-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping, som arrangerades den 28 februari – 1 mars 2025 i Husqvarna Garden, lockade 14 359 besökare.
Den turistekonomiska undersökningen som gjordes i samband med evenemanget visar 7 700 av besökarna var turister med hemvist utanför kommunen. Den visar också att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
Bilden av Jönköping stärks
Under de tre föreställningarna i Husqvarna Garden var det sammantaget 14 359 personer som besökte Melodifestivalen i Jönköping. Närmare hälften (49 procent) av besökarna kom från Jönköpings kommun. Ytterligare 20 procent kom från andra kommuner inom Jönköpings län. Medan resterande 31 procent var inresta från andra län i Sverige.
”Det är roligt att se att Melodifestivalen lockat både våra egna kommuninvånare och många turister som rest hit, bott över och spenderat några dagar i Jönköping med anledning av evenemanget. Att få visa upp Jönköping som evenemangsstad i detta sammanhang är väldigt positivt. Den stora medieexponering som evenemanget generade stärker också bilden av Jönköping som evenemangsstad.” Säger Caroline Törnblad, chef evenemang och destinationsutveckling på Destination Jönköping.
Hög kvalitet på upplevelsen
Den turistekonomiska undersökningen visar att Melodifestivalturnén håller väldigt hög kvalitet och bjuder den besökande publiken på en mycket stark upplevelse. Resultaten är jämnstarka sett till kön och ålder och helhetsintrycket får 4,5 av 5 i betyg.
Vid en sammanvägning av nöjdhet, i vilken grad evenemanget motsvarade förväntningarna samt i vilken mån evenemanget är det ideala musikevenemanget, visar undersökningen ett Nöjd Kund Index (NKI) på 82. Enligt benchmark från Statistiska Centralbyrån (SCB) räknas ett NKI-värde på 55–75 som nöjda besökare.
”Det är ett högt betyg evenemanget får och det är tydligt att besökarna uppskattar både Melodifestivalen som evenemang och vår stad. Den positiva upplevelsen gör att de vill komma tillbaka och besöka oss igen.” Säger Caroline Törnblad.
Intervjuade i besöksundersökningen:
”Jönköping är en väldigt duktig stad på att arrangera sådana här evenemang!”
”Trevlig stad och bra evenemang!”
”Fin stad och miljö, vänliga och hjälpsamma människor.”
”Så vacker stad och bra läge!”
”Vill dit igen! Fin och trevlig stad!”
Genererar besöksnäringseffekter
30 procent av turisterna övernattade i samband med besöket, medan 70 procent var dagpendlare. En övervägande majoritet (95 procent) av de övernattande turisterna bodde i Jönköpings kommun under vistelsen. De tillbringade i snitt 2,4 dagar och 1,6 nätter i Jönköpingsregionen. Av de som övernattade så var hotell (19 procent) det mest populära valet.
Turisternas samlade konsumtion kopplat till Melodifestivalens deltävling i Jönköping ligger på cirka 21,6 mkr. Av vilket dagpendlande turister står för cirka 9,7 mkr och övernattande turister för cirka 8,5 mkr. Därtill står arrangörerna för cirka 3,3 mkr.
”Vi ser i undersökning att turisterna spenderat sina pengar på mat, nöjen, shopping, sevärdheter och andra lokala aktiviteter medan de var i Jönköping. Det är tydligt här typen av evenemang är viktiga för vår kommun och är av stor betydelse för besöksnäring i Jönköping. Det har varit ett fint lokalt samarbete mellan oss på Destination Jönköping, Jönköping City och HV71 inför och under Melodifestivalen. Vi ser fram emot fler evenemangssamarbeten framåt.” Säger Caroline Törnblad.
Besöksundersökningen för Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping genomfördes i samband med evenemanget av företaget Upplevelseinstitutet på uppdrag av Destination Jönköping.
Här kan ni läsa mer om Jönköping på Turismnytt.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-