-
Marcus Ståhl – skapa content för besöksnäringsföretag med Mazlows behovstrappa
Jag läste nyligen ett blogginlägg på Digital Marketing Institute, jag insåg att det här är ju briljant så jag tänkte dela mig mig av en egen svensk version och givetvis med fokus på besöksnäringsföretag.
Att sticka ut i bruset idag är inte helt enkelt och jag skulle säga att det blir svårare och svårare för var dag som går. Min övertygelse är att det därför är extra viktigt att man skapar marknadsföring som fyller ett värde för din målgrupp. Ett strålande sätt att lyckas med det är att arbeta med content marketing, eller innehållsmarknadsföring som det kan översättas. Och om du ska skapa värde för någon är det ju rimligt att du först förstår vad de behöver. Och ska man förstå människans grundläggande behov så finns det väl ingen bättre modell en Mazlows behovstrappa, den har varit med sen urminnes tider och är enkel nog för alla att förstå och jobba med.
Men jag vet att det är många där ute som har svårt att hitta tiden att investera i sin egen utveckling och läsa blogginlägg som detta. Därför har jag sammanfattat det hela i en mening:
Skapa värdeskapande innehåll i din marknadsföring som dina målgrupper VILL ta del av.
Mazlows behovstrappa för marknadsförare inom besöksnäringsföretag
Fysiologiska behov
Det finns vissa grundläggande behov som vi människor helt enkelt inte klarar oss utan. Två av dessa är något som kvalificerar sig som kärnverksamhet för besöksnäringen; Sömn och Mat. Vi i besöksnäringen har alltså guldläge att hjälpa våra gäster med deras absolut viktigaste behov. GRATTIS!
Hur göra med marknadsföringen? Viktigt för att möta denna typ av behov kan exempelvis vara att synas högt upp i Google organiska sökresultat och Google My Business när man söker på termer som exempelvis ”Restauranger i Göteborg!”, ”Restauranger nära mig” eller ”Hotell i Östersund”. Den som söker har tydligt indikerat att den har ett behov. Nu är det upp till dig som besöksnäringsföretag att presentera lösningen!
Trygghetsbehov
Trygghetsbehoven handlar om att man ska vara skyddad från fysiskt våld, psykiskt våld, kriminalitet och dylikt. Här kan ju andra branscher som bilbranschen (tänk Volvo) och läkemedelsbranschen ha bra lägen men även besöksnäringsföretag har mycket att vinna på att förstå människors säkerhetsbehov. Jag tänker inte minst på alla destinationer och besöksnäringsaktörer på landsbygden, allt fler väljer resmål som upplevs trygga. Vi vill minska risken för både jordbävningar, krig och terrorattentat under semestern. Här ingår även trygghetsbehov vad gäller ekonomi och hälsa.
Hur göra med marknadsföringen? Jag tänker mig att man har mycket att vinna på att visa upp sin plats som en säker och trygg plats, en plats med låg kriminalitet. För Sveriges räkning kan man också lyfta klimatet som är förhållandevis stabilt vilket för vissa målgrupper är en USP (Unique Selling Point). Då även ekonomiska och hälsorelaterade behov är viktiga och grundläggande för oss tror jag att de aktörer som erbjuder billiga resor och bra avbokningsregler kan ha en fördel. Även de som erbjuder hälsoresor där gästen redan i marknadsföringen kan förstå att ”bokar jag denna resan så kommer jag hem lite friskare och starkare än jag var när jag reste”.
♦ Använd bilder på friska, glada människor.
♦ Lyft hälsoaspekterna av ert erbjudande.
♦ Var tydlig med bokningsregler.
♦ Lyft era förmånliga priser (om det är en konkurrensfördel för er).
♦ Om ni är verksamma på en stressfri och trygg plats hade jag lyft det i marknadsföringen.Behov av kärlek och gemenskap
På den tredje nivån börjar hierarkin erbjuda mer omfattande möjligheter till innehållsinspiration. Behovet av kärlek och tillhörighet talar för en önskan om en nära och lycklig familj, tillfredsställande vänskapsrelationer och tillfredsställande sexuell intimitet. Många varumärken använder detta som ett sätt att hjälpa konsumenter att skapa djupare relationer.
