-
Möt en turismstrateg
Vad heter du?
Björn Fransson
Vad arbetar du med?
Jag arbetar som Turismstrateg på Örebrokompaniet.
Vad gör en Turismstrateg?
Mitt huvudsakliga område är att arbeta med utveckling av besöksnäringen och jobba fram nya reseanledningar. Här jobbar jag förstås inte ensam, utan tillsammans med många andra. Jag ansvarar dessutom för marknadsföringen av Örebro som privatturistdestination och arbetar med statistik för besöksnäringen.
Vad arbetar du med just nu?
Det är många olika saker. Jag har just avslutat en förstudie om vårt friluftsmuseum Wadköping. Dessutom jobbar vi med en kampanj i Norge tillsammans med vår stora resort Gustavsvik och Visit Sweden. Jag är också inblandad i Örebros 750-årsjubileum, där vi har en stor jubileumsvecka i sommar.
Vad är Örebrokompaniet?
Örebrokompaniet är örebroarnas eget marknadsföringsbolag och arbetar på uppdrag av kommunen och näringslivet. Bolaget har som uppdrag att leda och samordna marknadsföringen av platsvarumärket Örebro. Vårt mål är att fler ska flytta till, turista i, etablera företag och mötas i Örebro.
Ni har precis genomfört en omorganisation. Varför och hur ser den ut nu?
Dels har vi blivit kommunalt bolag, dels har vi organiserat om internt. Turistbyråverksamheten har samlats i ett eget verksamhetsområde, besöksservice som fått en daglig arbetsledare. Det innebär att jag kan ägna mig mer åt strategiska frågor.
Örebro kommun har tagit över ägandet över Örebrokompaniet – varför?
Kommunen delade tidigare på ägandet med näringslivet. Men då hela vårt anslag kom från kommunen, blev det logiskt att de tog över ägandet helt. Det innebär inte att näringslivet inte får inflytande, vi har fortfarande flera näringslivsrepresentanter i styrelsen och de får inflytande genom tre advisory boards. Dessutom samverkar vi förstås i olika projekt, där näringslivet även lägger in medel.
Du är även Ordförande i Visitas destinationsråd. Vad gör ett destinationsråd och hur arbetar ni där?
Vårt uppdrag är att bidra med kompetens till Visita i deras huvudmannaskap för Sveriges turistbyråer. Vi jobbar mycket med framtidens turistbyrå och hur den ska se ut. Ett konkret resultat är att vi nu i sommar lanserar InfoPoints, en enklare form av turistinformation som är ett samarbete mellan auktoriserade turistbyråer och besöksmål. Allt med syfte att turistinformationen ska finnas där besökarna finns.
- Text: Maria Lindqvist
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-