-
Nytt blogginlägg från Marcus Ståhl – Minska din marknadsföringsångest
De allra flesta företagare och marknadsförare jag träffar upplever ångest och stress över att deras marknadsföring inte är så bra och att de inte kan lägga den tid som de tycker sig behöva. Eftersom så gott som alla känner likadant vill jag börja med att säga att du är i gott sällskap:)
Inga måsten
Det jag nästan blir mest trött på är att alla verkar tro att de MÅSTE finnas på samtliga plattformar och att man MÅSTE lägga upp nya inlägg minst 7 dagar per vecka:) Det finns egentligen inga måsten, du är ju företagare eller marknadsförare och därmed den som bestämmer. Ingen annan kommer heller att döma dig för att du inte finns på Instagram, Linkedin eller för att du inte bloggar. Alla har fullt upp med att ha ångest över sin egen marknadsföring.
Alla har fullt upp med att ha ångest över sin egen marknadsföring
Hoppa inte på varje ny skinande leksak
Man kan tro att bara för att det poppar upp nya sociala medier eller videoplattformar och trender så behöver man själv hoppa på tåget innan det är försent. Allt fler verkar drabbas av marketing FOMO (Fear Of Missing Out). Om din FOMO leder till nyfikenhet och kunskapstörst då är det en positiv kraft som får dig i rätt riktning, men om du mest får ångest och det leder till att du i panik startar upp ett sjuttonde konto på sociala medier för att testa så kan det vara läge att stanna upp.
IKIGAI-for-marknadsforare
Det japanska begreppet ikigai är svåröversatt, men betyder ungefär ”anledning att finnas till”. Ikigai beskriver det som får oss att vilja gå upp på morgonen. Det som ger våra liv syfte, mening och mål, och gör att vi känner glädje och tillfredställelse. Det här är en livsåskådning som härstammar från ön Okinawa utanför Japans kust. Okinawa råkar också tillhöra en av de blå zonerna där det visat sig att människor lever längst i hela världen. Nu kan det vara så att en och annan japan vänder sig i graven och det får jag be om ursäkt för. Jag har gjort om modellen och använder deras gamla visdomsord för dig och mig som arbetar med marknadsföring.
Balans i de fyra ringarna
För att kunna prioritera och våga välja bort kan man använda Ikigais ringar för att försöka skapa balans, nedan förklarar jag kort hur jag tänker kring respektive ring.
Det du älskar
Du vet ju själv att det du älskar att utföra blir du duktig på. Om du fokuserar på den marknadsföring som ni själva gillar att skapa så kommer du ha betydligt lättare att lyckas. Jag som gillar att skriva driver en blogg, får du skrivkramp av att ens tänka på en blogg så ska du välja något annat. Du som gillar att spela in film väljer självklart en marknadsföringsstrategi som innefattar video.
Det är dessutom så att om ni brinner för er verksamhet kommer ert engagemang att smitta av sig både i er leverans men också er marknadsföring.
Det världen behöver
För att hålla det enkelt så ska ni prioritera de produkter/tjänster där ni vet att det finns en efterfrågan. Försök också att hitta ert ”varför”, som jag nämnt tidigare så går man inte på restaurang enkom för att bli mätt. Restaurangbesöket kan lika gärna ske för att spara tid, minska stressen eller uppleva unika smaker.
Det du kan ta betalt för
Se till att din marknadsföring är förankrad i företagets verksamhetsmål och att dina insatser strävar mot att hjälpa dig uppfylla målen. Fokusera era resurser där ni kan få störst pang för pengarna, det är där er marknadsföring blir som mest effektiv. Se också till att mäta och utvärdera så att ni vet att ni är på rätt väg. Läs gärna vår nybörjarguide till Google Analytics.
Det du är bra på
En av dagens stora utmaningar är inte att välja utan att våga välja bort. Försök inte att göra allt och hoppa på första bästa trend som flyger förbi. Gör det du är bra på, och se till att du gör det riktigt jäkla bra. Det här gäller såväl för dina sociala medier som paketeringar. Jag är hellre enastående på Instagram än medioker på tio olika plattformar samtidigt. Likaså ska du rikta dig till de kunder som du verkligen är bra på. Sälj inte allt till alla utan leverera hellre 100% till din kärnmålgrupp som du vet lämnar er med ett leende på läpparna. De har troligen störst chans att komma tillbaka och dessutom rekommendera er till andra i sitt nätverk. I det långa loppet kommer det att vara en bättre affär.
Tips för minskad marknadsföringsångest
- Skapa en enkel marknadsföringsplan för att våga välja bort (du får en mall gratis om du anmäler dig till mitt nyhetsbrev)
- Anamma den japanska filosofin Ikigai. Här kan du läsa mer om Ikigai för marknadsförare.
- Fokusera på det du redan gör bra och tänk inte så mycket på det du inte hunnit med.
I vanlig ordning får Jakob & Co 10% av en eventuell första bokning om ni anlitar Fjällbyrån och uppger att du hittat oss på Turismnytt.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Mohamed Hassan from Pixabay
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-