Lindesbergs kommun har tagit beslut om en ny besöksplan som Destination Bergslagen (Tursam*) skall arbeta med.

Detta skall man fokusera på
Målet med besöksplanen är att få ett större och intressantare utbud av fler reseanledningar.

Destination Bergslagen ska fokusera på fem områden: Shopping – unika produkter i trivsamma miljöer; Lockande kultur och attraktiva evenemang; Aktiva naturupplevelser; Njutning – boende, mat och dryck i bästa klass; Bergslagen Made Sweden – vår historia.

I ”besöksplan för Lindesberg” heter det bland annat om ”vår historia”: ”Tack vare vår historia av skogs- och bergshantering har vi idag många intressanta platser att besöka såsom hyttor, gruvor och industrimuseum. Vi lindesbergare gillar att köra framåt men med ett öga i backspegeln och här kan du på nytt få uppleva 50-talet i vår Nostalgiby eller titta på stilfulla veteranfordon och coola raggarbilar på någon av alla våra motorträffar”.

Detta har man gjort

Under 2014-2015 arbetade Lindesbergs kommun med att ta fram en ny platsvarumärkesplattform. I detta arbete lyftes ”idrottsturism” fram som en av de större besöksanledningarna till kommunen.

 

*Tursam, en ekonomisk förening är bildat av de fyra kommunerna i norra Örebro län med syftet att driva Destination Bergslagen.

 

På bilden ovan: Siggebohyttans Bergmansgård

Källa: Lindesbergs kommun