-
Méndez blir latino-apa med attityd i Djungelboken – The Musical
Leo Méndez har efter succén i Melodifestivalen varit på en lång sommarturné med Diggiloo.
I höst väntar dock nya utmaningar. Då skall han spela en av huvudrollerna i ”Djungelboken – The Musical”. Vi träffade Méndez, producent Anna Norberg och regissör Robert Dröse strax innan Diggiloo drog i gång för fulla hus i Båstad.
Det var en något trött artist som satte sig i soffan på uteserveringen intill den uppbyggda arenan.
”Det är många föreställningar, långa resor och Sverige är inte riktigt byggt för den här typen av värme.” Säger han. ”I alla fall är luftkonditioneringarna inte det. Men det är kul på turnén. Alla i publiken dansar och sjunger med. Jag gillar verkligen att uppträda för familjer,” fortsätter han och ansiktet lyser upp i takt med att tröttheten avtar. ”Det skall bli häftigt med Djungelboken för det är också en familjeföreställning. Jag har ju själv en hel hög med barn så att få stå på scen framför den bästa typen av publik känns fantastiskt. Dessutom är musikal något som är helt nytt för mig vilket gör att det känns extra kul.”En latinoapa med attityd
Produktionsbolaget Dröse&Norberg producerar en nytolkning av den klassiska djungel-historien. Mendez ska spela Kung Gibbon, en variant av den ursprungliga Kung Louie.
”Det kommer att bli perfekt. Han, precis som jag, blir kungen över alla apor.” Säger Méndez med glimten i ögat.Robert Dröse berättar att han har planerat latinamerikanska rytmer för denna karaktär som delvis är anpassad efter artisten. ”Det blir en latino-apa med mycket attityd.” Säger han.
”Precis som mig.” Svarar Mendez och skrattar högt. ”Jag kommer knappt att behöva klä ut mig.”
Robert Dröse, som är full gång med att planera både koreografi och dräkter för sina artister, vill inte avslöja för mycket om hur de olika figurerna kommer att se ut. ”Men det kommer att bli fantastiskt.” Lovar han. ”Jag kan i alla fall avslöja att vår apkung kommer att känna vibbar både från djungeln och sin egen personlighet.”
”När jag läste manuset första gången låg jag och skrattade högt i soffan.” Tillägger Anna Norberg. ”Det är verkligen Roberts grej att få till det där lilla extra med helt egna tolkningar.”Mendez erkänner att det känns lite nervöst att göra debut på musikalscenen. ”Sjunga det kan jag förstås. Det är skådespeleriet som blir utmaningen. Det har jag aldrig gjort tidigare. Att dansa på scen är en helt annan grej, det finns liksom i blodet. Men jag har ju som sagt mycket apa i mig redan från början så jag fixar det nog.” Avslutar han och skrattar medan han slår sig för bröstet likt en riktig Kung Gibbon.
Fler debutanterÄven Tilde Fröling gör musikaldebut som gamen Huulda. I övriga roller syns både kända och rutinerade musikalartister som Jakob Stadell (Shere Khan), Gunilla Backman (Kaa). Bill Sundberg (Baloo), Erik Rusch (Bagheera), samt Nils Axelsson (Mowgli). I övriga roller ser vi Tomas Åhnstrand, Andreas Andersson, Emma Rickfjord, Anna Bob Hellberg, Carin Stolpe, Fredric Bengtsson, Andreas Wilsmy och Anniie Lundin Hallgren .
”Djungelboken – The Musical” har premiär i Stockholm i november och i början av 2019 blir det sverigeturné.
Detta är ett sponsrat inlägg
- Text: Marie-Louise Kanon
- Foto: Linus Hallsenius
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-