-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammaren Mittsverige eventet Möteslänken för första gången. Med panelsamtal och mingel blev det ett bra tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen och knyta viktiga kontakter för framtiden.
Viktigt för studenter och bransch
Många studenter funderar under sin studietid över var man ska göra sin praktik, vad examensarbetet ska handla om eller vad man kan jobba med efter sina studier. För studenterna på turism- och destinationsutvecklingsprogrammet på Mittuniversitetet i Östersund är det inget undantag. Även aktörerna inom och omkring besöksnäringen behöver få upp ögonen för den kompetens som studenterna kommer ut med i arbetslivet.
Tillsammans med Handelskammaren Mittsverige sattes en eftermiddag ihop för att visa på bredden av möjligheter som en högre utbildning inom besöksnäringen kan ge och samla både studenter och bransch i samma rum. Möjligheten att delta digitalt fanns också för de studenter som läser programmet på distans.
”Vi som planerat det här är alla också alumner från programmet. Vi vet att de här studenterna tar examen med kompetens som behövs. Men att det också krävs ett eget ansvar för att knyta kontakter och hitta sin väg.” Säger Jonas Herjeby, projektledare på JHT och moderator under Möteslänken.
Samtal med alumner
Eftermiddagen innehöll samtal på scen med Teres Gärdin, VD på JHT, och med Robert Pettersson, verksamhetsledare på turismforsningscentret ETOUR på Mittuniversitetet. Följt av panelsamtal med alumner från programmet som berättade om sina resor ut i arbetslivet.
”För mig var det självklart att delta då det är ett event jag själv hade velat besöka som student. Det var roligt att berätta om min resa från student till jobb och få dela med mig av de insikter och erfarenheter jag fått efter vägen.” Säger Sofia Ekeroot som deltog i alumnpanelen och idag arbetar på Destination Vemdalen.
Nätverkande var en stor del
En annan panel innehöll destinations-, regions- och evenemangsrepresentanter som berättade om praktikmöjligheter och vilken kompetens de behöver i sina verksamheter. Allt avslutades med ett mingel för deltagarna på plats där många nya kontakter knöts.
”Det var kul att nätverkande var en så stor del av träffen. För mig var det verkligen ett genialiskt sätt att få första kontakten med arbetsgivare. Jag gick därifrån med massa nya idéer och tankar om vägar att gå efter examen.” Säger Felicia Persson som går andra året på turism- och destinationsutvecklingsprogrammet.
Hoppas på fortsättning
Ett 40-tal personer deltog på plats och ytterligare ett 10-tal på länk. En sådan här mötesplats har efterfrågats från både studenter och aktörer. Förhoppningsvis kan konceptet utvecklas till att inkludera ännu fler turismutbildningar och aktörer inom besöksnäringen.
”Nu har vi gjort det här inom ett projekt, men vi hoppas att det kan bli en återkommande grej. Såna här mötesplatser är viktiga för både studenterna och för branschen, framför allt i en region som Jämtland Härjedalen där besöksnäringen är en basnäring.” Säger Jonas Herjeby.
Möteslänken genomfördes inom JHT:s projekt Samverkan för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Det finansieras av Region Jämtland Härjedalen och ERUF, tillsammans med Handelskammaren Mittsveriges projekt Kompetenskompassen.
Här kan ni läsa mer om Jämtland Härjedalen på Turismnytt.
- Text: Jämtland Härjedalen Turism
- Foto: Pauline Pedersen Lundh
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-