-
Nu ska Västerbottens besöksnäring vässas i upplevelsedesign
En av Sveriges populäraste föreläsare, Arvid Axland, har varit på besök i Umeå, Lycksele och Skellefteå. Han har delat sina kunskaper om upplevelsedesign.
Initiativtagare till besöket är det regionala besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden. Arrangemanget riktade sig till alla företag och organisationer som möter kunder och besökare i sin verksamhet.
”Produkter och tjänster blir alltmer lika varann och då blir kundupplevelsen en avgörande faktor för företags framgång och långsiktiga lönsamhet. Det känns väldigt roligt att vi den här veckan kan vässa regionens besöksnäringsföretag i upplevelsedesign tillsammans med Arvid.” Säger Annica Öhman, en av projektledarna för Västerbotten Sweden.
Mycket fokus på att få företagen exportmogna
Arvid Axland är erfaren föreläsare och rådgivare inom marknadskommunikation. Han är grundare av Pool kommunikationsbyrå och författare till boken Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser.
Under hans besök i Umeå, Lycksele och Skellefteå den 24-26 oktober kunde företag ta del av både föreläsningar och workshops där inspiration omvandlades till praktisk nytta och innovativa idéer. Intresset för arrangemanget var stort och uppemot 200 personer anmälde sig.
”I Västerbotten Sweden kommer vi arbeta med kunskapshöjande aktiviteter som dessa och lägga mycket fokus på att få företagen exportmogna. Föreläsningen med Arvid Axland är inte bara ett bidrag till att det skapas bättre upplevelser och erbjudanden i länet utan också en möjlighet för företagen att träffas och utbyta erfarenheter. Förhoppningsvis leder det också till nya spännande samarbeten i Västerbotten.” Avslutar Annica Öhman.
Mer om projektet Västerbotten Sweden
Projektet ska arbeta för att sammanföra, kunskapshöja och exponera företag inom Västerbottens besöksnäring med inriktning på export. Under det gemensamma platsvarumärket Västerbotten Sweden ska projektet verka för att fler företag exporterar kvalitetssäkrade, hållbara upplevelser och erbjudanden till den internationella gästen. Detta genom kunskapshöjande insatser för exportmognad, produktutveckling och marknadsinsatser.
Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Gold of Lapland, Visit Umeå, Visit Skellefteå och Region Västerbotten turism.
Projektet möjliggörs genom medel från Europeiska Regionalfonden för Övre Norrland, Region Västerbotten samt egna medel från de ingående samarbetsparterna. Övriga medfinansiärer och samverkansparter till projektet: Norsjö kommun, Malå kommun, Lycksele kommun, Åsele kommun, Vilhelmina kommun, Dorotea kommun, Sorsele kommun, Storuman kommun, Skellefteå kommun, Umeå kommun.
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Visit Umeå
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-