-
Nu kraftsamlar destinationen Stockholm kring evenemang
2022 blir ett evenemangsår i huvudstaden. Med hjälp av en ny kommunikationssatsning och Visit Stockholms populära evenemangskalender ska upplevelser lyftas.
“Satsningen ska visa upp Stockholms unika stadspuls.” Säger Caroline Strand, VD för Visit Stockholm.
Uppmanar arrangörer att använda kalendern
Under Juni lanserade destinationsbolaget den nya kommunikationssatsningen Stockholm Line-Up. Med stärkt fokus på evenemang och upplevelser, hela 178 423 stycken, ska besökare lockas till huvudstaden.
Förutom en digital och fysisk kampanj är den populära evenemangskalendern en viktig del i arbetet framåt. Kalendern är kostnadsfri att synas i, och underhålls av Visit Stockholms redaktion. Här samlas allt kul som händer i Stockholmsområdet – konserter, festivaler, marknadsdagar, guidade turer, utställningar, loppisar, klubbar, sportevenemang med mera – både på engelska och svenska.
Visit Stockholm uppmanar alla arrangörer i huvudstaden att fortsätta använda kalendern för att tipsa in sina evenemang. https://www.visitstockholm.se/event/tipsa-om-evenemang/
Ett viktigt arbetsredskap för destinationsbolaget
Evenemangskalendern är en av destinationsbolagets populäraste webbsidor. Sammantaget har de svenska och engelska versionerna haft över 400 000 unika besökare i år. Den är också ett viktigt arbetsredskap för Visit Stockholm som plockar innehåll ur den för att skapa guider för webb, informera journalister och travel trade.
Den används dagligen av företagets turistinformatörer för att tipsa både besökare och turistbyrånätverk runt om i Sverige.
”Vi gör detta tillsammans med besöksnäringen och kulturlivet där vi bjuder in till ett vibrerande Stockholm som aldrig varit så fullt av evenemang och upplevelser som nu. Satsningen ska locka besökare och stärka Stockholmarnas stolthet över allt spännande som händer i vår stad.” Säger Caroline Strand.
Förutom möjligheten att synas i kalendern har destinationsbolaget även tagit fram Stockholm Line-Up affischer och en verktygslåda med digitala stickers, komplement till SoMe-inlägg och tips till aktörer som vill vara en del av satsningen.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-