-
Ny reklamfilm från Sveriges Bussföretag ska lyfta turistbussresor
Den 17 augusti släppte Sveriges Bussföretag en ny reklamfilm som medlemsföretagen i förbundet kan använda i sin egen marknadsföring. Filmen flörtar med turistbussbranschens klassiska målgrupp och är en del av ett flerårigt projekt med fokus på att få resenärerna att återvända efter pandemin.
Ett helt nytt grepp som har efterfrågats
Turistbussbranschen håller på att återhämta sig efter pandemin, och det med besked. Många bussföretag vittnar om högt tryck på bokningar, att resenärerna återvänder och att bussarna knappt hinner hem mellan körningarna.
Under 2021 och 2022 genomför Sveriges Bussföretag ett projekt där syftet är att genom externa aktiviteter välkomna resenärerna åter till turist- och expressbussar efter pandemin. Reklamfilmen, som är en av aktiviteterna, har tagits fram tillsammans med företag i branschen.
“Turistbussbranschen består framförallt av många små- och medelstora företag och dessa har inte alltid stora resurser att lägga på marknadsföring. Det här initiativet med en reklamfilm som medlemsföretagen kan använda är ett helt nytt grepp som medlemsföretag har efterfrågat.” Säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
”En resa med buss är en resa att minnas”
Budskapet är ”En resa med buss är en resa att minnas”, vilket både anspelar på att många inte har rest så mycket under pandemin utan fått drömma sig tillbaka och längta ut igen, men också att bussresor skapar en stor gemenskap samtidigt som resan är en del av upplevelsen.
Medlemmar i Sveriges Bussföretag kan ladda hem filmen i olika format för att använda i exempelvis sina sociala medier eller på hemsidor.
“Tanken när vi tog fram filmen är också att den ska vara tidlös, vilket jag tycker vi lyckats bra med – den kommer kunna användas i flera år framöver. Vi ser fram emot att se hur den sprids.” Avslutar Anna Grönlund.
Projektet som filmen är en del av finansieras av BR, bussbranschens forsknings- och utvecklingsfond.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-