-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ny ordförande. I samband med årsmötet bestämdes det även att föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg
Besöksnäringen är en betydande kraft för tillväxt och utveckling som skapar arbetstillfällen, lockar investeringar och bidrar till attraktiva platser för både invånare och besökare. Hur anpassar vi våra organisationer till framtidens utmaningar? Vilka trender och innovativa lösningar behöver vi säkerställa för konkurrenskraft och hållbarhet och vad blir nästa steg i platsutveckling?
Detta var några av frågeställningarna som avhandlades under Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Deltagarna samlades för kunskaps- och erfarenhetsutbyte och workshops. Destinationsföreträdare från över 50 olika svenska destinationer som tillhör de tre olika nätverken:
♦ SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organizations).
♦ SNED (Swedish Network of Event Destinations).
♦ SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus).SNDMO byter namn till Svenska Destinationsnätverket
Under det efterföljande årsmötet för den ekonomiska föreningen SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ny ordförande. I samband beslutades det även att föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
SNDMO utvecklar svensk besöksnäring genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner. Det är en icke-vinstdrivande, opolitisk organisation. Föreningen ska fungera som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter.
“Det är ett ärofyllt uppdrag som jag är oerhört glad att få förtroende att leda. Jag brinner för samverkan och att fortsätta arbetet med att ge Svenska Destinationsnätverket en stark och enad röst framöver.” Säger Mikael Jonsson.
Ledamöter i den nyvalda styrelsen är följande:
Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund.
Maria Broman, VD för Visit Skellefteå.
Helena Wennerström, Försäljnings- och marknadschef på Helsingborg Stad.
Sofie Lidholm, Utvecklingschef på Visit Västerås.
Ann Haraldsson, VD för Södra Bohuslän Turism.Här kan ni läsa mer om SNDMO på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Svenska Destinationsnätverket/SNDMO
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-