-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Jag fick härom veckan möjlighet att vara med i ett av Visit Swedens seminarier (som ni hittar här). Temat var ”Så kommunicerar du ditt hållbarhetsarbete”. För dig som inte har kikat på seminariet kommer här en sammanfattning och några tips.
Generellt upplever jag att ni som jobbar i besöksnäringen är väldigt duktiga på att arbeta hållbart. Både vid val av leverantörer och hushållning av resurser men också hur ni bidar till lokala samhällen och utvecklar attraktiva platser för både boende och besökare.
Ska jag börja med Sökmotoroptimering?
Många tror att SEO (sökmotoroptimering) är nyckeln, men när det kommer till hållbarhet är det kanske inte alltid prioriterat. SEO handlar om att optimera sin webbplats för att matcha ett sökbeteende. Men om det inte finns en efterfrågan på specifika hållbarhetsrelaterade söktermer, kan affärsnyttan vara begränsad. Det är ex 20 000 som söker på ordet ”hotell” i Sverige varje månad, men bara 10 som söker på ”hållbara hotell”. Det finns alltså ingen större affärsnytta att optimera sin hemsida för den typen av söktermer som marknaden ser ut nu.
Om man lyckas göra sitt hållbarhetsarbete till något unikt som lyfts av branschpress och olika kanaler kan det dock skapa ett värde och indirekt påverka SEO-effekten. Men generellt sett är det inte där jag skulle börja.
När det kommer till webben, hur ska jag kommunicera hållbarhet där?
Jag tycker både att hållbarhet ska synas på startsidan och ha en egen sida med mer detaljerad information angående ert hållbarhetsarbete. Om ni till exempel är en restaurang kan hållbarhetsinformationen inkluderas på menyn eller om ni är ett hotell kan den finnas på rumssidan. Hållbarhet bör vara närvarande överallt där det passar in i er verksamhet och kommunikation.
Finns det en social mediekanal som är bättre lämpad för att prata om hållbarhet?
Precis som på webben bör hållbarhet synas lite överallt på sociala medier, från själva kanalerna till fysiska platser som er matsal och receptionsdisk. Alltså inte bara skapa ett inlägg en gång som handlar om hållbarhet, låt istället hållbarhet bli något ni nämner då och då men ur olika perspektiv och med olika vinklar.
Finns det några generella tips för den som vill komma igång?
◆ Starta processen internt och var transparenta med era åtgärder. Om ni lyckas få med er kollegorna har ni ökat chansen att lyckas.
◆ Tänk på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
◆ Sätt upp tydliga mål och var öppna om era ambitioner.
◆ Berätta om er resa mot målet istället för att framstå som att ni redan nått dit.
◆ Kom ihåg att kommunicera era initiativ – om ni inte berättar, vem gör det då?Kan hållbarhet locka nya följare i sociala medier?
En hållbarhetsrapport är inte direkt en säljande faktor, men allt fler människor väljer hållbara alternativ om de är likvärdiga i pris. Genom att kommunicera hållbarhetsinitiativ och hållbarhetsarbete på ett bra sätt kan det förstärka gästupplevelsen och leda till positiva rekommendationer.
Hoppas detta sammandrag är till hjälp för dig!
Kurs: Digital Marknadsförare Besöksnäringen
Jag har nyligen uppdaterat min digitala utbildning Digital Marknadsförare Besöksnäringen och inkluderat tre videos om Hållbarhetskommunikation. Det här är en komplett marknadsföringskurs som går igenom allt från Google Analytics, sökmotoroptimering, hur du skapar en effektiv hemsida, målgrupper i sociala medier och nu även hållbarhetskommunikation och mycket mer.
Så här skrev en av våra tidigare kursdeltagare:
”Kursen var verkligen något jag har nytta av i min roll som strateg hos en regional turismorganisation! Den innehåller uppdaterat material om saker jag behöver ha koll på både i kontakt med näringen och för att kunna hålla en relevant riktning i vårt strategiska bakom-kulisserna-arbete. Bra urval, presenterat på ett sätt som håller nyfikenheten och intresset uppe hela vägen igenom. Kort och gott: Tack!”
Med rabattkoden turismnytt får ni 40% rabatt fram till årsskiftet.
Rabattkod: turismnytt
Ord. pris: 4900:- ex moms.
Pris med rabatt just nu: 2940:- ex moms.Är du ett företag eller destinationsbolag som vill köpa fler licenser är du välkommen att maila!
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-