-
Öland gör en tydlig markering – vi ska framåt tillsammans
Den 23 oktober samlades drygt 100 personer på VIDA Museum & Konsthall när nätverket Partnerskap Öland firade 5-årsjubileum. Nätverket utgörs av drygt 150 företag, från en bredd av branscher på och runt ön. Tillsammans med destinationsbolaget ser nätverket till att ön ständigt lockar till besök.
Destinationsbolaget berättade en stor nyhet – namnbyte
Träffen arrangerades av destinationsbolaget, tillsammans med partnerföretagen VIDA Museum & Konsthall, Halltorps Gästgiveri och flertalet partners som levererade lokala delikatesser till festligheterna. Partnerföretagen var först att ta del av nyheten att destinationsbolaget, f.d. Ölands Besöksnäring AB, numera är Öland & Co.
Bolagets VD, Johan Rustan, beskriver det nya bolagsnamnet såhär:
”Öland & Co representerar vår organisation och vår strävan att göra ön till en ledande destination. Hjärtat i vår verksamhet ”&Co”, står för våra partnermedlemmar, vars betydelsefulla insatser och engagemang är centrala för att uppnå våra gemensamma mål. Bolagets nya namn och logotyp är inte bara en symbol för samarbete, gemenskap och framtidsvisioner, det är också en inbjudan till en spännande resa där vi tillsammans bygger Öland.”
En gemensam partnersymbol – ”Solens och vindarnas ö”
Bolagets namn var dock inte den enda nyheten som lanserades. Det har länge funnits en önskan från medlemsföretagen att gemensamt kunna använda varumärket Öland. På storbildskärmen presenterades därför en gemensam partnersymbol. Grafiska moment ur destinationsbolagets egna logotyp har kompletterats av budskapet ”Solens och vindarnas ö”, och utgör den nya symbolen.
”Vi synliggör ”Solens och vindarnas ö” som är än mer aktuellt nu än någonsin. De två största näringarna på Öland är den gröna näringen och besöksnäringen. Solen gör det möjligt för oss att förse både Ölands lokalbefolkning, deltidsboende, besökare och stora delar av Sveriges befolkning med livsviktiga råvaror. Vinden har i hundratals år malt mjölet i väderkvarnarna här och idag ger den oss förnybar energi. Vi är otroligt lyckligt lottade som har mycket av detta.” Menar Johan Rustan.
Den nya symbolen möjliggör för partnermedlemmar att stärka sin koppling till öns varumärke. Symbolen manifesterar även deras delaktighet och engagemang.
Utöver dessa nyheter var uppskattade inslag flertalet av Öland & Co:s filmproduktioner som stolt visar upp hela Öland – hela året. Det viktiga arbetet med Ölands värdskap, både digitalt och fysiskt, hade en given plats i diskussionen, även samverkan med lokala, regionala och nationella nätverk och organisationer. Under sommaren har Öland & Co även samlat in svar, från både besökare och boende på ön, om hur de upplever Öland och vad de vill se för utveckling framåt. Delar av insikter och resultat från denna undersökning presenterades för partnerföretagen som fanns på plats.
Här kan ni läsa mer om Öland på Turismnytt.
- Text: Öland & Co
- Foto: Öland & Co
-
Elite Hotels och Svenska Dryckesmässor presenterar två nya mässor i Norrköping
I ett samarbete med Svenska Dryckesmässor arrangerar Elite Hotels "Vin i Norrköping" och "Dryck och Destillat Norrköping".
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen är en av Sveriges snabbast växande näringar. Trots det så är den närmast osynlig i Trafikverkets infrastrukturplanering.
-
Eskilstuna – följ Sofies exempel och hyr ut boende under evenemang
Inför Folk och Kultur 2025 uppmanas nu invånare i Eskilstuna att hyra ut boenden för att möta det stora behovet av logi i februari.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Mest i kategorierna Destination, Evenemang och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Gröna Lund avslöjar att det kommer en ny attraktion 2025 - supergungan ”Pumpen”. Dessutom kommer Gnuttarna att flytta in i parken.
-
Elite Hotel Frost i Kiruna öppnar våren 2025
Elite Hotels of Sweden meddelar att deras nya hotell i Kiruna, som öppnar 2025, kommer att heta Elite Hotel Frost.
-
Alla årets vinnare av SLAO utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober.
-
Sommarens golfhändelse i Helsingborg gynnade lokala näringslivet
I somras var Helsingborg värd för Volvo Car Scandinavian Mixed. Evenemanget genererade en miljonaffär för det lokala näringslivet.
-
BWH Hotels ingår ett partnerskap med Mews
Molntjänsten för hospitalitysektorn Mews har ingått ett avtal med hotellkedjan BWH Hotels om att vara auktoriserad PMS-leverantör.
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Den 2 augusti återvänder Rock The Night Festival till Kalmar. Evenemanget lockade ca 5 000 besökare i somras.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här vecka är det av naturliga skäl mycket fokus på höst...
-
Marcus Ståhl levererar SEO-tips för företag inom besöksnäringen
Konkreta tips för att komma igång Att komma igång med SEO (sökmotoroptimering) kan verka överväldigande, men med ...
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper til...
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Även nästa sommar kommer Kalmarbor och besökare att få uppleva en stor rockfestival i Kalmarsundsparken. Lördagen...
-
-
Gästbloggare
-