-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Upplev mörkrets magi och berättelser i Norrköping. Under höstlovet den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping igen! Ta del av roliga aktiviteter och erbjudanden av olika slag med en Halloween-twist i city.
Hela city laddar för att ta Spökköping till nästa nivå
Paraplykonceptet Spökköping är en temavecka som startar tisdag den 28 oktober med “Kapitlet börjar” och avslutas med “rysmysig söndag” den 2 november.
Varje dag har olika roliga och lite läskiga aktiviteter – där ett stort antal aktörer i Norrköping är med och fyller programmet. Här hittar du också fina erbjudanden. Spökköpings programpunkter är alla kryddade med en Halloweentwist. Allt detta för att ge norrköpingsbor och besökare en oförglömlig Halloween-upplevelse!
I år arrangeras Spökköping av NKPG City med evenemangsbidrag från Upplev Norrköping. Producent är Norrköpingsföretaget FKP Scorpio Entertainment.
”Spökköping lockade enormt många besökare förra året, och i år laddar hela city för att ta det till nästa nivå! Stämningen, butikerna, restaurangerna – alla är redo att skapa en magisk vecka när Norrköping återigen byter skepnad till Spökköping.” Säger David Nilsson, VD för NKPG City.
Evenemanget har något för alla
Under veckan kan besökare och invånare uppleva Halloween-häxans Barnfestival på Kulturkvarteret Hallarna, Spökvandring på Löfstad Slott, dramatiserad spökvandring på Norrköpings stadsmuseum, mysteriet med Den övergivna biografen på Cnema, skuggspel i Linden, spökig höstkonsert med Norrköpings symfoniorkester, spökjakt på Ingelsta Shopping och eldshow på stadsmuséets innergård.
Lite utanför Norrköping finns Kolmårdens förtrollande Halloween-värld med skrämmande väsen och halsbrytande åkturer.
”För Stadsmuseet handlar Spökköping om att vara en del av stadens puls. Stadsmuseet är barnens museum mitt i Industrilandskapet. Här blandas gycklare och eldshower med spökvisningar, pyssel och workshops. På Stadsmuseet är Norrköpings historia både lekfull, levande och läskig.” Säger Viktoria Ahlin, dramapedagog på Norrköpings stadsmuseum.
Spöklika Smakäventyret och Halloweenkarneval
Spökköping pikar lördag den 1 november när både det Spöklika Smakäventyret är tillbaka och Norrköpings Halloweenkarneval har premiär.
Under Det Spöklika Smakäventyret får deltagarna ge sig ut i höstruskets mystik på ett kulinariskt Halloweenäventyr till fem restauranger. Var och en med sitt eget sofistikerade tema.
Norrköpings Halloweenkarneval välkomnar dig till city den 1 november. Kliv in i kaoset när efterlivets mest eftertraktade rocksensation, The Rotting Unicorns, släpar sina instrument upp på scenen. Det blir sång, dans och demonisk eld i en häftig show.
”Spökköping är mer än bara ett evenemang, det är en total förvandling av staden. Tillsammans med lokala aktörer förvandlar vi Norrköping till ett storslaget Halloweenäventyr. Med över 50 unika aktiviteter vill vi skapa en rysmysig upplevelse för hela familjen.” Säger Mattias Zingmark, producent på Happy Events.
Här kan ni läsa mer om Norrköping på Turismnytt.
- Text: Visit Norrköping
- Foto: Visit Norrköping
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-