-
Nu ska Västerbottens besöksnäring vässas i upplevelsedesign
En av Sveriges populäraste föreläsare, Arvid Axland, har varit på besök i Umeå, Lycksele och Skellefteå. Han har delat sina kunskaper om upplevelsedesign.
Initiativtagare till besöket är det regionala besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden. Arrangemanget riktade sig till alla företag och organisationer som möter kunder och besökare i sin verksamhet.
”Produkter och tjänster blir alltmer lika varann och då blir kundupplevelsen en avgörande faktor för företags framgång och långsiktiga lönsamhet. Det känns väldigt roligt att vi den här veckan kan vässa regionens besöksnäringsföretag i upplevelsedesign tillsammans med Arvid.” Säger Annica Öhman, en av projektledarna för Västerbotten Sweden.
Mycket fokus på att få företagen exportmogna
Arvid Axland är erfaren föreläsare och rådgivare inom marknadskommunikation. Han är grundare av Pool kommunikationsbyrå och författare till boken Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser.
Under hans besök i Umeå, Lycksele och Skellefteå den 24-26 oktober kunde företag ta del av både föreläsningar och workshops där inspiration omvandlades till praktisk nytta och innovativa idéer. Intresset för arrangemanget var stort och uppemot 200 personer anmälde sig.
”I Västerbotten Sweden kommer vi arbeta med kunskapshöjande aktiviteter som dessa och lägga mycket fokus på att få företagen exportmogna. Föreläsningen med Arvid Axland är inte bara ett bidrag till att det skapas bättre upplevelser och erbjudanden i länet utan också en möjlighet för företagen att träffas och utbyta erfarenheter. Förhoppningsvis leder det också till nya spännande samarbeten i Västerbotten.” Avslutar Annica Öhman.
Mer om projektet Västerbotten Sweden
Projektet ska arbeta för att sammanföra, kunskapshöja och exponera företag inom Västerbottens besöksnäring med inriktning på export. Under det gemensamma platsvarumärket Västerbotten Sweden ska projektet verka för att fler företag exporterar kvalitetssäkrade, hållbara upplevelser och erbjudanden till den internationella gästen. Detta genom kunskapshöjande insatser för exportmognad, produktutveckling och marknadsinsatser.
Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Gold of Lapland, Visit Umeå, Visit Skellefteå och Region Västerbotten turism.
Projektet möjliggörs genom medel från Europeiska Regionalfonden för Övre Norrland, Region Västerbotten samt egna medel från de ingående samarbetsparterna. Övriga medfinansiärer och samverkansparter till projektet: Norsjö kommun, Malå kommun, Lycksele kommun, Åsele kommun, Vilhelmina kommun, Dorotea kommun, Sorsele kommun, Storuman kommun, Skellefteå kommun, Umeå kommun.
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Visit Umeå
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-