-
Premiär för ny gala inom mode och design
I september är det premiär för ny gala inom mode och design.
För NK är mode inte bara kläder utan snarare en uttrycksform som mer än någonsin integrerar med annat i vårt samhälle. Därför instiftar NK nu ett pris som delas ut vid en gala på Stockholm Stadsteater den 20 september 2016.
NK Galans jury 2016
Under galan delas fyra priser ut varav ett utses av Nordiska Kompaniet och två utses av en jury bestående av Elin Frendberg, vd Swedish Fashion Council, Philip Warkander, Modedoktor, Ulrica Kejler, grundare och ägare Ink Label Group AB, Ulf Skarin, cd Veckans Affärer, Marcus Söder, Fashion Director CFA Projects och Elin Larsson, Hållbarhetschef på Filippa K. Juryn har valts med omsorg för att ringa in olika kompetenser från mode och den kulturella omvärld som omger mode.
Den fjärde pristagaren väljs av NK:s kunder genom en röstning som startar den 22 augusti på NK:s hemsida.
”- Då vi valde jury var det viktigt för oss att flera olika områden täcktes in, exempelvis är Elin Larsson expert på hållbarhet, Ulrica Kejler har stenkoll på NK som varuhus och Philip har en annan typ av kompetens, en mer akademisk sådan”, säger Daniel Stipich, marknadschef Nordiska Kompaniet.
NK Talks
I samband med galan lanseras även NK Talks, ett forum där kreativa, engagerande möten mellan mode, design och andra uttrycksformer sker. I dessa samtal kommer olika ämnen att beröras såsom exempelvis hållbarhet, svenskt mode, skönhet samt mat och livsstil. NK Talks sker mellan den 20-25 september, i Ljusgården på varuhuset i Stockholm och fram till och med 24 september i Östra Hamngatans entré på varuhuset i Göteborg.
”- NK Talks tror jag kommer bli väldigt uppskattat då det är öppet för allmänheten. Det kommer vara ett forum där våra kunder får ta del av spännande och högaktuella samtal som sker mellan intressanta personer som är experter inom sina områden. Exempelvis kommer Roland Hjort från Whyred prata om street mode och Emilia de Poret och Ebba Kleberg von Sydow prata om svenskt mode och stil, för att nämna några få”, säger Daniel Stipich.
* Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2013 uppgick till totalt 2,9 mdrsek och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 8,7 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 2,4 miljoner.
Källa: Nordiska Kompaniet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Nordiska Kompaniet
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-