-
Ölands Besöksnäring – ny VR-station erbjuder 360° visningar av ön
Ölands Besöksnäring AB har nöjet att introducera en ny, spännande VR-upplevelse, producerad i samarbete med IVAR studios. Den tar dig genom Ölands unika landskap och sevärdheter utan fysiska begränsningar.
Särskilt fördelaktig för de som upplever fysiska utmaningar
På turistbyrån i Färjestaden finns numera en station, med VR-glasögon, där man kan uppleva Öland året runt. Sommarbesökare får se Bödabukten krispig av snö, och för de som ser trappstegen i Långe Jan som en fysisk utmaning finns nu möjligheten att med VR-glasögonens hjälp blicka ut över havet.
Denna teknik är särskilt fördelaktig för dem som upplever fysiska utmaningar, eftersom den erbjuder en möjlighet att uppleva Öland från nya perspektiv i en bekväm och tillgänglig miljö.
”Vi är stolta över att kunna erbjuda denna unika möjlighet att uppleva vår fantastiska ö i virtuell verklighet, i ett framstående samarbete med IVAR studios”. Säger Emilia Tengel, projektledare. ”Med vår nya VR-upplevelse kan du njuta av Ölands charm från helt nya vinklar – i 360°!”
Hoppas att VR kommer att väcka en längtan att uppleva Öland live
VR-upplevelsen ger inte bara en inblick i Ölands olika miljöer utan fungerar också som en inspirationskälla för framtida besök. Destinationsbolaget hoppas att detta digitala smakprov kommer att väcka en längtan att uppleva Ölands skönhet live, kanske under mindre traditionella besökstider.
För att göra denna teknik ännu mer tillgänglig kommer de även att ta med VR-glasögon till olika evenemang och utvalda platser runt om på ön under året. Det är ett utmärkt sätt för alla att utforska och uppskatta Ölands olika årstider. Oavsett tidpunkt eller plats.
Här kan ni läsa mer om Öland på Turismnytt.
- Text: Ölands Besöksnäring AB
- Foto: Ölands Besöksnäring AB
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-