-
Öland gör en tydlig markering – vi ska framåt tillsammans
Den 23 oktober samlades drygt 100 personer på VIDA Museum & Konsthall när nätverket Partnerskap Öland firade 5-årsjubileum. Nätverket utgörs av drygt 150 företag, från en bredd av branscher på och runt ön. Tillsammans med destinationsbolaget ser nätverket till att ön ständigt lockar till besök.
Destinationsbolaget berättade en stor nyhet – namnbyte
Träffen arrangerades av destinationsbolaget, tillsammans med partnerföretagen VIDA Museum & Konsthall, Halltorps Gästgiveri och flertalet partners som levererade lokala delikatesser till festligheterna. Partnerföretagen var först att ta del av nyheten att destinationsbolaget, f.d. Ölands Besöksnäring AB, numera är Öland & Co.
Bolagets VD, Johan Rustan, beskriver det nya bolagsnamnet såhär:
”Öland & Co representerar vår organisation och vår strävan att göra ön till en ledande destination. Hjärtat i vår verksamhet ”&Co”, står för våra partnermedlemmar, vars betydelsefulla insatser och engagemang är centrala för att uppnå våra gemensamma mål. Bolagets nya namn och logotyp är inte bara en symbol för samarbete, gemenskap och framtidsvisioner, det är också en inbjudan till en spännande resa där vi tillsammans bygger Öland.”
En gemensam partnersymbol – ”Solens och vindarnas ö”
Bolagets namn var dock inte den enda nyheten som lanserades. Det har länge funnits en önskan från medlemsföretagen att gemensamt kunna använda varumärket Öland. På storbildskärmen presenterades därför en gemensam partnersymbol. Grafiska moment ur destinationsbolagets egna logotyp har kompletterats av budskapet ”Solens och vindarnas ö”, och utgör den nya symbolen.
”Vi synliggör ”Solens och vindarnas ö” som är än mer aktuellt nu än någonsin. De två största näringarna på Öland är den gröna näringen och besöksnäringen. Solen gör det möjligt för oss att förse både Ölands lokalbefolkning, deltidsboende, besökare och stora delar av Sveriges befolkning med livsviktiga råvaror. Vinden har i hundratals år malt mjölet i väderkvarnarna här och idag ger den oss förnybar energi. Vi är otroligt lyckligt lottade som har mycket av detta.” Menar Johan Rustan.
Den nya symbolen möjliggör för partnermedlemmar att stärka sin koppling till öns varumärke. Symbolen manifesterar även deras delaktighet och engagemang.
Utöver dessa nyheter var uppskattade inslag flertalet av Öland & Co:s filmproduktioner som stolt visar upp hela Öland – hela året. Det viktiga arbetet med Ölands värdskap, både digitalt och fysiskt, hade en given plats i diskussionen, även samverkan med lokala, regionala och nationella nätverk och organisationer. Under sommaren har Öland & Co även samlat in svar, från både besökare och boende på ön, om hur de upplever Öland och vad de vill se för utveckling framåt. Delar av insikter och resultat från denna undersökning presenterades för partnerföretagen som fanns på plats.
Här kan ni läsa mer om Öland på Turismnytt.
- Text: Öland & Co
- Foto: Öland & Co
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-