-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranschen. Bolagets DNA med ständig tillväxt och med ett starkt bultande hjärta för samhället består. Men omfattningen av vad man erbjuder gästerna kommer att breddas rejält.
Vill ha ett namn som representerar hela portföljen
I mer än 25 år har Nordic Choice Hotels varit en hotellaktör med ambitionen att utmana en traditionell marknad och bidra med nya upplevelser för gästerna. Nu har de bytt namn och lanserat det nya bolaget Strawberry. Med kraftfulla tag och stora planer intar de reselivsbranschen i Norden.
”Vi är inte längre ett rent hotellbolag. Idag driver vi 120 restauranger, 20 spa, gym, mötesplatser och arenor. Vi erbjuder upplevelser över hela Norden och vi vill därför ha ett varumärke och ett namn som representerar hela portföljen. Målet är fortfarande att vara bäst när det gäller hotell- och gästupplevelser, men med ett nytt namn kommer vi att utöka det universum som erbjuds gästerna och lojalitetsklubbens 2,4 miljoner medlemmar.” Säger Strawberrys grundare och ägare, Petter Stordalen.
Strawberry är ingen färdig produkt utan kommer att växa
Namnbytet markerar bolagets ambition om att vara överlägset bäst i reselivsbranschen i Norden – genom fler externa partners, hotell, restauranger och mycket mer. Navet i nya Strawberry är lojalitetsklubben. Medlemmar får inte bara tillgång till Strawberrys egna hotell och produkter, utan även samarbetspartners utbud av tjänster och produkter.
”Hjärtat i Strawberry är fortfarande hotellen, men med samarbetspartners kommer vi att kunna erbjuda ett mer breddat utbud än idag. Till exempel får medlemmar i Strawberry använda bonuspoäng på Preferred Hotels när de vill bo något av deras 650 unika hotell i världen. Och genom konsertarrangören Live Nation kommer de att få exklusiv tillgång till konserter och evenemang över hela Norden. Och det här är bara början. Den lansering vi gör idag är första steget. Det är ingen färdig produkt utan kommer att utvecklas och växa. För en sak är säker och det är att Strawberry aldrig blir färdigbyggt.” Säger Stordalen.
Bolaget ingår ett partnerskap med Nobels Fredscenter
Att aktivt bidra till lösningar på samhällets stora utmaningar kommer fortsatt vara en viktig del av Strawberrys verksamhet. En nyhet är därför att Strawberry ingår ett partnerskap med Nobels Fredscenter.
”Vi har en lång historia av att stödja ändamål och organisationer som kämpar för de värderingar vi står för, oavsett om det är UNICEF, Pride eller rättshjälp för flyktingar. När vi nu byter namn är det viktigt för oss att signalera att våra värderingar är minst lika starka som tidigare. Nobels Fredssenter är en viktig institution som främjar dialog och fred. Som deras partner vill vi stödja deras arbete eftersom vi vet att dialog främjar förståelse, respekt och tolerans.” Säger Strawberrys koncernchef, Torgeir Silseth.
Namnbytet till Strawberry påverkar inte hotellens eller hotellkedjornas namn.
Läs mer om Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) på Turismnytt här.
- Text: Strawberry
- Foto: Strawberry
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-