-
Nu kraftsamlar destinationen Stockholm kring evenemang
2022 blir ett evenemangsår i huvudstaden. Med hjälp av en ny kommunikationssatsning och Visit Stockholms populära evenemangskalender ska upplevelser lyftas.
“Satsningen ska visa upp Stockholms unika stadspuls.” Säger Caroline Strand, VD för Visit Stockholm.
Uppmanar arrangörer att använda kalendern
Under Juni lanserade destinationsbolaget den nya kommunikationssatsningen Stockholm Line-Up. Med stärkt fokus på evenemang och upplevelser, hela 178 423 stycken, ska besökare lockas till huvudstaden.
Förutom en digital och fysisk kampanj är den populära evenemangskalendern en viktig del i arbetet framåt. Kalendern är kostnadsfri att synas i, och underhålls av Visit Stockholms redaktion. Här samlas allt kul som händer i Stockholmsområdet – konserter, festivaler, marknadsdagar, guidade turer, utställningar, loppisar, klubbar, sportevenemang med mera – både på engelska och svenska.
Visit Stockholm uppmanar alla arrangörer i huvudstaden att fortsätta använda kalendern för att tipsa in sina evenemang. https://www.visitstockholm.se/event/tipsa-om-evenemang/
Ett viktigt arbetsredskap för destinationsbolaget
Evenemangskalendern är en av destinationsbolagets populäraste webbsidor. Sammantaget har de svenska och engelska versionerna haft över 400 000 unika besökare i år. Den är också ett viktigt arbetsredskap för Visit Stockholm som plockar innehåll ur den för att skapa guider för webb, informera journalister och travel trade.
Den används dagligen av företagets turistinformatörer för att tipsa både besökare och turistbyrånätverk runt om i Sverige.
”Vi gör detta tillsammans med besöksnäringen och kulturlivet där vi bjuder in till ett vibrerande Stockholm som aldrig varit så fullt av evenemang och upplevelser som nu. Satsningen ska locka besökare och stärka Stockholmarnas stolthet över allt spännande som händer i vår stad.” Säger Caroline Strand.
Förutom möjligheten att synas i kalendern har destinationsbolaget även tagit fram Stockholm Line-Up affischer och en verktygslåda med digitala stickers, komplement till SoMe-inlägg och tips till aktörer som vill vara en del av satsningen.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-