onsdag 7 juni 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
    • Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
    • Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
  • Platsannonser:
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Marknadsföringsångest blogginlägg Marcus Ståhl
    2022-10-24 22:39

    Nytt blogginlägg från Marcus Ståhl – Minska din marknadsföringsångest

    De allra flesta företagare och marknadsförare jag träffar upplever ångest och stress över att deras marknadsföring inte är så bra och att de inte kan lägga den tid som de tycker sig behöva. Eftersom så gott som alla känner likadant vill jag börja med att säga att du är i gott sällskap:)

    Inga måsten

    Det jag nästan blir mest trött på är att alla verkar tro att de MÅSTE finnas på samtliga plattformar och att man MÅSTE lägga upp nya inlägg minst 7 dagar per vecka:) Det finns egentligen inga måsten, du är ju företagare eller marknadsförare och därmed den som bestämmer. Ingen annan kommer heller att döma dig för att du inte finns på Instagram, Linkedin eller för att du inte bloggar. Alla har fullt upp med att ha ångest över sin egen marknadsföring.

    Alla har fullt upp med att ha ångest över sin egen marknadsföring

    Hoppa inte på varje ny skinande leksak

    Man kan tro att bara för att det poppar upp nya sociala medier eller videoplattformar och trender så behöver man själv hoppa på tåget innan det är försent. Allt fler verkar drabbas av marketing FOMO (Fear Of Missing Out). Om din FOMO leder till nyfikenhet och kunskapstörst då är det en positiv kraft som får dig i rätt riktning, men om du mest får ångest och det leder till att du i panik startar upp ett sjuttonde konto på sociala medier för att testa så kan det vara läge att stanna upp.

    Nytt blogginlägg från Marcus Ståhl - Minska din marknadsföringsångest

    IKIGAI-for-marknadsforare

    Det japanska begreppet ikigai är svåröversatt, men betyder ungefär ”anledning att finnas till”. Ikigai beskriver det som får oss att vilja gå upp på morgonen. Det som ger våra liv syfte, mening och mål, och gör att vi känner glädje och tillfredställelse. Det här är en livsåskådning som härstammar från ön Okinawa utanför Japans kust. Okinawa råkar också tillhöra en av de blå zonerna där det visat sig att människor lever längst i hela världen. Nu kan det vara så att en och annan japan vänder sig i graven och det får jag be om ursäkt för. Jag har gjort om modellen och använder deras gamla visdomsord för dig och mig som arbetar med marknadsföring.

    Balans i de fyra ringarna

    För att kunna prioritera och våga välja bort kan man använda Ikigais ringar för att försöka skapa balans, nedan förklarar jag kort hur jag tänker kring respektive ring.

    Det du älskar

    Du vet ju själv att det du älskar att utföra blir du duktig på. Om du fokuserar på den marknadsföring som ni själva gillar att skapa så kommer du ha betydligt lättare att lyckas. Jag som gillar att skriva driver en blogg, får du skrivkramp av att ens tänka på en blogg så ska du välja något annat. Du som gillar att spela in film väljer självklart en marknadsföringsstrategi som innefattar video.

    Det är dessutom så att om ni brinner för er verksamhet kommer ert engagemang att smitta av sig både i er leverans men också er marknadsföring.

    Det världen behöver

    För att hålla det enkelt så ska ni prioritera de produkter/tjänster där ni vet att det finns en efterfrågan. Försök också att hitta ert ”varför”, som jag nämnt tidigare så går man inte på restaurang enkom för att bli mätt. Restaurangbesöket kan lika gärna ske för att spara tid, minska stressen eller uppleva unika smaker.

    Det du kan ta betalt för

    Se till att din marknadsföring är förankrad i företagets verksamhetsmål och att dina insatser strävar mot att hjälpa dig uppfylla målen. Fokusera era resurser där ni kan få störst pang för pengarna, det är där er marknadsföring blir som mest effektiv. Se också till att mäta och utvärdera så att ni vet att ni är på rätt väg. Läs gärna vår nybörjarguide till Google Analytics.

