fredag 26 februari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44
    • Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
    • Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
    • Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
  • Platsannonser:
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
    • Blidösundsbolaget söker en inspirerande kökschef
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Onlinebokning aktiviteter
    2018-06-11 10:49

    Onlinebokningssystem för aktivitetsarrangörer

    Många hotell och vandrarhem har redan onlinebokning. Men när det kommer till aktivitetsföretag så saknas ofta den funktionen. Där är det definitivt många bokningar som går förlorade.

    En fråga jag fått många gånger är…

    Vilka bokningssystem finns det att välja mellan för aktivitetsarrangörer? Och vilket är bäst?

    Jag har frågat runt bland ett större antal framgångsrika aktivitetsföretagare för att fråga just det. Vad kom jag fram till?

     

    För det första…

    Det finns en uppsjö med onlinebokningssystem för aktivitetsföretag att välja mellan. Minst hundra. Och fler är på väg. Ingen idé att lista alla här. Men det finns några som är mer populära än andra.

    Kan jag nämna några? Absolut, några av de mest populära bokningssystemen för aktivitetsföretag runtom i världen är Rezdy, Bokun, Trekksoft, Checkfront, Bookeo och Rezgo.

    Det går inte att säga vilket av dem som är bäst. Det beror helt på vad du har för verksamhet och vilka funktioner du har nytta av.

    Gå in på deras sajter och kolla vilka funktioner de erbjuder. Men fundera inte för länge… Välj ett som känns bra och kom igång. Helst igår!

     

    Vilket system rekommenderar jag?

    Jag driver WildSweden som säljer aktiviteter och resor i Sverige. Mina kunder finns över hela världen, men mest i Europa. För några år sedan tog jag det stora steget. Jag skaffade mig ett onlinebokningssystem.

    Jag kikade runt på nätet, läste blogginlägg, testade några bokningssystem som verkade lovande, ringde och mejlade deras support, och kollade på vilka andra företag som använder de systemen.

    Jag signade upp mig på gratis testperioder på några olika system, testade, funderade och valde till slut Rezdy. Men det behöver inte betyda att Rezdy är bäst. Det kan finnas flera andra som är minst lika bra. Och tänk på att jag valde system för flera år sedan och att det har hänt mycket sedan dess.

    Jag valde Rezdy för att de hade de funktioner jag ville ha, de hade många användare och jag fick bra respons från supporten. Och priset kändes vettigt. En liten nackdel är att supporten är i USA och Australien, men de svarar oftast på mejl samma dag.

    Om jag skulle välja onlinebokningssystem idag kanske jag skulle välja något annat, tex Bokun eller Trekksoft. Men jag är väldigt nöjd med Rezdy.

     

    Vad hände när jag skaffade ett onlinebokningssystem?

    Märkte jag nån skillnad?

    Ja, vi fick många fler bokningar. Så det var helt klart värt det.

    När jag hade installerat onlinebokningssystemet så kunde mina kunder gå in på wildsweden.com för att:

    • Se hur många platser som finns kvar på tex en älgsafari
    • Klicka på boka-knappen
    • Betala säkert och smidigt med kort online
    • Få en bekräftelse automatiskt (eller efter ett godkännande av mig, det går att välja)
    • Få påminnelser och trevliga välkomsthälsningar dagen innan safarin
    • Få uppföljningsmejl och utvärderingsmejl

    Plötsligt fick vi många fler bokningar.

    Och plötsligt kunde jag som ägare till verksamheten:

    • Se alla bokningar i ett översiktligt webb-baserat system
    • Se om det är någon som inte har betalt
    • Klicka på en knapp så att ett mejl skickas för att be om betalning
    • Se vilka som kommer på en viss aktivitet en viss dag
    • Låta mina anställda guider logga in för att skriva ut dagens deltagarlista
    • Se hur mycket jag sålt för en viss månad och jämföra med föregående år
    • Enkelt sälja extra tillval som enkelrumstillägg, transfers och utrustning
    • Och så finns det en massa funktioner som jag knappt använder

     

    Håll koll på skillnaden

    Jag har märkt att en del blandar ihop onlinebokningssystem med onlinemarknadsplatser.

