-
Öland gör en tydlig markering – vi ska framåt tillsammans
Den 23 oktober samlades drygt 100 personer på VIDA Museum & Konsthall när nätverket Partnerskap Öland firade 5-årsjubileum. Nätverket utgörs av drygt 150 företag, från en bredd av branscher på och runt ön. Tillsammans med destinationsbolaget ser nätverket till att ön ständigt lockar till besök.
Destinationsbolaget berättade en stor nyhet – namnbyte
Träffen arrangerades av destinationsbolaget, tillsammans med partnerföretagen VIDA Museum & Konsthall, Halltorps Gästgiveri och flertalet partners som levererade lokala delikatesser till festligheterna. Partnerföretagen var först att ta del av nyheten att destinationsbolaget, f.d. Ölands Besöksnäring AB, numera är Öland & Co.
Bolagets VD, Johan Rustan, beskriver det nya bolagsnamnet såhär:
”Öland & Co representerar vår organisation och vår strävan att göra ön till en ledande destination. Hjärtat i vår verksamhet ”&Co”, står för våra partnermedlemmar, vars betydelsefulla insatser och engagemang är centrala för att uppnå våra gemensamma mål. Bolagets nya namn och logotyp är inte bara en symbol för samarbete, gemenskap och framtidsvisioner, det är också en inbjudan till en spännande resa där vi tillsammans bygger Öland.”
En gemensam partnersymbol – ”Solens och vindarnas ö”
Bolagets namn var dock inte den enda nyheten som lanserades. Det har länge funnits en önskan från medlemsföretagen att gemensamt kunna använda varumärket Öland. På storbildskärmen presenterades därför en gemensam partnersymbol. Grafiska moment ur destinationsbolagets egna logotyp har kompletterats av budskapet ”Solens och vindarnas ö”, och utgör den nya symbolen.
”Vi synliggör ”Solens och vindarnas ö” som är än mer aktuellt nu än någonsin. De två största näringarna på Öland är den gröna näringen och besöksnäringen. Solen gör det möjligt för oss att förse både Ölands lokalbefolkning, deltidsboende, besökare och stora delar av Sveriges befolkning med livsviktiga råvaror. Vinden har i hundratals år malt mjölet i väderkvarnarna här och idag ger den oss förnybar energi. Vi är otroligt lyckligt lottade som har mycket av detta.” Menar Johan Rustan.
Den nya symbolen möjliggör för partnermedlemmar att stärka sin koppling till öns varumärke. Symbolen manifesterar även deras delaktighet och engagemang.
Utöver dessa nyheter var uppskattade inslag flertalet av Öland & Co:s filmproduktioner som stolt visar upp hela Öland – hela året. Det viktiga arbetet med Ölands värdskap, både digitalt och fysiskt, hade en given plats i diskussionen, även samverkan med lokala, regionala och nationella nätverk och organisationer. Under sommaren har Öland & Co även samlat in svar, från både besökare och boende på ön, om hur de upplever Öland och vad de vill se för utveckling framåt. Delar av insikter och resultat från denna undersökning presenterades för partnerföretagen som fanns på plats.
Här kan ni läsa mer om Öland på Turismnytt.
- Text: Öland & Co
- Foto: Öland & Co
-
Wasaline blir Östersjöns första koldioxidneutrala rederi
Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum, samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line. Rederiets klimatmål är därmed nått.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i juli
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade med drygt 3 procent i juli enligt Visita. Dock minskade hotellrumspriserna.
-
Ghost Ships – ny utställning på Sjöhistoriska museet om vraken i Östersjön
Den 4 september öppnar Sjöhistoriska museet dörrarna till Ghost Ships – en ny utställning om vrak som vilar på Östersjöns botten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Mest om Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
Helsingborg Arena är en välbesökt mötesplats. Nu söker verksamheten en strategisk och relationsbyggande projektledare.
-
Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året
Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum i Tanum in till Bronze Age Festival. Besökare från hela världen tar del av vår historia.
-
Världspremiär för Benke Rydmans scenshow baserad på Aviciis musik
Den 29 augusti är det premiär för Benke Rydmans nya scenshow Lonely Together på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.
-
Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
Intresset för skidresor är fortsatt hög inför vintersäsongen. Nu rekryterar SkiStar tusentals för att hitta nya stjärnor till sina team.
-
Branäs summerar en lyckad sommar 2025
Med lyckade event, populära sommarnyheter och ett strålande väder har allt fler upptäckt destinationen Branäs i sommar.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Juli bjöd på fint väder och en hög snittbeläggning på hotell.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 32 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Mat- och skaldjursvecka i Strömstad
När höstmörkret börjar sänka sig över norra Bohuslän bjuds strömstadsbor och besökare in till ännu ett fantastisk...
-
Nämdöskärgården – Sveriges senaste nationalpark
I september invigs ett nytt skyddat naturområde i Östersjön när Nämdöskärgården blir landets första marin...
-
-
Gästbloggare
-