    Det du är bra på

    En av dagens stora utmaningar är inte att välja utan att våga välja bort. Försök inte att göra allt och hoppa på första bästa trend som flyger förbi. Gör det du är bra på, och se till att du gör det riktigt jäkla bra. Det här gäller såväl för dina sociala medier som paketeringar. Jag är hellre enastående på Instagram än medioker på tio olika plattformar samtidigt. Likaså ska du rikta dig till de kunder som du verkligen är bra på. Sälj inte allt till alla utan leverera hellre 100% till din kärnmålgrupp som du vet lämnar er med ett leende på läpparna. De har troligen störst chans att komma tillbaka och dessutom rekommendera er till andra i sitt nätverk. I det långa loppet kommer det att vara en bättre affär.

    Tips för minskad marknadsföringsångest

    1. Skapa en enkel marknadsföringsplan för att våga välja bort (du får en mall gratis om du anmäler dig till mitt nyhetsbrev)
    2. Anamma den japanska filosofin Ikigai. Här kan du läsa mer om Ikigai för marknadsförare.
    3. Fokusera på det du redan gör bra och tänk inte så mycket på det du inte hunnit med.

    I vanlig ordning får Jakob & Co 10% av en eventuell första bokning om ni anlitar Fjällbyrån och uppger att du hittat oss på Turismnytt.

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Mohamed Hassan from Pixabay
    Tweet
  • Sveriges Landskapsmåltider
    2023-06-06 00:09

    Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen

    Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider

  • Triennalen - besöksnäring
    2023-06-05 03:13

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet

  • En person som tillagar grönsaker - gastronomiledare
    2023-06-02 14:17

    Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin

    Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.

  • Grinda Värdshus i skärgården
    2023-06-02 13:54

    Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig

    Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.

  • Maria Åberg - besöksnäringen
    2023-06-02 12:52

    Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen

    Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.

  • Region Örebro län logga
    2023-06-01 17:39

    Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län

    Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.

  • Trollhättans representanter för nomineringen till City of Film
    2023-06-01 17:12

    Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes

    Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.

  • En kampanj i Finland ska locka besökare till Stockholm
    2023-05-31 17:47

    Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare

    Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.

  • Nature's Best på plats under GSTC:s årliga konferens
    2023-05-31 17:16

    Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning

    Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.

  • Strawberry intar nu reselivsbranschen
    2023-05-31 16:45

    Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen

    Nu har Strawberry lanserats. Nordic Choice Hotels byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranschen.

  • Veckans profil

    Felicia Carlsson MQ

    Felicia Carlsson

    Ansvarig för B2B-försäljning hos MQ Marqet

    Intervju med Felicia Carlsson, om MQ Marqets storsatsning på profilkläder

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Inspireras av projekt som arbetat med hållbar platsutveckling

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023

    • Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)

    • Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!

    • Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!

  • Händelser i branschen

    • Revenue Forum – How the Hotel Industry can become a sustainable one (engelska)
      2023-06-08
      • Digitalt
      • revenueforum.net/coming-soon/revenue-forum-webinar-8th-of-june-2023/
    • Branschseminarium: Landsväg och cykelturism – är det verkligen raka spåret?
      2023-06-15
      • Motala
      • forum.vatternrundan.se/branschseminarium/landsvag-och-cykelturism/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 30 augusti-1 september
      2023-08-30
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svenska mästerskapen i Mathantverk 2023 17–19 oktober (save the date)
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/om-eldrimner/35674.sm_i_mathantverk_till_vastra_gotaland_2023.html
    • Turismdagen Jämtland Härjedalen
      2023-10-19
      • Åre
      • jht.se/save-the-date-turismdagen-jamtland-harjedalen-19-oktober-2023/
    • Forum för naturturism, 7-8 november
      2023-11-07
      • Friluftsbyn, Höga Kusten
      • naturturismforetagen.se/forum-for-naturturism/
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-05-29 03:43

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...

    • 2023-05-31 16:45

      Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen

      Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...

    • 2023-05-29 23:16

      Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter

      Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...

    • 2023-05-30 15:01

      Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning

      Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Våren är på intåg. Säkert som amen i kyrkan kommer kundlöftena: reklamen om att bli mer som sig själv, koppla av och unna sig varmare dagar ...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har under de senaste åren tagit min...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet