-
Medelpads och Ångermanlands landskapsrätter är korade
Etablerade kockar i Västernorrland deltog i en tävling där de var assisterade av restaurangskoleelever. Detta för att kora Medelpads och Ångermanlands nya landskapsrätter.
Hoppas ge restaurangskolelever en fot in i branschen
Den 20 oktober på Måltidens dag samlas Sveriges alla landskap och landshövdingar för att visa upp sina nya landskapsrätter. Det är ett initiativ från Gastronomiska akademien, Måltidsakademien och Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien samt Riksorganisationen Folkets Hus och Parker.
I Västernorrland valde man att samarbeta med restaurangskolor i länet i jakten på de nya landskapsrätterna. Varje etablerad kock som deltog i maträttstävlingen blev kompletterad med en elev under tävlingsdagen.
”Att få se unga, blivande kockar gå bredvid en professionell kock och se hur de arbetar I köket var otroligt roligt! En del av vår förhoppning med detta är att ge våra restaurangskolelever en fot in i branschen och ett nätverk de kan använda sig av sedan.” säger Malin Vikström, projektledare landskapsrätter Medelpad och Ångermanland.
Måna om att stärka och stötta lokala producenter
Alla landskap har fått ta fram sina nya landskapsrätter på egna vis och här satte man som kriterium utöver samarbetet med restaurangskolorna att det också måste vara råvaror från minst en lokal producent med i maträtterna, gärna flera.
“Att inkludera lokalt producerade råvaror i maträtterna är en självklarhet. Vi är inte bara stolta över de fina produkter och råvaror som finns här, vi är också måna om att stärka och stötta lokala producenter. Det är viktigt för hela Västernorrland, för hållbar tillväxt och ökad självförsörjningsgrad.” Säger Berit Högman, landshövding i Västernorrland.Branschen har lidit hårt och behöver kompetens
Besöksnäringen har lidit svårt under pandemin och ca 50 000 anställda i branschen har försvunnit. I Västernorrland har man startat upp ett samarbete för kompetensförsörjning mellan regionen och de båda destinationsbolagen Höga Kusten Destination och Destination Sundsvall. För att med bland annat rekryteringsträffar och stärkt kontakt med lokala restaurangskolor öka intresset för att jobba i branschen men också skapa möjligheter för företagen att få kontakt med potentiella medarbetare.
Ett av tävlingsbidragen var Kai Ahola från Mamma Augustas Kök för Medelpad som tävlade tillsammans med eleven Isabella Nyholm. De träffades just på en av de rekryteringsträffarna.
”Det är jättekul att få vara med och få den här möjligheten att jobba med Kai! Jag tror att det kommer ge mig många fördelar och att jag lär mig mycket från det här. En tävling är lite annorlunda mot att få vara ute i arbetslivet. Att känna pressen att leverera perfekt, det är väldigt roligt!” Säger Isabella Nyholm.
Vinnande kockar och de nya landskapsrätterna
Vinnare blev Kenneth Sillman från Restaurang Lörudden för Medelpad med en förrätt på rökt sik, kantarellstekt abborre med potatiskaka som varmrätt och klappgröt med lingon till efterrätt.
Ångermanlands vinnare var Jimmy Lindström från Mjälloms Tunnbröd & deli som serverade en egen version av Bryta med sik och tunnbröd till förrätt, Lättrökt älg till varmrätt och desserten bestod av Blana med hjortron.
- Text: Malin Vikström
- Foto: Mitt Härnösand
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-