-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering, konceptualisering, byggande och en investering på närmare 400 miljoner kronor.
Beläget i Glumslöv, mellan Landskrona och Helsingborg, erbjuder destinationen en unik miljö i en av Sveriges vackraste regioner. Här, bland böljande rapsfält, öppnar ESS Group nu dörrarna till en destination som har skapats för att både svenska och internationella gäster ska kunna njuta av en ny nivå av hotellupplevelser.
Maryhill Estate består av två unika delar – Hill House och Sugar Club – som tillsammans blir den 8 hektar stora destinationen Maryhill.
Hill House – en plats för historisk elegans
Hill House är det tidigare Örenäs Slott och här har man varsamt renoverat den vackra slottsmiljön för att bevara dess charm och historia. Denna del av Maryhill Estate ger gästerna möjlighet att uppleva en atmosfär av förfinad elegans. I direkt anslutning till Hill House kan gästerna koppla av vid en infinitypool med utsikt över slottsparken och ön Ven. Aktiviteter likt boule, crocket och bågskytte finns i anslutning till Hill House.
Sugar Club – en modern resortupplevelse
På Sugar Club, som utgör resortdelen av Maryhill Estate, får gästerna uppleva en helt annan dimension. Här finns en stor och inbjudande pool club och spa med tre pooler. Men även 147 nyrenoverade rum och ett urval av restauranger och barer för att tillgodose både fest, avkoppling och gastronomiska upplevelser.
Biljardbord, pingis och shuffle board finns naturligtvis som en del av upplevelsen här. Denna del av estate erbjuder en nylagd tennisbana, två padelbanor och ett stort gym. Samt en mötes- och eventlokal som kan ta emot upp till 400 personer.
“Första gången vi åkte förbi dåvarande Örenäs Slott och började drömma var 2011 och idag är det dags! Maryhill Estate och dagens öppning är ett resultat av otroligt många duktiga medarbetares hårda arbete och vi är stolta, spända och glada. Vi ser så fram emot att välkomna våra första gäster till vårt drömprojekt. Detta är definitivt det mest omfattande och ambitiösa vi har gjort sen starten av Ystad Saltsjöbad och det känns fint att få erbjuda både svenska och internationella gäster en plats där de kan njuta av mat, dryck, historia, natur, sport, musik, spa, exklusiv komfort och moderna mötesfaciliteter – allt på ett och samma ställe.” Berättar Jonas Stenberg, VD på ESS Group.
En internationell destination för möten och avkoppling
Maryhill Estate är inte bara en plats för avkoppling, utan även en idealisk destination för konferenser. Med 13 möteslokaler, 2 restauranger, 8 barer, 126 solbäddar, ett smörgåsbord av aktiviteter och 250 parkeringsplatser (varav 27 för elbilar) så garanterar destinationen en fin miljö för möten och event av olika slag.
Intresset från såväl företag som internationella bröllop har redan varit över förväntan och flera datum för 2025 är fullbokade. Danska gäster står för en större andel av gästerna än man först prognostiserat.
En matdestination att upptäcka för alla
Robert ”Bobbo” Nilsson är VD på Maryhill och har en gedigen gastronomisk bakgrund som Årets Kock, Kockarnas kock och Nobelbanketten. Tillsammans med sina internationella erfarenheter från Sri Lanka, Dubai och Kina har också Maryhill Estate ambitionen om att bli en matdestination för såväl den lokala som internationella publiken.
”Äntligen öppnar vi! Kockteamet med Martin Hansen i spetsen är något alldeles extra. Tillsammans hoppas vi nå matälskare från hela Sverige och på sikt även utanför Skandinavien. Det blir en fin mix av tradition och innovation där gästerna kommer känna igen sig men också överraskas. Ni får absolut inte missa Martins trippelfriterade pommes frites med vår alldeles egna kryddblandning.” Berättar Robert ”Bobbo” Nilsson, VD Maryhill Estate.
Här kan ni läsa mer om Maryhill Estate på Turismnytt.
- Text: ESS Group
- Foto: Maryhill Estate
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-