-
Nya chefer på High Chaparral – Hanna Forthmeiier och Fredrik Jonsson
Den småländska temaparken High Chaparral har utsett Hanna Forthmeiier till ny marknadschef. Nästa vecka tillträder Fredrik Jonsson också tjänsten som HR-chef.
Hanna Forthmeiier blir ny marknadschef
För att stärka positionerna och uppnå ökad kännedom inom segmentet, parallellt med arbetet att vidareutveckla kundupplevelsen, satsar nu High Chaparral ytterligare på marknadsföring och kommunikation. Hanna Forthmeiier blir utöver marknadschef del av företagets ledningsgrupp.
“Vi är mycket glada att kunna välkomna Hanna Forthmeiier till vår temapark. Med en bred och gedigen akademisk, strategisk och operativ bakgrund inom marknadsföring är Hanna Forthmeiier helt rätt person att leda vårt marknadsförings- och varumärkesarbete mot nya höjder.” Säger Mathias Bergendahl, VD.
Hanna Forthmeiier kommer närmast från en mångårig tjänst som marknadskoordinator på Din Maskin AB i Värnamo. Hon har tidigare arbetat med destinationsmarknadsföring på Jönköping University.
“Jag ser verkligen fram emot att arbeta med ett lika starkt som mytomspunnet varumärke mot visionen att bli världens bästa vilda västern för barnfamiljer.” Säger Hanna Forthmeiier om anställningen.
Fredrik Jonsson blir ny HR-chef för parken
Utöver sin nya tjänst som HR-chef tar Fredrik Jonsson även plats i företagets ledningsgrupp. Han har mångårig erfarenhet som personalchef på Astrid Lindgrens Värld. Men kommer närmast från en tjänst som HR Manager på IKEA.
“Våra medarbetare är vår absolut viktigaste tillgång. Vi har målsättningen att skapa en ökad struktur med tydliga rutiner och processer. Med Fredrik Jonsson som HR-chef har vi goda förutsättningar att lyckas. Fredrik Jonsson har mångårig erfarenhet av att strukturerat utveckla organisationer och skapa rätt förutsättningar för våra medarbetare att trivas och utvecklas.” Säger Mathias Bergendahl, VD.
Utöver temaparkens året-runt-anställda anställer High Chaparral varje år drygt 350 säsongsanställda.
”Jag är enormt glad för möjligheten att få komma tillbaka till besöksnäringen och i synnerhet till ett så välkänt varumärke som High Chaparral. Jag ser verkligen fram emot att vara med på den utvecklingsresa som företaget nu börjat där resurser tillförs för att utveckla och förbättra medarbetarupplevelsen. Det jag brinner för är att arbeta i en värderingsstyrd verksamhet och har i High Chaparral hittat rätt möjlighet för det.” Säger Fredrik Jonsson.
I samband med att Fredrik Jonsson börjar övergår Staffan Svensson, tidigare Teater- och HR-chef, till en renodlad tjänst som Teaterchef.
- Text: High Chaparral
- Foto: High Chaparral
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-