lördag 15 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
    • Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
  • Platsannonser:
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping, som arrangerades den 28 februari - 1 mars 2025 i Husqvarna Garden, lockade 14 359 besökare.
    2025-05-03 00:10

    Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg

    Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping, som arrangerades den 28 februari – 1 mars 2025 i Husqvarna Garden, lockade 14 359 besökare.

    Den turistekonomiska undersökningen som gjordes i samband med evenemanget visar 7 700 av besökarna var turister med hemvist utanför kommunen. Den visar också att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.

    Bilden av Jönköping stärks

    Under de tre föreställningarna i Husqvarna Garden var det sammantaget 14 359 personer som besökte Melodifestivalen i Jönköping. Närmare hälften (49 procent) av besökarna kom från Jönköpings kommun. Ytterligare 20 procent kom från andra kommuner inom Jönköpings län. Medan resterande 31 procent var inresta från andra län i Sverige.

    ”Det är roligt att se att Melodifestivalen lockat både våra egna kommuninvånare och många turister som rest hit, bott över och spenderat några dagar i Jönköping med anledning av evenemanget. Att få visa upp Jönköping som evenemangsstad i detta sammanhang är väldigt positivt. Den stora medieexponering som evenemanget generade stärker också bilden av Jönköping som evenemangsstad.” Säger Caroline Törnblad, chef evenemang och destinationsutveckling på Destination Jönköping.

    Hög kvalitet på upplevelsen

    Den turistekonomiska undersökningen visar att Melodifestivalturnén håller väldigt hög kvalitet och bjuder den besökande publiken på en mycket stark upplevelse. Resultaten är jämnstarka sett till kön och ålder och helhetsintrycket får 4,5 av 5 i betyg.

    Vid en sammanvägning av nöjdhet, i vilken grad evenemanget motsvarade förväntningarna samt i vilken mån evenemanget är det ideala musikevenemanget, visar undersökningen ett Nöjd Kund Index (NKI) på 82. Enligt benchmark från Statistiska Centralbyrån (SCB) räknas ett NKI-värde på 55–75 som nöjda besökare.

    ”Det är ett högt betyg evenemanget får och det är tydligt att besökarna uppskattar både Melodifestivalen som evenemang och vår stad. Den positiva upplevelsen gör att de vill komma tillbaka och besöka oss igen.” Säger Caroline Törnblad.

    Intervjuade i besöksundersökningen:

    ”Jönköping är en väldigt duktig stad på att arrangera sådana här evenemang!”

    ”Trevlig stad och bra evenemang!”

    ”Fin stad och miljö, vänliga och hjälpsamma människor.”

    ”Så vacker stad och bra läge!”

    ”Vill dit igen! Fin och trevlig stad!”

    Genererar besöksnäringseffekter

    30 procent av turisterna övernattade i samband med besöket, medan 70 procent var dagpendlare. En övervägande majoritet (95 procent) av de övernattande turisterna bodde i Jönköpings kommun under vistelsen. De tillbringade i snitt 2,4 dagar och 1,6 nätter i Jönköpingsregionen. Av de som övernattade så var hotell (19 procent) det mest populära valet.

    Turisternas samlade konsumtion kopplat till Melodifestivalens deltävling i Jönköping ligger på cirka 21,6 mkr. Av vilket dagpendlande turister står för cirka 9,7 mkr och övernattande turister för cirka 8,5 mkr. Därtill står arrangörerna för cirka 3,3 mkr.

    ”Vi ser i undersökning att turisterna spenderat sina pengar på mat, nöjen, shopping, sevärdheter och andra lokala aktiviteter medan de var i Jönköping. Det är tydligt här typen av evenemang är viktiga för vår kommun och är av stor betydelse för besöksnäring i Jönköping. Det har varit ett fint lokalt samarbete mellan oss på Destination Jönköping, Jönköping City och HV71 inför och under Melodifestivalen. Vi ser fram emot fler evenemangssamarbeten framåt.” Säger Caroline Törnblad.

    Besöksundersökningen för Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping genomfördes i samband med evenemanget av företaget Upplevelseinstitutet på uppdrag av Destination Jönköping.

    Här kan ni läsa mer om Jönköping på Turismnytt.

    • Text: Destination Jönköping
    • Foto: Destination Jönköping
    Tweet
  • Regeringens förslag till ett nytt resegarantisystem riskerar att slå hårt mot små bussresearrangörer enligt Sveriges bussföretag som är en del av Transportföretagen.
    2025-11-14 01:59

    Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer

    Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.

  • Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandeförmåga.
    2025-11-14 00:22

    +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

    Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.

  • Läckö Slott vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025
    2025-11-13 21:28

    Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott

    Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)

  • Nordic Connect Travel tar sig an Outdoor Festivals B2B-del
    2025-11-13 11:30

    Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen

    Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel

  • Swedavias styrelse har utsett Mats Johannesson till ny VD och koncernchef för företaget.
    2025-11-12 17:28

    Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia

    Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.

  • Husbil och cyklister - besöksnäring
    2025-11-10 06:32

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

    Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ

  • Naturturismföretagen och Travel News premierar det företag som bäst levandegör ekoturism via Grand Travel Award Ekoturismpriset.
    2025-11-09 22:06

    Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026

    Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.

  • Louise Bjurenvall ny kommersiell chef på Resize Design
    2025-11-09 21:51

    Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

    Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall

  • Debattartikel om Värmlands infrastruktur
    2025-11-09 21:23

    Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige

    En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel

  • Fartyget Aurora Botnia som seglar rutten Vasa och Umeå.
    2025-11-09 19:39

    Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå

    Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-07 18:37

      1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

      Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...

    • 2025-11-10 06:32

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...

    • 2025-11-06 23:54

      Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

      Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...

    • 2025-11-09 21:51

      Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

      Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet