-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats, vissa av er deltog säkert, så tack för det! Med hjälp av 140 svar har vi identifierat några gemensamma faktorer som både påverkar beslut om var man vill bo och platser man vill besöka. Resultaten visar att naturens närhet, social samhörighet, tillgång till varierat boende och jobb är några av drivkrafterna för att en plats ska upplevas som attraktiv.
Några av våra insikter
- Natur och friluftsliv: Många respondenter anser att närhet till naturen och möjlighet till friluftsaktiviteter är avgörande för platsens attraktionskraft.
- Sociala faktorer: En känsla av gemenskap, närhet till vänner och familj samt social trygghet spelar en stor roll för trivseln på en plats.
- Aktiviteter och infrastruktur: En attraktiv plats har ett bra utbud av både fritidsaktiviteter och sociala sammanhang. Bra kommunikationer och ett rikt föreningsliv bidrar också till trivseln.
- Jobb och boende: För att locka nya invånare anses jobb- och boendemöjligheter vara de viktigaste faktorerna vid val av plats att flytta till. Många efterfrågar förbättrade arbetsförhållanden eller en bättre boendemiljö för att överväga en flytt.
- Marknadsföringens påverkan: Marknadsföring har stor påverkan på reseval, men en något mindre inverkan på val av boende. Ett starkt platsvarumärke kan skapa stolthet och engagemang bland invånarna, vilket i sin tur stärker platsens attraktionskraft.
Sammanfattningsvis… Det är ganska intressant att när man frågar folk vad som kan få dem att flytta nämner få boende, jobb och utbildning, Men när man frågar folk som har flyttat säger betydligt fler att just dessa faktorer bidrog till deras flytt. Marknadsföring spelar en viktig roll, särskilt för att locka besökare och bygga ett starkt platsvarumärke. Vi vill slå ett slag för att ni använder dessa insikter till att utveckla både er plats och er marknadsföring.
Här kan du läsa hela kartläggningen.
Ps. Till dig som är intresserad av AI kan jag berätta att den här sammanfattningen är skapad av AI. 🙂
Vill ni arbeta aktivt med platsattraktion och platsmarknadsföring av er plats? Vi är gärna med och driver processer, workshops och föreläsningar.
Kontakt:
Marcus Ståhl
[email protected]Här kan du läsa mer om Marcus Ståhl och fler av hans blogginlägg
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.
-
Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.
-
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.
-
Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.
-
En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året
Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.
-
Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026
Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Äntligen är sommaren här och ute hos Sveriges olika besöksmål råder det stor aktivitet. Detta är ett blogginlägg ...
-
-
Gästbloggare
-