-
Nu lanseras den nya rekordstora campingkedjan First Camp
Nu lanseras nya First Camp, med 2,5 miljoner gästnätter i ryggen, och ett helhetserbjudande som campingbranschen aldrig tidigare skådat. Den rekordstora kedjan vill göra det enklare för campare att upptäcka mer av Sverige.
”Med nya företaget lanserar vi en campingkedja som vänder upp och ner på hela besöksnäringen! Vi har både visionerna och musklerna som krävs för att förvalta ett växande intresse för camping. För även om hemester var nyord redan 2009, är det först nu som det verkligen exploderat! Att semestra klimatsmart, naturnära och flexibelt är melodin för sommaren 2020.” Säger VD:n för First Camp, Johan Söör.
Bådas identiteter i ett koncept
Tidigare i år aviserades att de två största campingkedjorna i Norden, Nordic Camping och First Camp, går samman. Under namnet First Camp kommer en mängd nyheter att presenteras inför sommarsäsongen 2020. Men Nordic Campings gamla gäster kommer att känna igen sig. Campingföretagen har fokuserat på att skapa ett koncept som rimmar med bådas identiteter.
I ryggen har man en succésommar. Antalet gästnätter ökade med 6-7%, vilket är två-tre gånger så mycket som campingbranschens genomsnittliga tillväxt.
Blir unik för branschen
Målsättningar finns det gott om för den nya kedjan. Till exempel är målet att de 40 destinationerna ska bli 60 de kommande åren, vilket även inkluderar fler campingar utanför Sverige. Högt uppsatta mål, men timingen kunde inte vara bättre för en aktör som vill tillgängliggöra den klimatsmarta semesterformen.
”Vi vill göra det enklare för campare och gäster att upptäcka mer av Sverige! Med 40 destinationer på samma hemsida, i samma app och i samma bokningssystem blir vi unika för branschen. Besöksnäringen har i hög grad professionaliserats senaste åren, och nu är det dags för oss att göra även campingupplevelsen helgjuten. Från en smidig bokning, till en fantastisk upplevelse på plats.” Säger Johan Söör.
- Text: First Camp
- Foto: First Camp
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
-
Gästbloggare
-