-
Detta händer inom besöksnäringen 2016
Vi har frågat några aktörer inom besöksnäringen i Sverige vad de skall göra under 2016.
Läs deras svar nedan.Kneippbyn resorts
Till sommaren 2016 skall de renovera lägenhetshotellet och ett tiotal stugor. Det kommer även att byggas 25 nya stugor.
På sommarlandet kommer Kneippbyn att presentera sin enskilt största satsning hittills ”Tiger Ride” – en berg- och dalbana.
På Vattenlandet investeras i ett nytt värmesystem till poolanläggningen, vilket kommer att höja kapaciteten och på ett bättre sätt kunna erbjuda tempererade pooler även när sommarvärmen dröjer.
Till sommaren får området WiFi.
Ledningen har tagit fram ett förslag på en investeringsplan som nu är fastslagen och som gör att de kan utveckla Kneippbyn Resort framåt enligt den affärs- och utvecklingsplan man har antagit.
Liseberg
Ett nytt parkområde skall byggas med trädgårdsanläggning och attraktioner på Liseberget. Den 23 april är det premiär.Göteborgsgirot
De skall utveckla Göteborgsgirot och införa en tävlingsklass och ett längre landsvägslopp med Göteborgsgirot 140km. Det tillkommer även ett elitlopp – Grand Prix Avenyn – som kommer ske mitt i centrala stan, närmare bestämt på Avenyn i Göteborg.
Vidare kommer de att slå ihop sina två mountainbike-lopp till ett längre på 50km. Tillsammans med det blir MTB-girot även seedningsgrundande för Cykelvasan 2016.
Efter tre år på Nya Ullevi flyttar nu Göteborgsgirot till Heden som är en öppnare och mer inbjudande yta för dem som är nyfikna att titta förbi.
Hotel Tylösand
De skall fortsätta att investera i sina konferenslokaler och färdigställer 50 rum där renovering påbörjats under 2015.
De kommer att intensifiera säljinsatserna till konferensgrupper, genom bl a telemarketing, men även till övriga segment.
Något man också kommer att satsa på är att fortsätta arbeta med att ligga i digital framkant under 2016.
Visit Roslagen
De fortsätter att genomföra de flesta aktiviteter från 2015 med några nya inslag:
- fortsätter arbeta med vandring som ett viktigt profilområde där det finns möjligheter att utveckla kringtjänster och produkter
- hoppas på ett eventuellt nytt projekt som syftar till att förlänga S:t Olofsleden från Norge till Finland
- under våren kommer de att lansera en ny webb som blir responsiv
- de har gått med i ArrivalGuides och hoppas på detta sätt få synlighet på marknader utanför Sverige
- nytt omtag kring Nord/sydlinjen med en gemensam karta över Stockholms skärgård och nya bokningsbara paket
- större synlighet på Stockholm Tourist Center där skärgårdskommunerna visar upp sig tillsammans
- utveckla sitt affärsområde vad det gäller konferensbokningar
Junibacken
De kommer att anlägga en utomhusträdgård i anslutning till sitt hus vilken gästerna kommer att kunna besöka sommartid.
Under våren bygger de en ny besöksentré samt skapar en ny miljö i entréhallen.
Man planerar även att skapa en ny lekmiljö på Arlanda, terminal 5, där det idag finns en Beskowutställning.
VKL – Västmanlands Kommuner och Landsting, turismfunktionen
Detta planerar VKL:s turismfunktion att genomföra under 2016:
- fortsätta arbetet med att få alla besöksmål och turistföretag att bli hållbara och kvalitetssäkrade samt att utvecklingen i länet är en förebild för landets turismnäring
- stödja utvecklingen av en hållbar och mer lönsam turismnäring i Västmanlands län och Mälardalsregionen
- att vara den självklara partnern för företag, organisationer och kommuner som utvecklaren av hållbar turismnäring i Västmanlands län och Stockholm-Mälardalsregionen
- att vara en inspiratör, mötesplats och resurs vid utveckling av nya och befintliga turistföretag, besöksmål och destinationer
- strategisk utveckling och ledning
- utveckling av regionala, nationella och internationella nätverk för omvärldsbevakning och utveckling av destinationer, företag och organisationer i regionen
- uppstart och styrning av projekt samt ledning av turismfunktionens personal
- internationell affärsutveckling
- utveckling av produkter, säljstrukturer och regionala affärsnätverk för internationell försäljning samt PR för att skapa redaktionellt utrymme för företag och organisationer internationellt
- nationell affärsutveckling
- utveckling av säljstrukturer och kvalitetssäkring av turismnäringen samt individuell handledning
STF, Svenska TuristföreningenDetta planerar STF att göra under 2016:- genomföra kraftfulla satsningar på att synas i Sverige och utomlands
- bygga ett nytt reningsverk på STF Sylarna samt personalboende STF Blåhammaren
- genomföra Sveriges största vandringsevenemang – Eurorando 2016
- bygga en ny portal för Kungsleden i Abisko
- bygga en ny säkerhetsstuga på Kebnekaise
- satsa än mer på sitt påverkansarbete och nya engagemangsformer
Birka Cruises
Man kommer att förbättra fartyget med:
- Terrassen by Birka, en 875 kvm ombonad vinterträdgård med inglasat poolområde, barer och svenska tapas
- en ny à la carte-restaurang, Salongen, där köksmästarna skapar upplevelser baserade på svenska smaker
- utökat antal behandlingsrum i Panorama Spa
- uppgraderad konferensteknik
- ökad Wifi-tillgänglighet
Dessutom kommer man at lansera fler specialkryssningar med olika teman såsom rom, mat- eller aktivitetsteman med mera. Man förstärkerockså nöjeskonceptet ytterligare och kommer att arbeta för att behålla placeringen som Sveriges Bästa Rederi för 3:e året i rad.Viking Line
Rederiet ser fram emot att kunna leverera många nyheter under året.- Tre av fartygen (Åbofartygen Viking Grace och Amorella samt Helsingforsfartyget Gabriella) går på dockning vilket kommer att innebära många nysatsningar inte minst på restauranger och spa ombord.
- På nöjeskryssaren Cinderella rivstartar man underhållningsvåren med riktigt bra artister såsom Loreen och Eric Gadd och ett helt nytt husband, Sthlm Node Concept.
- Den populära Whiskymässa genomförs även i år.
- På matsidan kommer man att lansera mycket spännande , med den åländske stjärnkocken Michael Björklund som signaturkock.
Gekås
Under 2016 påbörjar de den största utbyggnationen av butiksytan i Gekås 53-åriga historia. Varuhuset kommer byggas ut i tre plan varav butiksytan kommer bli 20-25 procent större. För att utbyggnationen ska bli möjlig behöver de spränga bort ett 25 meter högt berg. Under 2018 räknar de med att de nya ytorna ska kunna öppnas.
Gekås bygger just nu ett nytt parkeringshus med plats för 550 bilar och en tillfartsväg som ska underlätta trafiksituationen på väg 153 från Varberg. Dessutom håller de på att bredda varuhusets entré för att på så sätt göra plats för 10 nya utgångskassor.
Ett av höstens stora byggprojekt är färdigställt. De har glasat in innergården på Hotellet och skapat en konferensanläggning med plats för 130 personer. Glaskuben inrymmer också frukostmatsal och inom kort kommer vi öppna en bar som serverar enklare rätter till lunch och middag.
Under våren 2016 blir det mycket Ullared i tv-rutan när både Ullared säsong 7 och Ullared – Jakten på storsäljaren säsong 2 sänds på Kanal 5.
Källor: Respektive företag/verksamhet
- Text: Maria Lindqvist
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-