Vi människor är ju ett socialt djur som behöver både kärlek och vänskap. Återigen guldläge för besöksnäringen! Och det här ser jag lite som en oslipad diamant! Resor skapar ju just den samhörigheten, banden och minnena som vi trånar efter! Jag tänker att gemenskapen ofta är reseanledningen.
Hur göra med marknadsföringen? Det finns många exempel på företag som försöker vinna poäng på den gemenskap man skapar. McDonalds har ju nästan alltid med en kärnfamilj som gladeligen äter hamburgare, eller ännu hellre mor- och farföräldrar med sina barnbarn 🙂 Det besöksnäringen egentligen säljer är ju ofta TID TILLSAMMANS. Det kan jag skriva under på att jag ofta är beredd att betala ganska mycket för. Men jag ser det sällan som säljargument för besöksnäringsföretag.
♦ Lyft hur ni bidrar för att skapa tid tillsammans (kan exempelvis både vara en restaurang eller ett hotell).
♦ Använd bilder på människor i olika konstellationer (alla är inte en del av en kärnfamilj eller heterosexuellt par).
♦ Har ni specifika paket för generationsresor eller stora sällskap?
♦ Förklarar ni hur ni förenklar semestrandet och på det sättet skapar just TID?
♦ Vågar du till och med anspela på sex kanske? ”BF i helgen? Checka in hos oss!” 😉Respekt och Självuppfyllande behov
För att må riktigt bra vill vi människor ha både gott självförtroende och god självkänsla. Lika viktigt är behovet av att vara respekterad och uppskattad av andra i ens omgivning.
Enligt Maslow finns det två nivåer av uppskattning. Den första, som han kallade för ”lägre nivå” innebär att man behöver andra människors uppskattning och respekt. Det kan till exempel innebära att man kämpar efter att uppnå status i en grupp och att man gärna vill ha uppmärksamhet. Den allra högsta nivån om jag uppfattat det hela rätt är självuppfyllandet!
Hur göra med marknadsföringen? I en tid där sociala medier och digital närvaro blir allt viktigare tänker jag mig att det är guldläge för besöksnäringsföretag att bidra till människors självuppfyllande.
♦ Den första nivån av respekt och bekräftelse kan man ge genom ett riktigt gott värdskap. Genom att se dina gäster och berömma dem för det de tagit sig för. Det är så enkelt men samtidigt så svårt. Jag utmanar dig att se dina gäster lite extra idag!
♦ Är du guide och leder folk till fjälltoppar eller ut på surfvågor? Då är det många som stolt delar med sig bygger sin egen persona tack vare din guidade tur. Detsamma kan gälla för dig som erbjuder hållbara semesteralternativ (idag vill så gott som varenda konsument framstå som medveten och klimatsmart). Gör det lätt för människor att dela med sig av era klimatsmarta initiativ!
♦ Ger du människor ny kunskap och insikter hjälper du dessa utvecklingstörstande människor mot sitt mål!
♦ Eftersom vi i besöksnäringen arbetar med att uppfylla människors drömmar är jag säker på att ert företag kan skapa mängder av självuppfyllande paket.
♦ Skapa topplistor och utmaningar som dina gäster kan ta del av. Inget slår att få åka hem från semestern som en vinnare!
♦ Berätta om era värderingar i er marknadsföring så att era gäster kan känna stolthet över sitt beslut att besöka er!Det viktiga är som sagt att skapa värdeskapande innehåll i din marknadsföring.
Det här blev ju årets längsta blogginlägg och jag tackar dig som tagit dig hela vägen hit! Heja heja!
I vanlig ordning får Turismnytt 10% av en första bokning om du som ny kund väljer att anlita Fjällbyrån. Uppge i så fall att du hittade oss på Turismnytt!
Läs fler blogginlägg från Marcus Ståhl på Turismnytt här.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-