-
Så här går det för den nationella strategin 2020
Svensk Turism har gjort en avstämning av hur långt man har nått när det gäller den nationella strategin 2020.
Alla med på tåget
Avstämningen visar att man har lyckats med att få både företagen, de offentliga aktörerna och beslutsfattarna att arbeta mot målen för att skapa arbetstillfällen och tillväxt.Ligger efter när det gäller omsättning och exportvärde
I strategin står det att branschen skall fördubbla både omsättning och exportvärde. Exportvärdet har ökat med 30% vilket betyder att man har 70% kvar till målet. En ökning av tempot måste ske nu.
Ger arbetstillfällen
Antal arbetstillfällen inom besöksnäringen har ökat med 11% – att jämföra med ökning för Sverige på 4%. Många av de nya jobben har gått till ungdomar och utlandsfödda.
Detta behöver företagen
- ökad tillgång till statistik
- ökad spridning av nya finansieringsmodeller
- ökad näringslivsinvolvering i utbildningsinnehåll
- ökad professionalisering av näringen
- ökad kunskap om tjänstesektorn för rätt bedömning hos stödstrukturerna
Detta behövs nationellt
- en sammanhållen besöksnäringspolitik
- ökade grundanslag till VisitSweden
- incitament för företagen att anställa
- genomlysning av besöksnäringens infrastruktur- och transportbehov
- digital tillgänglighet i hela landet
Detta behöver regionerna och kommunerna
- en målmedveten satsning på evenemang och möten
- optimering av offentliga medel
- besöksnäringsperspektiv i översikts- och utvecklingsplaner
- fortsatt arbete för regelförenkling
- ökad näringslivsinvolveringe i utbildningsinnehåll
Detta behöver myndigheter och verk
- ökad tillgång till relevant och jämförbar statistik
- hjälp att navigera bland tillgängliga medel och stödstrukturer
- optimering av offentliga medel
- ökat antal utbildningsplatser och ökad attraktionskraft
- nyttjande av potentialen i närliggande internationella flygplatser
Detta har hänt sedan lanseringen av strategin 2010
- bildandet av Svensk Destinationsutveckling AB.
Syftet var att skapa fler exportmogna destinationer och bidra till ett strategiskt och strukturerat arbete med destinationsutveckling hos kommunerna. Bolaget drivs idag i egen regi. - det har skapats ett ökat fokus på besöksnäringsfrågor på regional, lokal och branschspecifik nivå.
- regeringen gav Tillväxtverket i uppdrag att stärka och utveckla hållbara turistdestinationer för att kunna locka fler utländska besökare.
- strategi för internationella idrottsevenemang är framtagen av Riksidrottsförbundet och besöksnäringen.
- ökad dialog med kulturella och kreativa näringar.
- strategi för mötesindustrin är påbörjad.
- ökat fokus på shoppingturism.
Källa: Svensk Turism
- Text: Maria Lindqvist
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-