-
Nytt projekt ska positionera Stockholm som en hållbar mötesdestination
Stockholm har ett gott rykte och anses ligga i framkant kring miljö- och hållbarhetsfrågor. Men det goda arbetet speglas inte alltid i internationella rankningar. Det vill Sustainable Meet Stockholm ändra på med ett nytt samverkans- och marknadsföringsprojekt med målet att sätta Stockholm på kartan som en självklar hållbar destination för möten och events.
Sustainable Meet Stockholm
Sustainable Meet Stockholm är ett nytt samverkans- marknadsföringsprojekt inom hållbara möten och event. Syftet är att samla besöksnäringen kring en gemensam kommunikation och plattform för att tillsammans lyfta och utveckla Stockholm som en hållbar mötesdestination på den internationella och nationella marknaden, och göra Stockholm till det självklara valet för hållbara möten. Tanken är att arbeta tillsammans för att bättre synliggöra hållbara alternativ för kunden. Detta kommer på så sätt att stärka den egna affären.
“Efterfrågan från internationella MICE-arrangörer på hållbara möten ökar och vi ser alla ett stort värde av samverkan inom besöksnäringen för att stärka Stockholm som en hållbar mötesdestination och för att våra produkter ska bli mer synliga.” säger Carina Hiller, en av initiativtagarna till projektet.
Foto: Jeppe Wikström/Visit StockholmTa ansvar för sociala och ekonomiska frågor
Redan idag görs mycket, och Stockholm har en stark position kopplat till hållbarhet. Men när kunden ska hitta rätt leverantörer för att göra ett hållbart möte blir det svårare. Hållbarhet är en central fråga inom mötesbranschen och en viktig konkurrensfaktor. Dock tenderar hållbarhet att likställas med miljö, särskilt med tanke på klimatdebatten.
“Det är stort fokus på miljö och klimatfrågor i dag, och det med all rätt. Men lika viktigt som det är att arbeta med reducerad klimatpåverkan är det att ta ansvar för sociala och ekonomiska frågor, det vill säga att genom verksamheten bidra till ett rättvist, jämlikt och öppet samhälle och bidra till en bättre värld, lokalt som globalt.” säger Hanna Anfelter, projektets hållbarhetsansvarige.
Projektet är ett privat initiativ och drivs av besöksnäringen med Visit Stockholm och Visit Sweden USA som strategiska partners.
En stark och hållbar mötesindustri
Under första året ligger fokus på att visa upp partners produkter under en fam tour, bygga en digital plattform och ge utbildning inom hållbarhet. Coronakrisen har av förklarliga skäl gjort av vissa aktiviteter skjutits på till efter sommaren. Men plattformen är färdig och lanserad. En manual med handfasta tips för ett hållbarhetsarbete framtagen, och famtouren är i dagsläget planerad till oktober 2020.
En viktig del är att alla i projektet vill få kunskap om hur de kan göra bättre, ta fram verktyg samt bli inspirerade och lära av varandra och omvärlden.
“Tillsammans med många kvalitativa partners är målet att genom långsiktig samverkan skapa en stark och hållbar mötesindustri.” Säger Christina Guggenberger, som tillsammans med Carina Hiller och Hanna Anfelter driver projektet.
Foto: Mattias Hamrén- Text: Sustainable Meet Stockholm
- Foto: Henrik Trygg/Visit Stockholm
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
-
Gästbloggare
-