-
Näringsministern lär sig mer om fjällturismen
Näringsminister Mikael Dambergs rundresa i Sverige med syfte att lära sig mer om besöksnäringen fortsätter. Häromdagen besökte han Idre, i norra Dalarna.
Besöksnäringen i Dalarna har länge varit stark men idag ser man att den utvecklas och växer mest i de norra delarna där Idre och Sälen ligger.
Damberg besökte Idre Himmelfjäll där han fick ta del av de planer som finns för området. På området skall det byggas en stor skidanläggning och många boenden/service.
”-Det är otroligt spännande att få se hur en miljardinvestering växer upp och att de fått med sig investerare som gått med i satsningen. Sedan är det glädjande att höra att statens satsning genom tillväxtverket som beviljade 25 miljoner kronor bidrog till att förverkliga projektet”, säger Mikael Damberg.
Ministern fick också information om samebyn.
”-Det är spännande och jag ser det som unikt med kopplingen till samebyn. Att i den nya anläggningen också bygga på det historiska och kulturellt viktiga kopplingen till samekulturen ger ett utökat underlag för internationella besökare”, säger Damberg.
Besöket blev av efter en lång tids uppvaktande av myndigheter.
Näringsministern tycks bli alltmer positiv gentemot besöksnäringen och ser möjligheterna med bland annat fler arbetstillfällen. Så här uttalar han sig om besöksnäringen:
”-Den ligger på mitt bord och är en ny basnäring. Problemet är att många inte förstår värdet av den ännu, men det är en näring som skapar tusentals arbetstillfällen och den tjänsteexport som den medför är värdefull för landet”.
På plats var även representanter från utbildningsväsendet, i det här fallet var det Mikael Rocking från Älvdalens utbildningscentrum som poängterade behovet av att bevilja de yrkeshögskoleutbildningar som krävs för att kunna utbilda den personal som turistnäringen behöver.
Ministern höll med och sade att man måste titta på utbildningslösningar.
Idre Himmelfjäll var mycket nöjda med besöket:
”- Det här är en stor dag för oss. Projektet är på gång och vi fick visa näringsministern betydelsen av det stöd de lämnat till oss”, säger Staffan Derning, VD Idre Himmelfjäll.
På bilden ovan: Näringsminister Mikael Damberg och Emelie Schröder näringsdepartementet besökte Idre Himmelfjäll. På bilden tillsammans med Torbjörn Wallin och Benny Jonsson, ordförande Idre nya sameby.
Foto: Nisse Schmidt
Källa: Idre Himmelfjäll AB, Dt.se
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Nisse Schmidt
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-