-
Möt en turismstrateg
Vad heter du?
Björn Fransson
Vad arbetar du med?
Jag arbetar som Turismstrateg på Örebrokompaniet.
Vad gör en Turismstrateg?
Mitt huvudsakliga område är att arbeta med utveckling av besöksnäringen och jobba fram nya reseanledningar. Här jobbar jag förstås inte ensam, utan tillsammans med många andra. Jag ansvarar dessutom för marknadsföringen av Örebro som privatturistdestination och arbetar med statistik för besöksnäringen.
Vad arbetar du med just nu?
Det är många olika saker. Jag har just avslutat en förstudie om vårt friluftsmuseum Wadköping. Dessutom jobbar vi med en kampanj i Norge tillsammans med vår stora resort Gustavsvik och Visit Sweden. Jag är också inblandad i Örebros 750-årsjubileum, där vi har en stor jubileumsvecka i sommar.
Vad är Örebrokompaniet?
Örebrokompaniet är örebroarnas eget marknadsföringsbolag och arbetar på uppdrag av kommunen och näringslivet. Bolaget har som uppdrag att leda och samordna marknadsföringen av platsvarumärket Örebro. Vårt mål är att fler ska flytta till, turista i, etablera företag och mötas i Örebro.
Ni har precis genomfört en omorganisation. Varför och hur ser den ut nu?
Dels har vi blivit kommunalt bolag, dels har vi organiserat om internt. Turistbyråverksamheten har samlats i ett eget verksamhetsområde, besöksservice som fått en daglig arbetsledare. Det innebär att jag kan ägna mig mer åt strategiska frågor.
Örebro kommun har tagit över ägandet över Örebrokompaniet – varför?
Kommunen delade tidigare på ägandet med näringslivet. Men då hela vårt anslag kom från kommunen, blev det logiskt att de tog över ägandet helt. Det innebär inte att näringslivet inte får inflytande, vi har fortfarande flera näringslivsrepresentanter i styrelsen och de får inflytande genom tre advisory boards. Dessutom samverkar vi förstås i olika projekt, där näringslivet även lägger in medel.
Du är även Ordförande i Visitas destinationsråd. Vad gör ett destinationsråd och hur arbetar ni där?
Vårt uppdrag är att bidra med kompetens till Visita i deras huvudmannaskap för Sveriges turistbyråer. Vi jobbar mycket med framtidens turistbyrå och hur den ska se ut. Ett konkret resultat är att vi nu i sommar lanserar InfoPoints, en enklare form av turistinformation som är ett samarbete mellan auktoriserade turistbyråer och besöksmål. Allt med syfte att turistinformationen ska finnas där besökarna finns.
- Text: Maria Lindqvist
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-