-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize. Ett Revenue Management Software (RMS) med huvudkontor i Göteborg.
Atomize är ett molnbaserat RMS som hjälper hotell världen över att optimera sina rumspriser i realtid. För att på så sätt både maximera intäkter och öka effektiviteten.
”I en bransch där bokningar kan ske när som helst, är det avgörande att kunna justera sina priser i realtid. Det traditionella sättet för hotell att hantera sin prissättning är ofta en ineffektiv och tidskrävande manuell process. Där bristande systemstöd försvårar möjligheten att arbeta effektivt och strategiskt. Därför är vi på Mews entusiastiska över att välkomna Atomize ombord – ett kraftfullt RMS för hotell som vill automatisera och optimera sin prissättning, spara tid och öka sina intäkter genom datadrivna beslut.” Säger Richard Valtr, grundare av Mews.
Framtiden för hotellteknologi ligger i smarta, enhetliga lösningar
Atomize grundades 2016. Det är utvecklat för hotellägare som tror på ett datadrivet arbetssätt. De som omfamnar teknologi för att kunna bygga en effektiv och lönsam verksamhet. Atomize RMS förbättrar hotellens intäkter och effektivitet genom automatiserad prissättning i realtid. De har kunder i 50 länder, på 5 kontinenter.
”Att bli en del av Mews-familjen markerar ett nytt spännande kapitel för Atomize och för hospitality-branschen i stort. Med Mews globala räckvidd och engagemang för innovation ser vi enorm potential att ge hotellägare ett mer heltäckande tillvägagångssätt för att hantera intäkter och drift. Genom att kombinera våra styrkor är vi bättre positionerade för att stödja hotellägare i att leverera exceptionella gästupplevelser. Samtidigt som vi ökar lönsamheten för hotellen. Vi tror att framtiden för hotellteknologi ligger i smarta, enhetliga lösningar, och att bli en del av Mews tar oss ett steg närmare att förverkliga den visionen.” Kommenterar Leif Jägerbrand, grundare och styrelseordförande för Atomize.
Dess huvudsakliga funktioner inkluderar:
◆ Dynamisk prissättning i realtid. Med hjälp av självlärande algoritmer monitorerar Atomize kontinuerligt efterfrågan på marknaden, bokningsmönster, samt konkurrenternas priser för att automatiskt justera rumspriser i realtid.
◆ Granulär prissättning på rumsnivå. Hotell som använder Atomize kan optimera sina priser ner på individuell rumstyp, baserat på marknadens efterfrågan och det upplevda värdet av varje rumstyp. Vilket leder till en mer effektiv intäktsoptimering
◆ Multi-property hantering. Atomize erbjuder en centraliserad plattform med en tydlig överblick över varje region och varumärke för att effektivt kunna hantera intäktsoptimering för hotellgrupper. Samtidigt som man tar hänsyn till varje hotells unika marknadsvillkor.
◆ Balans mellan automatisering och mänsklig expertis. Atomize integrerar smarta algoritmer med flexibilitet för hotellägare att anpassa och finjustera sina prissättningsstrategier.
”Atomize har varit en av våra mest strategiska samarbetspartners sedan 2018, och tillsammans har vi hjälpt hundratals hotellkunder att smidigt hantera både intäkter och drift. Att nu få välkomna Atomize-teamets expertis och världsledande produkt in i Mews är en betydande milstolpe allteftersom vi fortsätter att omdefiniera framtidens hospitality.” Säger Matt Welle, VD för Mews.
Ett spännande nytt kapitel för hela hospitality-branschen
Uppköpet, som sköttes av Mews Ventures, stärker ytterligare företagets engagemang för att leverera teknologi som förenklar verksamheten för moderna hotellägare. Ondrej Stribny och Miroslav Ilcin från Eldison advokatbyrå, Mews primära externa rådgivare, representerade Mews Ventures i detta uppköp.
”Vi är otroligt glada över att nu vara en del av Mews-familjen. Att Atomize nu blir en del av Mews markerar ett spännande nytt kapitel för hela hospitality-branschen. Då vår avancerade teknologi för intäktshantering integreras i Mews plattform. Detta öppnar upp nya möjligheter att snabbare skapa mer innovation och tillsammans med Mews sätta nya standarder för operativ intelligens och intäktsoptimering. Tillsammans skapar vi en grund för nästa generations hotellägare att blomstra – i en snabbt föränderlig bransch som kräver framåttänkande och skalbara lösningar.” Säger Alexander Edström, VD för Atomize.
Här kan ni läsa mer om Mews på Turismnytt.
- Text: Mews
- Foto: Mews
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
-
Gästbloggare
-