-
Nu ska Västerbottens besöksnäring vässas i upplevelsedesign
En av Sveriges populäraste föreläsare, Arvid Axland, har varit på besök i Umeå, Lycksele och Skellefteå. Han har delat sina kunskaper om upplevelsedesign.
Initiativtagare till besöket är det regionala besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden. Arrangemanget riktade sig till alla företag och organisationer som möter kunder och besökare i sin verksamhet.
”Produkter och tjänster blir alltmer lika varann och då blir kundupplevelsen en avgörande faktor för företags framgång och långsiktiga lönsamhet. Det känns väldigt roligt att vi den här veckan kan vässa regionens besöksnäringsföretag i upplevelsedesign tillsammans med Arvid.” Säger Annica Öhman, en av projektledarna för Västerbotten Sweden.
Mycket fokus på att få företagen exportmogna
Arvid Axland är erfaren föreläsare och rådgivare inom marknadskommunikation. Han är grundare av Pool kommunikationsbyrå och författare till boken Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser.
Under hans besök i Umeå, Lycksele och Skellefteå den 24-26 oktober kunde företag ta del av både föreläsningar och workshops där inspiration omvandlades till praktisk nytta och innovativa idéer. Intresset för arrangemanget var stort och uppemot 200 personer anmälde sig.
”I Västerbotten Sweden kommer vi arbeta med kunskapshöjande aktiviteter som dessa och lägga mycket fokus på att få företagen exportmogna. Föreläsningen med Arvid Axland är inte bara ett bidrag till att det skapas bättre upplevelser och erbjudanden i länet utan också en möjlighet för företagen att träffas och utbyta erfarenheter. Förhoppningsvis leder det också till nya spännande samarbeten i Västerbotten.” Avslutar Annica Öhman.
Mer om projektet Västerbotten Sweden
Projektet ska arbeta för att sammanföra, kunskapshöja och exponera företag inom Västerbottens besöksnäring med inriktning på export. Under det gemensamma platsvarumärket Västerbotten Sweden ska projektet verka för att fler företag exporterar kvalitetssäkrade, hållbara upplevelser och erbjudanden till den internationella gästen. Detta genom kunskapshöjande insatser för exportmognad, produktutveckling och marknadsinsatser.
Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Gold of Lapland, Visit Umeå, Visit Skellefteå och Region Västerbotten turism.
Projektet möjliggörs genom medel från Europeiska Regionalfonden för Övre Norrland, Region Västerbotten samt egna medel från de ingående samarbetsparterna. Övriga medfinansiärer och samverkansparter till projektet: Norsjö kommun, Malå kommun, Lycksele kommun, Åsele kommun, Vilhelmina kommun, Dorotea kommun, Sorsele kommun, Storuman kommun, Skellefteå kommun, Umeå kommun.
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Visit Umeå
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
-
Gästbloggare
-