-
Örebro län skapar rekommendationsverktyg för besöksnäringen
Region Örebro län har lanserat ett innovativt rekommendationsverktyg baserat på öppna data, för att möta den moderna besökarens behov. Verktyget gör det möjligt för besöksmål och verksamheter att samverka och sprida varandras information, och har redan skapat en smidigare upplevelse för besökare i Örebro län.
Med den digitala världen kommer allt högre krav från dagens besökare. Likt många andra branscher, har även besöksnäringen tvingats anpassa sig till digitaliseringens framfart. I en tid där turister förväntar sig att kunna planera sin resa snabbt och enkelt, behöver de aktörer som vill följa med utvecklingen möta kraven. Här har Region Örebro län legat i framkant och skapat ett hjälpmedel som förenklar den digitala upplevelsen för besökare.
Bidrar till att skapa en smidigare upplevelse
Rekommendationsverktyget samlar besöksmål i länet och fungerar som ett verktyg för de som vill börja samverka. En verksamhet inom besöksnäringen kan välja vilka besöksmål, evenemang och upplevelser som de vill rekommendera och sprida vidare till sina gäster. Rekommendationerna kan sedan läggas upp som en del av den egna hemsidan. Eller användas som QRkoder för besökare att scanna på plats.
”Med rekommendationsverktyget är vi med och driver utvecklingen för hur turism- och besöksnäringen kan se ut i framtiden. Vi kan svara upp mot de behov som finns hos besökarna idag och bidra till att skapa en smidig upplevelse av Örebro Län. Något som även är väldigt roligt är att vi nu kan se resultat där besöksmål verkligen dragit nytta av att samverka.” Säger Charlotta Englund, Regionråd (C).
En starkare reseanledning och bättre samverkan
Initiativet bidrar till att skapa en starkare reseanledning för besökaren. Men också till en bättre samverkan inom besöksnäringen. I Örebro län kallas det för en ”god granne” när förhållandet mellan besöksmål beskrivs.
”Verktyget är en möjlighet till att börja samarbeta med andra, att rekommendera goda grannar och tillsammans skapa fler starka reseanledningar. Det blir ett väldigt fint värdskap både till våra invånare och besökare. Dessutom har Örebro län innovativt bidragit med att skapa värde för öppna data som bidrar till besöksnäringens digitala exponering.” Säger Linda Gustafsson, utvecklingsledare på Region Örebro län.
Offentlig information som kan användas fritt
Öppna data är offentlig information som kan användas fritt av vem som helst. När data finns på samma plats behöver företag uppdatera sin information på färre platser.
En verksamhet som väljer att vara med i verktyget går med på att dela den här typen av data. I det här fallet handlar det om information som är viktig för resenären. Exempelvis kontaktuppgifter, produktinformation och kartdata.
Här kan ni läsa mer om Örebro på Turismnytt.
- Text: Region Örebro län
- Foto: Terése Sundh
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-