆ Tänk på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
◆ Sätt upp tydliga mål och var öppna om era ambitioner.
◆ Berätta om er resa mot målet istället för att framstå som att ni redan nått dit.
◆ Kom ihåg att kommunicera era initiativ – om ni inte berättar, vem gör det då?Kan hållbarhet locka nya följare i sociala medier?
En hållbarhetsrapport är inte direkt en säljande faktor, men allt fler människor väljer hållbara alternativ om de är likvärdiga i pris. Genom att kommunicera hållbarhetsinitiativ och hållbarhetsarbete på ett bra sätt kan det förstärka gästupplevelsen och leda till positiva rekommendationer.
Hoppas detta sammandrag är till hjälp för dig!
Kurs: Digital Marknadsförare Besöksnäringen
Jag har nyligen uppdaterat min digitala utbildning Digital Marknadsförare Besöksnäringen och inkluderat tre videos om Hållbarhetskommunikation. Det här är en komplett marknadsföringskurs som går igenom allt från Google Analytics, sökmotoroptimering, hur du skapar en effektiv hemsida, målgrupper i sociala medier och nu även hållbarhetskommunikation och mycket mer.
Så här skrev en av våra tidigare kursdeltagare:
”Kursen var verkligen något jag har nytta av i min roll som strateg hos en regional turismorganisation! Den innehåller uppdaterat material om saker jag behöver ha koll på både i kontakt med näringen och för att kunna hålla en relevant riktning i vårt strategiska bakom-kulisserna-arbete. Bra urval, presenterat på ett sätt som håller nyfikenheten och intresset uppe hela vägen igenom. Kort och gott: Tack!”
Med rabattkoden turismnytt får ni 40% rabatt fram till årsskiftet.
Rabattkod: turismnytt
Ord. pris: 4900:- ex moms.
Pris med rabatt just nu: 2940:- ex moms.Är du ett företag eller destinationsbolag som vill köpa fler licenser är du välkommen att maila!
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-