-
Nöjesparken Gröna Lund har haft en tung sommar
Den tragiska olyckan i berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund fick stor påverkan på nöjesparkens högsäsong. Även det ostadiga vädret samt hushållens alltmer ansträngda ekonomi tros ligga bakom att parkens besökssiffror minskat med drygt 30 % jämfört med föregående år.
Mot slutet av sommaren ökade besökssiffrorna igen och premiärdagen för Halloween den 13 oktober är redan slutsåld.
En tragisk och regnig sommar för nöjesparken
Den tragiska olyckan i Jetline, det osäkra ekonomiska läget för hushållen samt det ostadiga vädret satte sina spår på Gröna Lunds sommarsäsong 2023. Antalet öppetdagar i parken landande på 116, att jämföra med förra årets 123. Sammantaget påverkade allt besökssiffrorna som landade på totalt 719 671 gäster. Det är en minskning med drygt 30 % jämfört med 2022 (1 059 577 besökare).
Besökssiffrorna vände uppåt mot slutet av sommaren. Men det tapp som skedde i juli och augusti gick inte att hämta tillbaka.
”Sommaren 2023 blev tung för Gröna Lund. Den tragiska olyckan i Jetline påverkade vår verksamhet på många sätt, inte bara genom besökssiffrorna. Det här är något vi alltid kommer att bära med oss. Gästerna återvände mot slutet av sommaren och det verkar finnas ett stort intresset för vårt Halloweenfirande vilket värmer i hjärtat.” Säger Jan Eriksson, VD på Gröna Lund.
Halloween och Julbord att se fram emot
Fredagen den 13 oktober inleds Halloween på Gröna Lund, en säsong som blivit mer och mer populär genom åren, där premiärdatumet redan är slutsålt. Halloween på Gröna Lund består av 16 dagar fyllda med rysmys och snälla karaktärer för de yngre och onda väsen och skräckhus för de äldre.
Mellan 22 november-24 december öppnar sedan Tyrols Julbord för 40:e året i rad. Ett av Sveriges bästa och mest populära julbord där det dukas upp hundratals delikatesser från den norrländska vildmarken.
Läs mer om Gröna Lund på Turismnytt här.
- Text: Gröna Lund
- Foto: Gröna Lund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-