    Vad är vad? Kortfattat…

    Onlinebokningssystem gör att du kan ta emot bokningar på sin egen sajt. Det är vad det här inlägget handlar om.

    Onlinemarknadsplatser är ett samlingsnamn på sajter som marknadsför och säljer dina aktiviteter. Återförsäljare som säljer dina och andras aktiviteter online helt enkelt. De kallas ofta Online Travel Agencies (OTA). På de sajterna kan du nå ut till kunder som du annars inte skulle nått ut till. Där syns dina aktiviteter bland andra aktiviteter, där kunderna har tillgång till ett stort utbud. Några exempel på onlinemarknadsplatser är ViaTor och GetYourGuide. De säljer alla möjliga aktiviteter över hela världen.

    Kom ihåg: Det kan vara jättebra att synas på olika onlinemarknadsplatser men det gör inte att du har onlinebokning på din egen sajt. Onlinemarknadsplatser innebär bara att du finns onlinebokningsbar hos de återförsäljare som dina produkter säljs hos. Så du behöver ändå skaffa ett eget onlinebokningssystem, där kunderna kan boka direkt hos dig.

    Så långt är det ganska tydligt vad skillnaderna är. Men sedan blir det krångligt… Det finns något som heter kanalhanterare.

     

    Vad är en kanalhanterare?

    Om du har svårt att hänga med så måste du läsa noga extra noga nu…

    De flesta onlinebokningssystem som tex Rezdy och Bokun har inbyggda funktioner för att du ska kunna koppla ihop din försäljning med onlinemarknadsplatser (kanaler) som ViaTor och GetYourGuide. En kanalhanterare gör det alltså möjligt att sköta kontakten med onlinemarknadsplatser på ett smidigare sätt. När du kopplar ihop ditt onlinebokningssystem med hjälp av den inbyggda kanalhanteraren till en eller flera onlinemarknadsplatser så behöver du bara hantera antal tillgängliga platser och bokningar i ditt eget system. Kontakten med onlinemarknadsplatser sker mer eller mindre automatiskt. Fördelen med det är att du kan sälja via flera olika onlinemarknadsplatser men du behöver bara hantera produkter och tillgänglighet i ditt eget onlinebokningssystem.

     

    Sammanfattning: Jag ser ofta tillbaka på tiden innan jag hade ett onlinebokningssystem och tänker… Hur fan gjorde jag innan?

    • Text: Marcus Eldh
    • Tweet
  • EkmanBuss 44
    2021-02-26 15:15

    EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44

    EkmanBuss 44 är skräddarsydd och tillverkad av Volvo efter Johan Ekmans önskemål. En ergonomisk design med High-Tech lösningar.

  • Air Leap
    2021-02-25 16:42

    Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap

    AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.

  • Zaplox
    2021-02-25 16:11

    Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland

    Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.

  • Swedish Lapland om Corona-stöden
    2021-02-24 18:57

    Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen

    Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern

  • kundvärdar
    2021-02-24 17:09

    SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön

    SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.

  • Varbergs Stadshotell
    2021-02-24 15:10

    Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft

    Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.

  • Hasselbladstiftelsen
    2021-02-24 14:45

    Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn

    Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.

  • webbplats
    2021-02-23 17:13

    Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats

    Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.

  • Leksand Strand
    2021-02-22 15:58

    Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering

    Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.

  • återhämtning
    2021-02-22 14:27

    500 miljoner till återhämtning och utveckling av näringslivet

    Tillväxtverket utlyser 534 miljoner kronor till regionala aktörer för att stödja företagens återhämtning efter pandemin.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Lansering av Herr Omars trendrapport 2021
      2021-02-26
      • Digitalt
      • herromar.se/trender
    • Webbinarium om flygets hållbarhetsarbete
      2021-03-08
      • Digitalt
      • www.transportforetagen.se
    • Event in Skåne – Vad kan vi vänta oss av eventåret 2021?
      2021-03-09
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/eventaret-2021-vad-kan-vi-vanta-oss-hearing-9-mars
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-02-19 16:36

      Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur

      En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...

    • 2021-02-17 16:29

      Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott

      Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...

    • 2021-02-21 19:12

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

      Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...

    • 2021-02-18 16:16

      Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby

      I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet