-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranschen. Bolagets DNA med ständig tillväxt och med ett starkt bultande hjärta för samhället består. Men omfattningen av vad man erbjuder gästerna kommer att breddas rejält.
Vill ha ett namn som representerar hela portföljen
I mer än 25 år har Nordic Choice Hotels varit en hotellaktör med ambitionen att utmana en traditionell marknad och bidra med nya upplevelser för gästerna. Nu har de bytt namn och lanserat det nya bolaget Strawberry. Med kraftfulla tag och stora planer intar de reselivsbranschen i Norden.
”Vi är inte längre ett rent hotellbolag. Idag driver vi 120 restauranger, 20 spa, gym, mötesplatser och arenor. Vi erbjuder upplevelser över hela Norden och vi vill därför ha ett varumärke och ett namn som representerar hela portföljen. Målet är fortfarande att vara bäst när det gäller hotell- och gästupplevelser, men med ett nytt namn kommer vi att utöka det universum som erbjuds gästerna och lojalitetsklubbens 2,4 miljoner medlemmar.” Säger Strawberrys grundare och ägare, Petter Stordalen.
Strawberry är ingen färdig produkt utan kommer att växa
Namnbytet markerar bolagets ambition om att vara överlägset bäst i reselivsbranschen i Norden – genom fler externa partners, hotell, restauranger och mycket mer. Navet i nya Strawberry är lojalitetsklubben. Medlemmar får inte bara tillgång till Strawberrys egna hotell och produkter, utan även samarbetspartners utbud av tjänster och produkter.
”Hjärtat i Strawberry är fortfarande hotellen, men med samarbetspartners kommer vi att kunna erbjuda ett mer breddat utbud än idag. Till exempel får medlemmar i Strawberry använda bonuspoäng på Preferred Hotels när de vill bo något av deras 650 unika hotell i världen. Och genom konsertarrangören Live Nation kommer de att få exklusiv tillgång till konserter och evenemang över hela Norden. Och det här är bara början. Den lansering vi gör idag är första steget. Det är ingen färdig produkt utan kommer att utvecklas och växa. För en sak är säker och det är att Strawberry aldrig blir färdigbyggt.” Säger Stordalen.
Bolaget ingår ett partnerskap med Nobels Fredscenter
Att aktivt bidra till lösningar på samhällets stora utmaningar kommer fortsatt vara en viktig del av Strawberrys verksamhet. En nyhet är därför att Strawberry ingår ett partnerskap med Nobels Fredscenter.
”Vi har en lång historia av att stödja ändamål och organisationer som kämpar för de värderingar vi står för, oavsett om det är UNICEF, Pride eller rättshjälp för flyktingar. När vi nu byter namn är det viktigt för oss att signalera att våra värderingar är minst lika starka som tidigare. Nobels Fredssenter är en viktig institution som främjar dialog och fred. Som deras partner vill vi stödja deras arbete eftersom vi vet att dialog främjar förståelse, respekt och tolerans.” Säger Strawberrys koncernchef, Torgeir Silseth.
Namnbytet till Strawberry påverkar inte hotellens eller hotellkedjornas namn.
Läs mer om Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) på Turismnytt här.
- Text: Strawberry
- Foto: Strawberry
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-