-
Så här går det för den nationella strategin 2020
Svensk Turism har gjort en avstämning av hur långt man har nått när det gäller den nationella strategin 2020.
Alla med på tåget
Avstämningen visar att man har lyckats med att få både företagen, de offentliga aktörerna och beslutsfattarna att arbeta mot målen för att skapa arbetstillfällen och tillväxt.Ligger efter när det gäller omsättning och exportvärde
I strategin står det att branschen skall fördubbla både omsättning och exportvärde. Exportvärdet har ökat med 30% vilket betyder att man har 70% kvar till målet. En ökning av tempot måste ske nu.
Ger arbetstillfällen
Antal arbetstillfällen inom besöksnäringen har ökat med 11% – att jämföra med ökning för Sverige på 4%. Många av de nya jobben har gått till ungdomar och utlandsfödda.
Detta behöver företagen
- ökad tillgång till statistik
- ökad spridning av nya finansieringsmodeller
- ökad näringslivsinvolvering i utbildningsinnehåll
- ökad professionalisering av näringen
- ökad kunskap om tjänstesektorn för rätt bedömning hos stödstrukturerna
Detta behövs nationellt
- en sammanhållen besöksnäringspolitik
- ökade grundanslag till VisitSweden
- incitament för företagen att anställa
- genomlysning av besöksnäringens infrastruktur- och transportbehov
- digital tillgänglighet i hela landet
Detta behöver regionerna och kommunerna
- en målmedveten satsning på evenemang och möten
- optimering av offentliga medel
- besöksnäringsperspektiv i översikts- och utvecklingsplaner
- fortsatt arbete för regelförenkling
- ökad näringslivsinvolveringe i utbildningsinnehåll
Detta behöver myndigheter och verk
- ökad tillgång till relevant och jämförbar statistik
- hjälp att navigera bland tillgängliga medel och stödstrukturer
- optimering av offentliga medel
- ökat antal utbildningsplatser och ökad attraktionskraft
- nyttjande av potentialen i närliggande internationella flygplatser
Detta har hänt sedan lanseringen av strategin 2010
- bildandet av Svensk Destinationsutveckling AB.
Syftet var att skapa fler exportmogna destinationer och bidra till ett strategiskt och strukturerat arbete med destinationsutveckling hos kommunerna. Bolaget drivs idag i egen regi. - det har skapats ett ökat fokus på besöksnäringsfrågor på regional, lokal och branschspecifik nivå.
- regeringen gav Tillväxtverket i uppdrag att stärka och utveckla hållbara turistdestinationer för att kunna locka fler utländska besökare.
- strategi för internationella idrottsevenemang är framtagen av Riksidrottsförbundet och besöksnäringen.
- ökad dialog med kulturella och kreativa näringar.
- strategi för mötesindustrin är påbörjad.
- ökat fokus på shoppingturism.
Källa: Svensk Turism
- Text: Maria Lindqvist
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-