-
Nordic Choice Hotels byter namn till Strawberry
Under de senaste 25 åren har Nordic Choice Hotels etablerat sig som en av de största aktörerna i resebranschen i Norden. Nu byter den stora hotellkoncernen namn till Strawberry.
Vill skapa ett ekosystem av egna varumärken
Under de kommande 10 åren ska koncernen dubbla antalet hotell samt utvidga fördelarna och tjänsterna som ingår i lojalitetsprogrammet. Ambitionen är att skapa ett ekosystem av egna varumärken och externa partners som erbjuder upplevelser i Norden.
“Tillsammans med fantastiska kollegor har vi byggt en av Nordens största hotellkoncerner med hotellupplevelser från lågpris till lyxsegment. Målet är att vara den mest spännande reselivsaktören i hela Norden, och då måste vi vidareutveckla företaget genom att bredda produkterna och tjänsterna som ingår i vår lojalitetsklubb och hotellkoncern. För att markera bytet ska företaget byta namn till Strawberry och vi glädjer oss att starta den här resan.” Säger Petter Stordalen, ägare av Strawberry och grundare av Nordic Choice Hotels.
Strawberry markerar ett nytt och spännande område
Nordic Choice Hotels grundades under 1990-talet och företaget har sedan dess haft en starkt tillväxt. Under åren 1997 till 2000 växte företaget med ett nytt hotell varannan vecka och 50 nya anställda var tionde dag.
Idag är Nordic Choice Hotels den största hotellkoncernen i Norge och Sverige. I Norden har företaget totalt 214 hotell i fem länder, inklusive Baltikum, 3 000 lägenheter inom affärsområdet Strawberry Living och 15 000 anställda.
“Tillväxt ligger i vårt DNA, och för att vi ska fortsätta den fantastiska tillväxten vi har haft de senaste 25 åren krävs förändring. Det räcker inte att bara anpassa sig. Vi ska vara förarsätet. Vi ska vara bäst i klassen på hotellupplevelsen. Och vi ska utmana vår roll som reselivsaktör med målet att bli mer relevanta för fler personer, oftare. Därför markerar Strawberry ett nytt och spännande område för oss.” Säger Petter Stordalen.
Tar företaget in i en ny tid som ska möta framtidens reseliv
Namnbytet blev annonserat av Stordalen själv under hans tal på Vinterkonferensen på Friends Arena under söndagen. Arrangemanget som samlar 2500 anställda och samarbetspartners är en årlig tradition som vanligtvis genomförs i mitten av januari men som på grund av pandemin blev flyttat till juni i år.
Där blev det känt att företaget kommer att byta namn under 2023 och att koncernen ska fortsätta med sin multi branding strategi som betyder att koncernen ska fortsätta att erbjuda olika hotellkedjor anpassat till olika målgrupper.
“Vi har byggt vår framgång på att ha branschens bästa medarbetare. Grunden och tryggheten i det vi nu ska göra bygger på en stolt historia med stor genomförandekraft. Nu tar vi företaget in i en ny tid som ska möta framtidens reseliv och då måste vi tillsammans skapa en ännu mer attraktiv lojalitetsklubb med produkter och erbjudanden anpassat till framtidens gäst. Samtidigt ska vi bygga vidare på kärnan i allt Nordic Choice står för – nämligen hållbarhet, mångfald och inkludering samt att ge människor en chans och kämpa mot utanförskap.” Säger Torgeir Silseth, VD för Nordic Choice Hotels.
- Text: Nordic Choice Hotels/Strawberry
- Foto: Erik Krafft
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-