-
Nu lanseras den nya rekordstora campingkedjan First Camp
Nu lanseras nya First Camp, med 2,5 miljoner gästnätter i ryggen, och ett helhetserbjudande som campingbranschen aldrig tidigare skådat. Den rekordstora kedjan vill göra det enklare för campare att upptäcka mer av Sverige.
”Med nya företaget lanserar vi en campingkedja som vänder upp och ner på hela besöksnäringen! Vi har både visionerna och musklerna som krävs för att förvalta ett växande intresse för camping. För även om hemester var nyord redan 2009, är det först nu som det verkligen exploderat! Att semestra klimatsmart, naturnära och flexibelt är melodin för sommaren 2020.” Säger VD:n för First Camp, Johan Söör.
Bådas identiteter i ett koncept
Tidigare i år aviserades att de två största campingkedjorna i Norden, Nordic Camping och First Camp, går samman. Under namnet First Camp kommer en mängd nyheter att presenteras inför sommarsäsongen 2020. Men Nordic Campings gamla gäster kommer att känna igen sig. Campingföretagen har fokuserat på att skapa ett koncept som rimmar med bådas identiteter.
I ryggen har man en succésommar. Antalet gästnätter ökade med 6-7%, vilket är två-tre gånger så mycket som campingbranschens genomsnittliga tillväxt.
Blir unik för branschen
Målsättningar finns det gott om för den nya kedjan. Till exempel är målet att de 40 destinationerna ska bli 60 de kommande åren, vilket även inkluderar fler campingar utanför Sverige. Högt uppsatta mål, men timingen kunde inte vara bättre för en aktör som vill tillgängliggöra den klimatsmarta semesterformen.
”Vi vill göra det enklare för campare och gäster att upptäcka mer av Sverige! Med 40 destinationer på samma hemsida, i samma app och i samma bokningssystem blir vi unika för branschen. Besöksnäringen har i hög grad professionaliserats senaste åren, och nu är det dags för oss att göra även campingupplevelsen helgjuten. Från en smidig bokning, till en fantastisk upplevelse på plats.” Säger Johan Söör.
- Text: First Camp
- Foto: First Camp
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-