-
Nöjesparken Gröna Lund har haft en tung sommar
Den tragiska olyckan i berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund fick stor påverkan på nöjesparkens högsäsong. Även det ostadiga vädret samt hushållens alltmer ansträngda ekonomi tros ligga bakom att parkens besökssiffror minskat med drygt 30 % jämfört med föregående år.
Mot slutet av sommaren ökade besökssiffrorna igen och premiärdagen för Halloween den 13 oktober är redan slutsåld.
En tragisk och regnig sommar för nöjesparken
Den tragiska olyckan i Jetline, det osäkra ekonomiska läget för hushållen samt det ostadiga vädret satte sina spår på Gröna Lunds sommarsäsong 2023. Antalet öppetdagar i parken landande på 116, att jämföra med förra årets 123. Sammantaget påverkade allt besökssiffrorna som landade på totalt 719 671 gäster. Det är en minskning med drygt 30 % jämfört med 2022 (1 059 577 besökare).
Besökssiffrorna vände uppåt mot slutet av sommaren. Men det tapp som skedde i juli och augusti gick inte att hämta tillbaka.
”Sommaren 2023 blev tung för Gröna Lund. Den tragiska olyckan i Jetline påverkade vår verksamhet på många sätt, inte bara genom besökssiffrorna. Det här är något vi alltid kommer att bära med oss. Gästerna återvände mot slutet av sommaren och det verkar finnas ett stort intresset för vårt Halloweenfirande vilket värmer i hjärtat.” Säger Jan Eriksson, VD på Gröna Lund.
Halloween och Julbord att se fram emot
Fredagen den 13 oktober inleds Halloween på Gröna Lund, en säsong som blivit mer och mer populär genom åren, där premiärdatumet redan är slutsålt. Halloween på Gröna Lund består av 16 dagar fyllda med rysmys och snälla karaktärer för de yngre och onda väsen och skräckhus för de äldre.
Mellan 22 november-24 december öppnar sedan Tyrols Julbord för 40:e året i rad. Ett av Sveriges bästa och mest populära julbord där det dukas upp hundratals delikatesser från den norrländska vildmarken.
Läs mer om Gröna Lund på Turismnytt här.
- Text: Gröna Lund
- Foto: Gröna Lund
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-