-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, har utsetts till vinnare av den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet 2024. Finalen hölls i Surrey, Storbritannien lördagen den 14 september. Detta erkännande bekräftar hennes skicklighet inom konferensmatlagning på en internationell nivå.
Samlar de mest talangfulla kockarna från Europa
Copperskillet-tävlingen arrangeras av International Association of Conference Centres (IACC). Den samlar några av de mest talangfulla kockarna från Europa för att tävla om titeln Årets Konferenskock i Europa.
Mikaela visade prov på sina goda färdigheter och kreativitet genom att skapa rätter som inte bara var smakfulla utan också visade på en stark koppling till lokala råvaror och hållbarhet.
”Att vinna Copper Skillet är en dröm som går i uppfyllelse. Jag är tacksam för att jag får arbeta med ett fantastiskt team på Färna Herrgård som stöttar mig.” Säger Mikaela Håkansson efter sin triumf.
Färna Herrgård ställde frågor till Mikaela dagen efter tävlingen:
”Hur känns det idag Mikaela?”
”Jag är trött men väldigt glad, det börjar sjunka in nu. Jag är så glad att jag hade med mig så stort stöd från både Färna och släktingar!”
”Vad vann du på?”
”Jag tror att jag höll det relativt enkelt, men väldigt gott!”
”Vad gjorde att du vann?”
”Jag hade bra balanserade smaker och bra metod (hygien och organisation).”
En ledande kraft inom den kulinariska världen
Med sin vision för att förvandla konferensmat till en unik upplevelse har Mikaela Håkansson nu blivit en ledande kraft inom den kulinariska världen.
Färna Herrgård ser fram emot att fira hennes imponerande prestation. Samt fortsätta erbjuda sina gäster oförglömliga matupplevelser under kommande konferenser och evenemang i höst.
Läs mer om Copper Skillet på Turismnytt här.
- Text: Färna Herrgård
- Foto: Färna Herrgård
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-