-
Norrtåg har haft premiär på Haparandabanan
För snart trettio år sedan försvann den regionala persontågtrafiken mellan Boden och Haparanda. Men under skärtorsdagen gjorde Norrtåg entré på Haparandabanan.
“Nu knyter vi ihop hela norra regionen – från Sundsvall till Kalix och Haparanda.” Säger Christer Berglund, Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken.
Uppehållet blir i Kalix
Till att börja med handlar det om två dubbelturer per dag mellan Luleå och Haparanda via Boden, och en dubbeltur mellan Umeå och Haparanda via Boden. Lördagar och söndagar har andra avgångstider. Region Norrbotten vill gärna se att de tre dubbelturerna utökas till fem dubbelturer inom ett par år.
Enda uppehållet mellan Haparanda och Boden blir i Kalix, där en helt ny station byggts. I Haparanda har det vackra, gamla stationshuset rustats.
“Det känns bra att skapa fler möjligheter till hållbart resande genom att koppla samman städer och orter i Norrtågland. Det blir också enklare för de som bor i Haparanda och Kalix att ta sig till Stockholm, eftersom tidtabellen är anpassad till fortsatt resa med Nattåget Norrland.” Säger Christer Berglund.
Haparandabanan skapar förutsättningar
Engagemanget från kommunerna och besöksnäringen i Kalix och Haparanda är stort. Haparandabanan skapar förutsättningar för såväl skol- eller arbetspendlare som för affärsresenärer. Och inte minst för tågresande fritidsresenärer och turister som nu får enklare tillgång till Tornedalen.
Göran Wigren, Haparanda kommuns chef för samhällsbyggnadsförvaltningen, är en av många som ser tågtrafiken som ett första led att binda Finland och Sverige närmare:
“Nu kan man tåga från Haparanda hela vägen till Ystad igen. Nästa självklara steg är att Finland och Sverige återupprättar tågförbindelsen mellan länderna, och låter de båda nationernas tåg åter mötas på Haparanda järnvägsstation. De svenska och finska spåren ligger intill varandra, och ett framtida tågbyte är en smidig promenad genom stationshuset.”
Kvarstår lite inkörningsproblem
Trafikverket är på väg att byta ut signalsystemet längs Sveriges järnvägar. Först ut var Botniabanan, som Norrtåg trafikerar sedan tio år tillbaka. Det nya signalsystemet finns även på Haparandabanan, men där kvarstår en del inkörningsproblem för Trafikverket.
Det kan medföra vissa förseningar, i värsta fall ersättningstrafik, under den närmsta tiden. Trafikverket och leverantörerna av systemet arbetar intensivt med att säkerställa att trafiken kan gå som planerat.
“Förhoppningsvis är de snart klara. Trafiken fungerar väldigt bra på Botniabanan och vi är övertygade om att det kommer att fungera minst lika bra på Haparandabanan. Vi vet att många vill åka med oss och vi hoppas att de har tålamod med att det kan bli vissa mindre förseningar en period.” Avslutar Christer Berglund.
- Text: VY tåg AB
- Foto: VY tåg AB
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra
-
Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna
Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
-
Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Höga Kusten
Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik där Tomas Ledins Bygdespel för en tredje och avslutande sommarsäsong
-
Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024
Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konvertering av färjor till batteridrift fortsätter Öresundslinjen ambitionen att skapa en grön korridor mellan Sverige och Danmark.
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med aktiviteter för hela familjen
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Hå...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
-
Gästbloggare
-