lördag 12 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Onlinebokning aktiviteter
    2018-06-11 10:49

    Onlinebokningssystem för aktivitetsarrangörer

    Många hotell och vandrarhem har redan onlinebokning. Men när det kommer till aktivitetsföretag så saknas ofta den funktionen. Där är det definitivt många bokningar som går förlorade.

    En fråga jag fått många gånger är…

    Vilka bokningssystem finns det att välja mellan för aktivitetsarrangörer? Och vilket är bäst?

    Jag har frågat runt bland ett större antal framgångsrika aktivitetsföretagare för att fråga just det. Vad kom jag fram till?

     

    För det första…

    Det finns en uppsjö med onlinebokningssystem för aktivitetsföretag att välja mellan. Minst hundra. Och fler är på väg. Ingen idé att lista alla här. Men det finns några som är mer populära än andra.

    Kan jag nämna några? Absolut, några av de mest populära bokningssystemen för aktivitetsföretag runtom i världen är Rezdy, Bokun, Trekksoft, Checkfront, Bookeo och Rezgo.

    Det går inte att säga vilket av dem som är bäst. Det beror helt på vad du har för verksamhet och vilka funktioner du har nytta av.

    Gå in på deras sajter och kolla vilka funktioner de erbjuder. Men fundera inte för länge… Välj ett som känns bra och kom igång. Helst igår!

     

    Vilket system rekommenderar jag?

    Jag driver WildSweden som säljer aktiviteter och resor i Sverige. Mina kunder finns över hela världen, men mest i Europa. För några år sedan tog jag det stora steget. Jag skaffade mig ett onlinebokningssystem.

    Jag kikade runt på nätet, läste blogginlägg, testade några bokningssystem som verkade lovande, ringde och mejlade deras support, och kollade på vilka andra företag som använder de systemen.

    Jag signade upp mig på gratis testperioder på några olika system, testade, funderade och valde till slut Rezdy. Men det behöver inte betyda att Rezdy är bäst. Det kan finnas flera andra som är minst lika bra. Och tänk på att jag valde system för flera år sedan och att det har hänt mycket sedan dess.

    Jag valde Rezdy för att de hade de funktioner jag ville ha, de hade många användare och jag fick bra respons från supporten. Och priset kändes vettigt. En liten nackdel är att supporten är i USA och Australien, men de svarar oftast på mejl samma dag.

    Om jag skulle välja onlinebokningssystem idag kanske jag skulle välja något annat, tex Bokun eller Trekksoft. Men jag är väldigt nöjd med Rezdy.

     

    Vad hände när jag skaffade ett onlinebokningssystem?

    Märkte jag nån skillnad?

    Ja, vi fick många fler bokningar. Så det var helt klart värt det.

    När jag hade installerat onlinebokningssystemet så kunde mina kunder gå in på wildsweden.com för att:

    • Se hur många platser som finns kvar på tex en älgsafari
    • Klicka på boka-knappen
    • Betala säkert och smidigt med kort online
    • Få en bekräftelse automatiskt (eller efter ett godkännande av mig, det går att välja)
    • Få påminnelser och trevliga välkomsthälsningar dagen innan safarin
    • Få uppföljningsmejl och utvärderingsmejl

    Plötsligt fick vi många fler bokningar.

    Och plötsligt kunde jag som ägare till verksamheten:

    • Se alla bokningar i ett översiktligt webb-baserat system
    • Se om det är någon som inte har betalt
    • Klicka på en knapp så att ett mejl skickas för att be om betalning
    • Se vilka som kommer på en viss aktivitet en viss dag
    • Låta mina anställda guider logga in för att skriva ut dagens deltagarlista
    • Se hur mycket jag sålt för en viss månad och jämföra med föregående år
    • Enkelt sälja extra tillval som enkelrumstillägg, transfers och utrustning
    • Och så finns det en massa funktioner som jag knappt använder

     

    Håll koll på skillnaden

    Jag har märkt att en del blandar ihop onlinebokningssystem med onlinemarknadsplatser.

    Vad är vad? Kortfattat…

    Onlinebokningssystem gör att du kan ta emot bokningar på sin egen sajt. Det är vad det här inlägget handlar om.

    Onlinemarknadsplatser är ett samlingsnamn på sajter som marknadsför och säljer dina aktiviteter. Återförsäljare som säljer dina och andras aktiviteter online helt enkelt. De kallas ofta Online Travel Agencies (OTA). På de sajterna kan du nå ut till kunder som du annars inte skulle nått ut till. Där syns dina aktiviteter bland andra aktiviteter, där kunderna har tillgång till ett stort utbud. Några exempel på onlinemarknadsplatser är ViaTor och GetYourGuide. De säljer alla möjliga aktiviteter över hela världen.

    Kom ihåg: Det kan vara jättebra att synas på olika onlinemarknadsplatser men det gör inte att du har onlinebokning på din egen sajt. Onlinemarknadsplatser innebär bara att du finns onlinebokningsbar hos de återförsäljare som dina produkter säljs hos. Så du behöver ändå skaffa ett eget onlinebokningssystem, där kunderna kan boka direkt hos dig.

    Så långt är det ganska tydligt vad skillnaderna är. Men sedan blir det krångligt… Det finns något som heter kanalhanterare.

     

    Vad är en kanalhanterare?

    Om du har svårt att hänga med så måste du läsa noga extra noga nu…

    De flesta onlinebokningssystem som tex Rezdy och Bokun har inbyggda funktioner för att du ska kunna koppla ihop din försäljning med onlinemarknadsplatser (kanaler) som ViaTor och GetYourGuide. En kanalhanterare gör det alltså möjligt att sköta kontakten med onlinemarknadsplatser på ett smidigare sätt. När du kopplar ihop ditt onlinebokningssystem med hjälp av den inbyggda kanalhanteraren till en eller flera onlinemarknadsplatser så behöver du bara hantera antal tillgängliga platser och bokningar i ditt eget system. Kontakten med onlinemarknadsplatser sker mer eller mindre automatiskt. Fördelen med det är att du kan sälja via flera olika onlinemarknadsplatser men du behöver bara hantera produkter och tillgänglighet i ditt eget onlinebokningssystem.

     

    Sammanfattning: Jag ser ofta tillbaka på tiden innan jag hade ett onlinebokningssystem och tänker… Hur fan gjorde jag innan?

    • Text: Marcus Eldh
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet